Hjälp med tolkning...

N

Next

Jag funderar på köpa en schäfervalp. Båda föräldrarna är mentaltestade. men jag kan inte tyda dom. Är det någon som vill vara snäll och hjälpa mig?

Pappa:
1a.Kontakt hälsning: 5
1b.Kontakt samarb.: 3
1c.Kontakt hantering: 4
2a.Lek 1 leklust: 4
2b.Lek 1 gripande: 4
2c.Lek 1 grip/dragk: 5
3a 1.Förföljande: 4
3a 2.Förföljande: 4
3b 1.Gripande: 4
3b 2.Gripande: 5
4.Aktivitet: 4
5a.Avst.lek intresse: 4
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken: 5
5d.Avst.lek leklust: 5
5e.Avst.lek samarb.: 3
6a.Överr. rädsla: 1
6b.Överr. hot/agg: 2
6c.Överr. nyfikenhet: 5
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr.: 2
7a.Ljud rädsla: 1
7b.Ljud nyfikenhet: 5
7c.Ljud kv. rädsla: 1
7d.Ljud kv. intresse: 1
8a.Spöken hot/agg: 3
8b.Spöken kontroll: 5
8c.Spöken rädsla: 3
8d.Spöken nyfikenhet: 2
8e.Spöken kontakt: 4
9a.Lek 2 leklust: 4
9b.Lek 2 gripande: 5
10.Skott: 1

Mamma
1a.Kontakt hälsning: 4
1b.Kontakt samarb.: 1
1c.Kontakt hantering: 2
2a.Lek 1 leklust: 4
2b.Lek 1 gripande: 3
2c.Lek 1 grip/dragk: 3
3a 1.Förföljande: 4
3a 2.Förföljande: 4
3b 1.Gripande: 2
3b 2.Gripande: 5
4.Aktivitet: 2
5a.Avst.lek intresse: 3
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken: 1
5d.Avst.lek leklust: 1
5e.Avst.lek samarb.: 1
6a.Överr. rädsla: 4
6b.Överr. hot/agg: 1
6c.Överr. nyfikenhet: 5
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr.: 2
7a.Ljud rädsla: 3
7b.Ljud nyfikenhet: 5
7c.Ljud kv. rädsla: 1
7d.Ljud kv. intresse: 1
8a.Spöken hot/agg: 2
8b.Spöken kontroll: 4
8c.Spöken rädsla: 2
8d.Spöken nyfikenhet: 3
8e.Spöken kontakt: 4
9a.Lek 2 leklust: 4
9b.Lek 2 gripande: 4
10.Skott: 2

Mamman har även detta:
IPO/BHP
KLASS 1
Delmoment A: 86
Delmoment B: 95
Delmoment C: 99
Poäng: 280
Betyg: SG

Sv: Hjälp med tolkning...

Vad ska du ha hunden till? Jag tycker det ser rätt okej ut, men man ska inte döma hunden efter ett MH :)

Det ska vara en familjehund och kanske senare tävling i t.ex. lydnad och agility.

Jag ville väl egentligen veta vad mentaltesterna säger så att det inte är något som är helt uppåt väggarna eller om det är något jag ska titta på extra när jag träffar valparna och mamman idag.

Kan skriva lite kort om hur du tolkar testerna?

Självklart tittar jag på hur valpen beter sig och stirrar mig inte blind på mentaltesterna.

tack för hjälpen!

Jättesnällt! Tack så hemskt mycket!

Pappa:
1a.Kontakt hälsning: 5 Överdrivet kontakttagande, ex. hoppar, gnäller, skäller.

1b.Kontakt samarb.: 3 Följer med, men är inte engagerad i testledaren.

1c.Kontakt hantering: 4 Accepterar. Svarar med kontaktbeteende

2a.Lek 1 leklust: 4 Startar snabbt, leker aktivt.

2b.Lek 1 gripande: 4 Griper direkt med hela munnen

2c.Lek 1 grip/dragk: 5 Griper direkt med hela munnen, drar emot, rycker, alt ruskar - även under den passiva delen, tills testledaren släpper.

3a 1.Förföljande: 4 Startar med hög fart, målinriktad - bromsar in vid bytet.

3a 2.Förföljande: 4 Startar med hög fart, målinriktad - bromsar in vid bytet.

3b 1.Gripande: 4 Griper direkt, släpper

3b 2.Gripande: 5 Griper direkt. Behåller föremålet i minst 3 sek.

4.Aktivitet: 4 Är uppmärksam med ökad aktivitet eller oro efter hand

5a.Avst.lek intresse: 4 Intresserad. Vill iväg. Enstaka startförsök

5b.Avst.lek hot/aggr: 1 Visar inga hotbeteenden.

5c.Avst.lek nyfiken: 5 Går direkt fram till figuranten utan hjälp

5d.Avst.lek leklust: 5 Griper direkt. Drar emot, släpper inte

5e.Avst.lek samarb.: 3 Är aktiv med figuranten när denna är aktiv

6a.Överr. rädsla: 1 Stannar inte eller kort stopp.

6b.Överr. hot/agg: 2 Visar enstaka hotbeteenden

6c.Överr. nyfikenhet: 5 Går fram till overallen utan hjälp

6d.Överr. kv. rädsla: 1 Ingen tempoförändring eller undanmanöver

6e.Överr. kv. intr.: 2 Stannar upp. Luktar eller tittar på overallen vid 1 tillfälle.

7a.Ljud rädsla: 1 Stannar inte eller kort stop.

7b.Ljud nyfikenhet: 5 Går fram till skramlet utan hjälp.

7c.Ljud kv. rädsla: 1 Ingen tempoförändring eller undanmanöver.

7d.Ljud kv. intresse: 1 Visar inget intresse.

8a.Spöken hot/agg: 3 Visar flera hotbeteenden under längre tid.

8b.Spöken kontroll: 5 Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena under hela momentet

8c.Spöken rädsla: 3 Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid fö. Växlar mellan flyktstart och kontroll.

8d.Spöken nyfikenhet: 2 Går fram till fig. när föraren talar med fig. och lockar på hunden.

8e.Spöken kontakt: 4 Tar själv kontakt med figuranten

9a.Lek 2 leklust: 4 Startar snabbt, leker aktivt.

9b.Lek 2 gripande: 5 Griper direkt, hugger föremålet i farten.

10.Skott: 1 Skottfast

Mamma
1a.Kontakt hälsning: 4 Tar kontakt själv eller besvarar kontaktbesök

1b.Kontakt samarb.: 1 Följer inte med trots flera försök att locka. Alt. provas inte i detta moment.

1c.Kontakt hantering: 2 Undviker, drar sig undan eller söker stöd hos föraren.

2a.Lek 1 leklust: 4 Startar snabbt, leker aktivt.

2b.Lek 1 gripande: 3 Griper tveksamt eller med framtänderna
2c.Lek 1 grip/dragk: 3 Griper, drar emot, men släpper och tar om.
Alt. tuggar.

3a 1.Förföljande: 4 Startar med hög fart, målinriktad - bromsar in vid bytet.

3a 2.Förföljande: 4 Startar med hög fart, målinriktad - bromsar in vid bytet.

3b 1.Gripande: 2 Griper inte, nosar på föremålet

3b 2.Gripande: 5 Griper direkt. Behåller föremålet i minst 3 sek.

4.Aktivitet: 2 Är uppmärksam och lugn - står, sitter eller ligger.

5a.Avst.lek intresse: 3 Intresserad, följer figuranten utan avbrott

5b.Avst.lek hot/aggr: 1 Visar inga hotbeteenden.

5c.Avst.lek nyfiken: 1 Går ej fram till figuranten.

5d.Avst.lek leklust: 1 Visar inget intresse
5e.Avst.lek samarb.: 1 Visar inget intresse.

6a.Överr. rädsla: 4 Flyr högst 5 meter

6b.Överr. hot/agg: 1 Visar inga hotbeteenden

6c.Överr. nyfikenhet: 5 Går fram till overallen utan hjälp

6d.Överr. kv. rädsla: 1 Ingen tempoförändring eller undanmanöver

6e.Överr. kv. intr.: 2 Stannar upp. Luktar eller tittar på overallen vid 1 tillfälle.

7a.Ljud rädsla: 3 Gör undanmanöver utan att vända bort blicken.

7b.Ljud nyfikenhet: 5 Går fram till skramlet utan hjälp.

7c.Ljud kv. rädsla: 1 Ingen tempoförändring eller undanmanöver

7d.Ljud kv. intresse: 1 Visar inget intresse

8a.Spöken hot/agg: 2 Visar enstaka hotbeteenden

8b.Spöken kontroll: 4 Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena. Kortare avbrott.

8c.Spöken rädsla: 2 Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Någon avståndsreglering

8d.Spöken nyfikenhet: 3 Går fram till fig. när föraren står bredvid

8e.Spöken kontakt: 4 Tar själv kontakt med figuranten

9a.Lek 2 leklust: 4 Startar snabbt, leker aktivt.

9b.Lek 2 gripande: 4 Griper direkt med hela munnen
10.Skott: 2 Avtagande kontroller under lek/passivitet. Därefter helt oberörd

Pappans MH är väldigt fint tycker jag, däremot hade jag väl personligen önskat mindre reaktioner på spökena.

Mammans är ganska ojämnt men helt okej också-jag tycker att man kan fråga ägarna till både han och tik vad dom ansåg om testerna.
Det kan ha hänt vad som helst liksom. Jag tror hursomhaver att valparna blir mycket livliga och krävande.

Så olik uppfattning man kan ha!
Jag tycker också att pappans MH är ok, tycker dock inte om det överdrivna kontakttagandet. Men mammans....
Skulle själv aldrig avla på en sådan tik.
Motivation: Hon följer inte med under kontakt samarbete. Hon accepterar inte hanteringen. Är tiken trygg på sig själv? Vad gör hon i ett trängt läge?
+ betéendet vid avståndsleken.
Inte ett korrekt Schäferbetéende enligt mig och bör inte avlas på.

Visst kan det bli bra valpar men det föds otaliga kullar där BÅDA föräldrarna har bra MH´n. Nu säger väl inte MH´t allt, är föräldrarna utbildade på något vis? Meriter?

Senast ändrad:

Motivation: Hon följer inte med under kontakt samarbete. Hon accepterar inte hanteringen. Är tiken trygg på sig själv? Vad gör hon i ett trängt läge?
Det är ju precis därför jag anser att man ska fråga uppfödaren om hur vad och varför hunden reagerat och svarat på vissa moment som den gjort-den kan ha att göra med vad som helst. Jag själv ska hämta hem en fodertik imorgon som tydligen ska gå i avel på en väldigt väl känd kennel i Sverige (bruks)..hennes MH är knappast klockrent. Långt ifrån skulle jag vilja säga.
Ta gripandet som ex, i hennes MH står det upprepade gånger 1 el 2..kassa siffror med andra ord..attans..jag som vill hålla på med IPO där det är så viktigt med bra gripanden..men fanns det en anledning till att hon grep taskigt vissa av gångerna? Vi vet ju inte vad som hände dagen testet gjordes på! Betyder MH resultatet att hennes naturliga grip är skit?Tiken ts hänvisats till har kanske kassa erfarenheter av främmande folk och drar sig undan pga av detta? Det kan som tidigare skrivet ha berott på precis vad som helst. Därför frågade jag även vart tiken och hanen kom ifrån. Är det en kennel som har mycket gott rykte om sig för sina hundars skull skulle jag lita på att tiken inte var kass om dom hade en bra förklaring. Är det något okänt kan man gärna passa sig dock. "Min" fick inte gdk på L-test heller av olika anledningar men tydligen är hon attraktivt avelsmaterial ändå...och i det här fallet litar jag på att uppfödaren kan sin sak med tanke på att det gänget av hundar jag träffat på/läst om onekligen verkar ha varit trevliga brukshundar. I mitt fall tror jag att"min" tiks MH och L-test kan ha berott på att hon är väldigt ohanterad och inte har mycket till världsvana. Jag ska dock inte uttrycka mig för självsäkert eftersom att jag inte känner henne ännu.
Men med tanke på att hunden har rekommenderats till mig "för att det är en så bra hund" så har jag skippat det där med att stirra mig blind på ett MH...vilket jag gjorde förr. Men men, det återstår att se vad det blir av henne!

Senast ändrad:

Vad är det för skräptik? Det är inte ofta jag sett schäfrar som inte är tillgängliga?

För min del så är det inte bra på papper. Men ett MH säger inte allt. Det kan ha med mognad, löp, skendräktighet osv osv att göra. Man bör helst se det själv.

Men tillgänglighetsbristen hos tiken.. Den här kombinationen skulle gå bort för mig.

Man får inte lita blint på uppfödare heller. Det är försäljare.

Det är det ingen som sagt, men jag kan säga som så att hade jag i dagsläget beskrivit hunden jag ska ta över för någon rent spontant hade folk nog undrat vad det är jag skaffar mig. Jag tycker att det är lite väl häftigt att döma ut något via text utan att veta bakgrunden.

Next, kolla tikens syskons MH och päronens också.
Finns det något att ifrågasätta där hade jag nog höjt på ögonbrynen.

Det är det ingen som sagt, men jag kan säga som så att hade jag i dagsläget beskrivit hunden jag ska ta över för någon rent spontant hade folk nog undrat vad det är jag skaffar mig. Jag tycker att det är lite väl häftigt att döma ut något via text utan att veta bakgrunden.

Jag tycker att man kan göra en lättare bedömning, sedan träffa och titta själv. Men ett MH där hanteringen inte är som det ska finns det nog inte så mycket försvar för anser jag. Är en hund social så är den social.

Men hade jag själv valt hund, och sett 1or och 2or i hanteringen så hade jag förmodligen inte tittat närmare än så.

Jag tycker att man kan göra en lättare bedömning, sedan träffa och titta själv.
Jag också.

Men ett MH där hanteringen inte är som det ska finns det nog inte så mycket försvar för anser jag. Är en hund social så är den social
Ett MH är något som händer vid ett enstaka tillfälle.
Jag är en sån person som inte kan sluta fråga varför. Varför reagerade hunden så just då? Gör den alltid det?

Men hade jag själv valt hund, och sett 1:or och 2:or i hanteringen så hade jag förmodligen inte tittat närmare än så
Inte jag heller..troligen.

Jag också.

Ett MH är något som händer vid ett enstaka tillfälle.
Jag är en sån person som inte kan sluta fråga varför. Varför reagerade hunden så just då? Gör den alltid det?

Inte jag heller..troligen.

Även om hunden inte alltid gör så, så finns det där så att säga. Någonstans bottnar osäkerheten i folk, och jag skulle inte riskera något sådant när det finns så mkt annat avelsmaterial att välja på.

Även om hunden inte alltid gör så, så finns det där så att säga. Någonstans bottnar osäkerheten i folk, och jag skulle inte riskera något sådant när det finns så mkt annat avelsmaterial att välja på.

Nej, VI skulle inte:D. Men frågan är om TS kommer att få en valp som är kass, är det som står på pappret där av en anledning..eller finns det genetiskt i hunden? Går det i arv? Vi vet ju inte än! Ts har inte svarat om hon vet bakgrunden till beteendet.

Förstår inte vad det kan finnas för bakrund till 1 och 2a i hantering. Spelar ingen roll om det genetiskt i det här fallet heller, en otillgänglig tik i valplådan är knappast att rekommendera. Rädslor nedärvs som löpeld..

Liknande trådar

Övr. Hund Finns det nån här som skulle ha lust att hjälpa mig tolka poäng från en hunds korningsresulat? :) Jag är alltså helt obekant med detta...
Svar
9
· Visningar
1 971
Senast: Fruentimber
·
Hundavel & Ras Vill gärna höra era åsikter om dessa MHn! Det är en ras som jag är ny inom, en brukshundras. Tack på förhand! :) Hund 1: 1a.Kontakt...
Svar
14
· Visningar
1 256
Senast: Nenyah
·
Hundavel & Ras Vad skulle ni säga om detta MH på en Vit Herde? Ok? Tvivelaktigt? Ett MH är ju verkligen inget absolut test på något vis egentligen...
2
Svar
27
· Visningar
3 315
Senast: LovingLife
·
Övr. Hund Roligt värre! :) Överlag så reagerade hon lite mer än jag trodde, men avreagerar fort (speciellt vad gäller rädsla). Testledarna...
Svar
13
· Visningar
1 381
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka