Hjälp med tips om inredning!

snurran

Trådstartare
Har hittat planlösningen på min 39kvm lägenhet och ber nu er om lite tips om hur jag ska inreda den på ett smart sätt, gärna hyfsat billigt.

Gillar att ha det snyggt, med en röd tråd, men just nu känns funktionen som det viktigaste då jag delar lyan med en 4-åring.

Jag studerar och behöver ha min arbetsplats nån annanstans än på köksbordet.

Sovalkoven inhyser just nu en 120cm säng och kvar av väggen mot wc är det ca 50cm. Sängen är väl drygt 200cm lång och sitter som gjuten mellan väggarna.
I v-rumsdelen har jag en bäddsoffa som fn fungerar som pojkens säng, den står mitt emellan fönstret och garderoben med armstödet mot väggen, den är ungefär 220 lång.

Köksdelen är den enda del av lägenheten som är "inredd" och fungerar som den ska :)

Så har ni skojjiga tips och idéer så ös på! Kopiera gärna bilden och "rita" dit idéer om ni har möjlighet :laugh:

:bow:

[url=http://www.pixbox.se/pic24200577][/URL]

Sv: Hjälp med tips om inredning!

Det här kanske du redan har tänkt på, men att möblera "på höjden" är alltid bra när man bor på lite mindre yta. IKEA har ju en del möbler för det ändamålet, men det kanske inte är din stil? Annars finns det ju mindre skrivbord som går att fälla ihop, lite svårt att förklara, men kolla på IKEAS hemsida (om du nu gillar det). Vad gillar du? Vilka färger är det i rummen?

Har du tänkt tanken på en loftsäng till dig? Det är ju lite bängligt att ta sig upp och ned och vid bäddning och så. Men det frigör yta.

Utrymmet under loftsängen skulle då kunna inredas till ett eget rum till fyra åringen. Kanske sätta upp några skynken som kan dras för, och göra det lite mysig där inne?

Soffan kan stå mitt mot väggen som avgränsar från köket. En tv får då plats på väggen där mot köket.

En arbetesplats skulle jag inreda vid fönstret. Jag gillar att kunna blicka ut samtidigt som jag tänker :)

Detta är tapeten på väggen som avgränsar kök från v-rum
[url=http://www.pixbox.se/pic23912659][/URL]

Resten av väggarna är vita.

Egentligen är jag inget fan av mycket färg och mönster, gillar att ha det mesta rätt stilrent. Blad tapeten kommer att få vara kvar -ett tag iaf, den funkar bra med min ljusbeige(a) soffa.
IKEA kan funka, ska ta en ordentlig titt :)

Har funderat på loftsäng, men vet inte riktigt om en sån får plats :crazy: Sängen jag har nu var ett :devil: att få in då jag med våld fick pressa in den mellan väggarna efter att ha slitit bort alla golvlister. För tanken på att ha en sån, men då åt grabben har länge varit en tanke jag haft, men då är ju problemet att en "färdig" säng kanske inte får plats. Och bygga en egen kan jag, men har inte tid eller tålamod :angel:

Idén om soffan o tv'ns placering gillar jag :laugh: och den skulle kunna fungera riktigt bra. Tidigare hade jag tänkt ha skrivbord mot väggen där tv'n skulle kunna stå, men det har inte känts helt 100 då jag är rädd grabben kan komma att ramma det om han springer runt och leker.

Skrivbord vid fönster ÄR en bra idé. Men då vill jag nästan ha lite tips på hur jag ska kunna skärma av så jag kan se ut, men att grannar och andra inte kan se in då jag bor på markplan :)

För att kunna skärma av lite finns det ju plastfilmer som är lite frostade som du kan klistra fast i lagom höjd så grannarna inte ser rätt in, men du kan fortfarande se ut:)

Jag hade också gått på loftsäng till alkoven (du som vuxen hanterar en högre säng bättre än en 4:åring). Ikea har ett gäng, Tromsö har en färdig arbetsskiva du kan sätta dit om du vill ha ditt studieutrymme under sängen. Annars finns det alternativ där barnet kan ha sin säng/barnutrymme där istället.

Satsar du på alternativet med dina arbetsplats under sängen så skulle jag vilja sätta ett tygskynke mellan städskåp och toalettvägg och sedan med skärmar el. dyl. skapa ett litet eget krypin för 4-åringen. Sängen skulle då kunna stå längs med väggen på baksidan på kylfrys/skafferi etc.

Annars har du valet att välja våningssäng i alkoven, kunna skapa ett barnrum i tidigare nämnda område och placera din arbetsplats mot fönstret i vardagsrummet.

eller ha lekutrymmet under loftsängen och barnets säng i det skapade krypinet och arbetsplats vid fönstret.
Lycka till!

Jag hade också gått på loftsäng till alkoven (du som vuxen hanterar en högre säng bättre än en 4:åring). Ikea har ett gäng, Tromsö har en färdig arbetsskiva du kan sätta dit om du vill ha ditt studieutrymme under sängen. Annars finns det alternativ där barnet kan ha sin säng/barnutrymme där istället.

Satsar du på alternativet med dina arbetsplats under sängen så skulle jag vilja sätta ett tygskynke mellan städskåp och toalettvägg och sedan med skärmar el. dyl. skapa ett litet eget krypin för 4-åringen. Sängen skulle då kunna stå längs med väggen på baksidan på kylfrys/skafferi etc.

Annars har du valet att välja våningssäng i alkoven, kunna skapa ett barnrum i tidigare nämnda område och placera din arbetsplats mot fönstret i vardagsrummet.

eller ha lekutrymmet under loftsängen och barnets säng i det skapade krypinet och arbetsplats vid fönstret.
Lycka till!

*kl*

Håller med om Sar´s förslag. Jag skulle också gjort "barnrum" på alkovsidan av rummet. För det blir bättre för TS när grabben har gått och lagt sig att sitta uppe och se på TV, plugga eller vad som. Om grabben sover i bäddsoffan har du ju ingenstans att vara själv när han somnat?

Häftig tapet, låter bra med en beige soffa till. Kan vara bra att hålla sig till "lugna" färger i övrigt nu när tapeten är så färgstark. Man kan ju "ta upp" någon färg ur tapeten o ha kuddar tex. i grönt??

Tipset om skrivbord mot fönstret är ju topp! Men när man har så litet så skulle åtminstone jag vilja få bort arbetsgrejjerna så jag skulle nog ha en sekretär istället och ställa någon annanstans. Kanske om den får plats i hörnet dit fönstret inte sträcker sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka