Hjälp med svallkött!

EgoGirl

Trådstartare
Har ett inte allt för fint sår på hästen som just nu behandlas för svallkött. Men nu har jag kört fast. Efter ett par dagars behandling är såret torrt.

Min fråga är ska man skrubba bort det torra så köttet kommer fram eller fortsätta behandlingen på den torra "hinnan" som bildats på svallköttet?

Är första gången med sår skada för mig och allt känns inte helt självklart. Veterinären sa inte något om hur det skulle bli eller se ut. Bara att jag skulle ringa om såret fortfarande var väldigt vätskande och om vi ev skulle skjuta upp återbesöket.

Självklart kommer funderingarna på helgen och då går det inte att nå denne veterinär. Jag vägrar ringa distriktarna eftersom jag har noll förtroende för dom.

Någon som kan hjälpa mig så jag kan behandla min häst rätt innan jag kan få tag på veterinären.

Sv: Hjälp med svallkött!

Japp, det gör jag. Kommer inte ihåg vad vet sa men antar att det är Lotagen. Fick med mig någon mörk vätska i ett provrör hem.

Vad jag fick höra i stallet så skulle jag behandla på det torra.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "hinnan" ?

När jag har haft svallköttssår har jag "skrubbat" med lotagen på det området där köttet sticker ut. Det blir ju torrare efter ett tag men det är bara att skrubba på. Ett sår med svallkött tar ju ett tag innan det minskar.

Det torra på köttet. Det har blivit som en torr hinna. Eller om jag bara ska säga torkat kött.

Jaha ja det får man ju "skrubba" på. Hoppas att det blir bättre för dig!

En behandling somm är outstanding är laser! så har du någon i din närhet som har en laser så ta den kostnaden för det läker jättefint med jämna sårkanter! inget svallkött!! Hade en inackodering med en ful senskada och efter att hon blev laserbehandlad så var såret dagen efter jättefint! Det tar ju en hel del gånger innan man kan sluta med det men det är helt klart värt det! Hade min nuvarande häst fått nån skada som innebär sårläkning blir det laser direkt!!:bow:

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 678
Senast: Fiorano
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 708
Senast: Lobelia
·
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 687
Senast: Varmblod90
·
Hästvård Min häst har någon vecka haft lite torrare fläckar i karlederna fram så tänkte att det kanske var mugg så köpte lactacyd och tvättat med...
Svar
2
· Visningar
706
Senast: clovergirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.