Hjälp med sulky

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Petra86
  • Startdatum Startdatum
P

Petra86

Jag behöver hjälp från bukeexperterna! :)

Jag skulle vilja ha en sulky till min väldigt grova D-ponny men är helt lost när det gäller vagnstorlek. Vad för storlek behöver jag ha? Kan det funka även med sulkys avsedda för stora hästar? (Det känns ju som att utbudet sulkys avsedda för ardenners i ponnyformat inte är sådär jättestort direkt?)

Sv: Hjälp med sulky

Är det verkligen en sulky du är ute efter? Vad ska du ha sulkyn till för slags körning?

Jag har en rockard sen innan men vill ha en ännu lättare vagn. En kompis har ett russ som hon kör och jag fick prova att köra med sulky - vilket var mycket häftigare än att åka i rockarden... :D På gården där min häst står har vi en ovalbana och en anlagd träningsslinga runt hela anläggningen så det är väl främst lätt nöjeskörning.

En sulky skulle jag inte lägga ner energi och pengar på att leta efter om jag inte ska använda det till enbart löp. Köp dig en redig speedcart istället, den håller mycket längre och tål mycket mer än en sulky.

Okej, kan du utveckla det? Varför inte en sulky, går en sådan lätt sönder? En speedcart, vad är skillnaden? Tack för svar :)

En sulky går sönder om du kör den hemma på träningsslingan. De har ingen stötdämpning och är enbart till för lopp... Finns lätta speedcars att köra i för träning.

En sulky saknar fjädrar vilket gör de svårt att köra någon annanstans än en harvad och stenfri bana. Banan ska dessutom vara relativt hård för att sulkyn ska kunna rulla optimalt. En sulky har tunna däck vilket kan orsaka punktering för minsta lilla mycket enklare. Dessutom är de svårt att få tag i begnagnade sulkysar som inte har några skavanker för under 5000 kr.
En speedcart är en annan typ av vagn. Speedcarten kör vi, travmänniskor, dom flesta jobben i. Sulkyn används oftast bara i lopp. Speedcarten, eller långvagnen, är mycket tålig. Lite grövre i byggnaden, grövre däck och dessutom stötdämpare som gör att du sitter bekvämt och kan köra på skogsvägar utan att få ont i rumpan eller riskera att ha sönder vagnen, Dessutom passar en speedcart för storhäst dom allra flesta hästarna. Vet en som kör sitt russ med en lånad speedcart för storhäst.

Här är en speedcart:
11.jpg

Jämför med en sulky:
trav-vagnar-sulky-speedcarts.jpg

Aha, tack så jättemycket för informationen! :) Ger en speedcart bättre "skydd" mot hästar som kan slå också?
Och bör man köpa en ny eller begagnad?

Ja, de stämmer! Eftersom att du åxå sitter längre ifrån så är risken inte så stor att hästen träffar dig om den skulle börja slå.
Det är lättare att hitta bra och begagnade speedcarts är sulkys. Så sikta på att köpa en begagnad då dom nya kan kosta en hel del. Men var väldigt noga med att kolla igenom vagnen ordentligt och se över så skaklarna är hela så dom inte riskerar att gå av. Ta gärna med dig en kunnig person som kan hjälpa dig!

Då låter det perfekt med en speedcart till min häst eftersom han älskar att dra vagn och kan få för sig att skicka iväg nån glädjebock då och då :D
Jag tänkte på en annan sak också, hur funkar det med speedcart i uppförsbackar? Säg att hästen får ett ryck och drar iväg, hur funkar det med ens egna balans eftersom man inte verkar ha något ryggstöd? Jag ser bilder av en bakåtkullerbytta framför mig men det kanske inte alls blir så? (Antagligen en jättedum fråga men det vore kul att veta :D)
Och just det, funkar det bäst med en remsele om man kör speedcart? Eller vad är rekommenderat?

Speedcars finns för både QH och rem sele, de finns i både lättmetall och tyngre... Riktiga järn-speedcars kan vara riktigt tunga så kolla efter en lite lättare modell. Den andra frågan handlar nog mer om din egen balans, vi tränar i backe (ganska brant) och jag har aldrig lyckats ramla ur för att hästen drar vagnen uppåt;)

Ahaa tack för upplysningen :) Vad är skillnaden mellan QH och rem-sele? Och vilken borde en okunnig nybörjare ha? :D
Hahaha skönt att höra, jag får börja träna upp min balans med andra ord. ;) Hade varit något pinsamt att trilla av vagnen på det sättet!
(Ni får ursäkta alla mina dumma frågor by the way...)

QH har fästen att spänna fast vagnen med, remselen (eller standardsele) är med remmar som man snurrar fast... QH är väl enklast, men det är en vanesak antar jag...
sele.jpg
Remsele

QH sele:
QH-sele.jpg

Och du, om din häst brukar bocka, sätt på en slaggjord, det är inget vidare att köra en häst som slår och kommer över skacklarna...

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 449
Senast: Lingon
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
419
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
405
Senast: Unafraid
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka