Hjälp med text!

På ett år? Men jo, jag håller med 🤔
Skriver man hyfsat mycket så gör man slut på 4 pennor om året. Jag gör det minst, på jobbet och säkert någon till hemma. Gör det enklare med refill som borde vara billigare?
Annars skriv som det är, "Hittills i år har 480 personer hämtat 1800 pennor, vänligen tänkt dig för om du behöver en till", eller något liknande.
 
Skriver man hyfsat mycket så gör man slut på 4 pennor om året. Jag gör det minst, på jobbet och säkert någon till hemma. Gör det enklare med refill som borde vara billigare?
Annars skriv som det är, "Hittills i år har 480 personer hämtat 1800 pennor, vänligen tänkt dig för om du behöver en till", eller något liknande.
Nu är det här inte riktigt vad du efter frågade. Men jag jobbade på ett lager ett par år, vi hade problem med knivar som försvann, även om de var billigare i plast. En arbetsledare tänkte till och köpte dyrare, men mer rejäla och alla fick varsin. Det blev billigare i slutändan med att bara köpa knivblad en billigare knivar som gick åt på löpande band.
 
Skulle skriva "Kontorsdraken har ätit upp nästan alla våra pennor. Nu måste vi vara försiktiga MED de som blev kvar. Snälla, ta bara en"

Ni kanske borde se över i ert kommunhus hur ni beställer förbrukningsmaterial. På den kommun jag jobbar så beställer man pennor, block och dyl. i en slags "webbshop" på intranätet, och så får man det levererat av vaktmästaren samma dag eller dagen efter i samband med post. Då tar man inte en penna "bara för att".
 
Finns det andra delar av kontoret som kan miljöeffektiviseras istället för pennorna? Att uppmana folk att göra något som de redan gör bra kan lätt bli urvattnat och skapa ovilja till annan, mer viktig förändring.

Har ni en miljöpolicy? Ett miljöledningssystem? Har verksamhetens inköpare utbildning inom miljö och finns det mål inom andelen miljömärkta varor som ska köpas in? Kan ni starta ett internt återbruk för möbler/kontorsinredning för att få igång ett cirkulärt tänk?

Det är självklart toppen att tänka på alla delar - även pennförbrukning -, men om förbrukningen inte ens är större än den borde vara så kan det vara bra att börja i en annan ände än påpekande lappar :)
 
Skulle skriva "Kontorsdraken har ätit upp nästan alla våra pennor. Nu måste vi vara försiktiga MED de som blev kvar. Snälla, ta bara en"

Ni kanske borde se över i ert kommunhus hur ni beställer förbrukningsmaterial. På den kommun jag jobbar så beställer man pennor, block och dyl. i en slags "webbshop" på intranätet, och så får man det levererat av vaktmästaren samma dag eller dagen efter i samband med post. Då tar man inte en penna "bara för att".
Åh det där lät väldigt intressant faktiskt 🤔 Men tänker ju sig för då innan man beställer och använder.. Jag får berätta om det för de andra på mötet nästa vecka och se vad de tror, om det kan passa eller om det innebär mera jobb för oss vaktmästare eller brevbäraren etc. Tack för tipset!
 
Finns det andra delar av kontoret som kan miljöeffektiviseras istället för pennorna? Att uppmana folk att göra något som de redan gör bra kan lätt bli urvattnat och skapa ovilja till annan, mer viktig förändring.

Har ni en miljöpolicy? Ett miljöledningssystem? Har verksamhetens inköpare utbildning inom miljö och finns det mål inom andelen miljömärkta varor som ska köpas in? Kan ni starta ett internt återbruk för möbler/kontorsinredning för att få igång ett cirkulärt tänk?

Det är självklart toppen att tänka på alla delar - även pennförbrukning -, men om förbrukningen inte ens är större än den borde vara så kan det vara bra att börja i en annan ände än påpekande lappar :)
Bra frågor!
En sak som är bra som jag känner till är att IT försöker återanvända saker ibland och därför har ett stort förråd någonstans där man kan ställa saker som inte används :up: Inte alltid lätt förstås, när saker behöver vara tipp topp.
Jag är annars inköparen när det gäller de små sakerna, jag började köpa eko stiftpennor när jag såg att de fanns hos de vi köper :D Men därför försöker jag komma på saker som jag kan ändra på.
Men jag ska gå tillbaka till den här tråden på måndag och titta på den igen, många bra frågor som jag kan fråga chefen också :up:
 
Alla vitsiga och smarta vänner, jag behöver er hjälp! På mitt jobb så ska jag sätta upp lappar i närförråden om att man ska försöka tänka på att inte äta förbrukningsvarorna, speciellt de blåa bläckpennorna (som någon tydligen offrar till kontorsdraken i vår källare :cautious:). Det både för miljöns skull och pengarnas skull. Jag tog reda på hur mycket pengar vi har lagt på dessa pennor i år, men jag misstänker att summan inte är avskräckande för en kommuns anställda - 8010 kr :meh:

Så långt jag kommit är "Klimattänk - När du tar en penna eller skriver ut vänligen tänk efter om du verkligen behöver en till."

Jag behöver vara ungefär så artig men det är inte ett dugg klämkäckt och något som man säkert glömmer bort så fort man tittar bort från lappen. Kan någon annan komma på en bättre text?

Inte arg tvättstugelapp-nivå dock tack 🙈
Vanliga blåa bläckpennor? Fyra på ett år? Det är väl inget. Man lägger dom ju överallt. Jag tappar bort pennor jämt eller så tar dom slut. Men, jag får lätt ihop 15 pennor på ett år. Så jag går plus. Reklampennor finns det gott om.
 
Vanliga blåa bläckpennor? Fyra på ett år? Det är väl inget. Man lägger dom ju överallt. Jag tappar bort pennor jämt eller så tar dom slut. Men, jag får lätt ihop 15 pennor på ett år. Så jag går plus. Reklampennor finns det gott om.
Jo men är det inte som behövs lite i miljötänket? Alla dessa reklampennor tex, är det inte ett slöseri? Eller att man behöver kanske vara mera försiktig med sina pennor så att man inte tappar bort dem? Skulle inte det vara mera klimatvänligt?
Alltså jag tänker på att förbättra saker, inte bara dra ned till "normal nivå" :)
 
Jo men är det inte som behövs lite i miljötänket? Alla dessa reklampennor tex, är det inte ett slöseri? Eller att man behöver kanske vara mera försiktig med sina pennor så att man inte tappar bort dem? Skulle inte det vara mera klimatvänligt?
Alltså jag tänker på att förbättra saker, inte bara dra ned till "normal nivå" :)
Jag slänger dom inte, någon annan tar upp dom och använder dom. På mitt jobb har jag alltid tre pennor i fickan. Den ena, en röd från studiefrämjandet som är superbra, vet alla är min så den får jag alltid tillbaks, puh, dom andra lånar jag ut kors o tvärs och det är olika sorter.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jaha där kom domen... vart på möte med min chef min arbetscoach och en tjej som heter Anna som är arbetsledare inne där jag jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
3 960
Senast: ridtravare
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 263
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp