Hjälp med stressad häst!

HannahxCampari

Trådstartare
skulle behöva lite tips och råd när det gäller min häst. Han blir ofta väldigt stressad och går mot handen i ridningen, han är extremt känslig för vikter och så, men väldigt orolig och lite hård i munnen speciellt vid skänkel vinkningar mm. Han är 15 och välutbildad. Jag själv är dock inte så jätteduktig på att rida än så att jag kan rida enbart med vikthjälper.:D

Har någon några förlag för att få honom slappna av i ridningen? övningar, olika bett (kanske bettlöst?) vill gärna ha tips om olika sätt att öva på vid nya situationer då han kan blir "tittig" vid nya platser som på tävlingar. Alla tips godtas med glädje! :bow:

Sv: Hjälp med stressad häst!

Skulle nog först och främst leta efter en bra tränare. De ger ganska mycket.

Rid mycket på volter, gör halvhalter åttor m.m så han får arbeta hela tiden. Arbeta med bommar är inte heller helt fel.

Munnen är kollad för inte så länge sedan, allt såg rätt ut så det borde inte vara något problem :)

Josefhine: tränar just nu för en bra tränare och en jobbig "häst" mamma XD, bommar var ett bra tips!

Senast ändrad:

Prova att verkligen få ner honom i tempo, dvs kräv "snigelskritt" och när han går där så kräver du att han håller det långsamma tempot samtidigt som du lättar i handen. I traven gör du samma sak, dvs kräv jäääättelångsam trav. Han ska även här kunna behålla samma takt och fart när du lättar i handen.
Springer han iväg när du lättar så tar du tillbaka honom direkt. En förhållning, lätta, förhållning, lätta osv... :)

Många tempoväxlingar är bra också :) Kräv att han lyssnar på dig och beröm massor när han lugnar ner sig!

Fast extremt långsamma gångarter kan göra hästen mer stressad och göra att den exploderar ist när man väl släpper. Sen kan inte jag se vad snigelfart främjar för arbete. Jag tror mer på just bomarbete där hästen måste tänka till var den sätter fötterna och det händer nåt nytt hela tider. Men som du säger är tempoväxlingar jättebra också, man kan hitta flera olika tempon inom resp gångart men då inte jäääääättelångsam eftersom jag inte ser vad det fyller för nytta :)

Arbeta med lösgörande övningar och öva på att "sätta takten" i honom så att han lär sig vara mer lyhörd för dig. Se till att sysselsätta honom med något hela tiden, även om det bara är småsaker som en liten volt här och där. Om han blir hård och orolig i munnen kan det ju bero på att du själv blir stark eller okänslig i handen, eller att han blir spänd i hela den rörelsen ni arbetar med. Om det är övningen han har svårt för kan du ju "plocka isär" övningen, t.ex när du rider en skänkelvikning på diagonalen. Istället för att rida hela diagonalen nöjer du dig med att flytta två, tre steg och sedan rakt fram. Träna på att böja och ställa honom på spåren, träna öppna och sluta. Det är sånt jag har gjort med min häst för att lugna ner honom. Och tänk på att inte bli dragig eller stark i handen när hästen spänner sig, utan fortsätt rida som om ingenting har hänt. Cavaletti och bomövningar kan också funka.
Att träna hästen på att vara på nya platser övar du ju lättast genom att just vara på nya platser och "presentera" läskiga saker för hästen. Exempel om tunnor är läskiga, ställ fram en tunna i ridhuset och öva på att gå fram till den och undersök den. Var lugn, berömmande och ge hästen förtroende för dig, så kommer du förmodligen inte att få problem vid tävlingsplatser heller (om du inte själv blir helt stressad då...).

Jo, det passar ju inte alla hästar att rida så, men på vissa jag har ridit har det funkat bra :)

Det hjälper kanske inte att få hästen i form, men kan hjälpa till att få hästen att lyssna, slappna av och acceptera att ta det lite lungt. Samt att inte springa iväg när man lättar i handen :)

Kl

Angående "långsamma gångarter" och att dom ska explodera, En häst ska aldrig "hållas" i en långsam gångart. Att arbeta hästen långsamt, handlar om att hästen ska acceptera ett tempo som ryttaren sätter, utan att hänga på handen eller bli tung. En ryttare ska alltid, alltid, kunna lätta på handen utan att hästen går fram. Att lätta på handen ska kunna användas som antingen en eftergift, eller för att länga ut halsen/placera huvudet.

Om du inte kan arbeta med din sits och vikter för att rida hästen, kanske du bör tänka om och börja från börja och arbeta med det? Du får hästen att sluta gå emot handen genom att själv sluta dra honom i munnen. För att göra det bör du kunna göra halvhalter/halter/tempoväxlingar/sidvärtsrörelser för just sitsen. Om din nuvarande tränare inte anser att sitsen är A och O med din ridning, ska du kanske byta till en tränare som faktist anser att det är så.

Visst kan man komma "fortare fram" om man hoppar över den grundläggande sitsen, men ack, det kommer ge bakslag och arbetet kommer behövas göras förr eller senare. Mitt tips är att du tar det arbtet förr, så blir ridningen både enklare och roligare :)

( tänk om intet annat på din stackars häst som får leva med en obalanserad ryttare som antagligen ger 5 olika meddelande med skänklar händer och vikt samtidigt. vore det inte roligare om ni lärde er kommunicera, med små fina vikt hjälper? När du väl har en häst som är så känslig, är det för mig en Gåva, något underbart! se det som att det är ett tokigt roligt projekt, att lära sig rida med sits och tanke, snarare än styrka :)

/ Elizette

Kl

Angående "långsamma gångarter" och att dom ska explodera, En häst ska aldrig "hållas" i en långsam gångart. Att arbeta hästen långsamt, handlar om att hästen ska acceptera ett tempo som ryttaren sätter, utan att hänga på handen eller bli tung. En ryttare ska alltid, alltid, kunna lätta på handen utan att hästen går fram. Att lätta på handen ska kunna användas som antingen en eftergift, eller för att länga ut halsen/placera huvudet.

Precis det jag menar :)

Kl

Om du inte kan arbeta med din sits och vikter för att rida hästen, kanske du bör tänka om och börja från börja och arbeta med det? Du får hästen att sluta gå emot handen genom att själv sluta dra honom i munnen. För att göra det bör du kunna göra halvhalter/halter/tempoväxlingar/sidvärtsrörelser för just sitsen. Om din nuvarande tränare inte anser att sitsen är A och O med din ridning, ska du kanske byta till en tränare som faktist anser att det är så.

Visst kan man komma "fortare fram" om man hoppar över den grundläggande sitsen, men ack, det kommer ge bakslag och arbetet kommer behövas göras förr eller senare. Mitt tips är att du tar det arbtet förr, så blir ridningen både enklare och roligare :)

( tänk om intet annat på din stackars häst som får leva med en obalanserad ryttare som antagligen ger 5 olika meddelande med skänklar händer och vikt samtidigt. vore det inte roligare om ni lärde er kommunicera, med små fina vikt hjälper? När du väl har en häst som är så känslig, är det för mig en Gåva, något underbart! se det som att det är ett tokigt roligt projekt, att lära sig rida med sits och tanke, snarare än styrka :)

/ Elizette

Jag har börjat att jobba mer med min sits nu eftersom hans stressade beteende såklart är en reaktion att jag inte gjort helt rätt! kräver inget av honom utan bara tänker på hur jag sitter och påverkar hästen. Min tränare är föresten väldigt bra och det har gått framåt, men hon jobbar mycket med oss som ekipage och kanske inte så mycket med min sits, eftersom jag är lycklig lottad med en bra grundsits men jag är nog lite lat hur jag påverkar hästen med sitsen :/ Du har rätt med att det är fantastiskt bra att ha en sådan känslig häst eftersom det kräver att jag verkligen gör rätt! :)

Jag har en ungefär likadan häst. Tid och tålamod är viktigast. Du verkar ju vara på rätt väg!

Jag har provat det mesta, och med tiden har det fungerat bättre och bättre, men det som verkligen gjorde skillnad var att han fick komma ut på lösdrift, fick havrefri müsli och fick slippa tyglarna ett tag. Hästen har inte taktat en enda gång sedan han flyttade till lösdriften! Klart att han fortfarande har obegränsade mängder energi och är pigg som attan, men det är skillnad på arbetsvilja och hysteri. Han fick hitta sin egen form utan att jag var där och drog, lärde sig blixtsnabbt principen med vikthjälper och nu har jag så smått börjat samla upp en harmonisk och STADIG ponny igen! Och jag fick en hyperkänslig sits och en stadig hand. Riktigt trevligt faktiskt.

Förutom arbetet i ridningen kanske du ska kika på det som är runtom.

Se över foder, kan det vara så att han kanske ska ha mindre havre och mer hö? Kanske det är så att han har ont någonstans, exempelvis ryggen?
Får han för lite motion? Saknar han något som han brukar ha?
Allt sånt där. Det kanske finns en liten glipa som kan hjälpa dig på vägen tillsammans med rätt typ av arbete i ridningen.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
2 142
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II