hjälp med ställning, plus fundering hempfling/branderup

L

lkn02001

först och främst så har jag en fundering kring öppna, branderup säger att man absolut inte ska lägga vikten på yttre sittbenet. medan hempfling utförligt beskriver att man ska det. har inte tänkt på detta innan, någon som har funderat mer på det?

så till mitt problem. nyinköpta pållan. har otroliga problem med ställning i höger varv. skriver i punktform.

höger varv:
- bogen petar ut
- biter fast i yttertygel
- tränger utåt
-svårt att komma åt med ytter skänkel
- välter över mig till höger så jag landar på vänster sittben.
- springer ifrån mig
- svår att flytta sidvert (inte öppna utan sidverts i lösgörande syfte för bogarna), det är nästan omöjligt
- vill inte gallopera på volt.

vänster varv:
- formar sig mjukt runt inner skänkel
- tar stöd på ytter tygel
- sitter jämnt på båda sittbenen
- försök till att bryta sig ur formen och springa iväg kan relativt lätt pareras
- inte omööjlig att flytta sidverts
- vill gärna gallopera men "rullar fram". blir flack och lång.

pållan är riden ett år och fd travare (bara testlopp) så jag vet att hon har mkt att lära. men det känns svårt att överhuvud taget försöka på öppnan när jag inte hamnar rätt alls i höger varv. för övrigt så har hon svårt för att inte bita tag i bettet och gå iväg när jag försöker mig på öppnor i skritt (jag vet att jag inte är världsbäst på att inte ta i tygeln heller...):o
jag rider mkt utåtställd i högervarv för att få med bogen, det går GANSKA bra men det gå rinte att ställa över igen...

finns det någon som har några råd och tips att ge?:confused:

lisan

Sv: hjälp med ställning, plus fundering hempfling/branderup

Jag röstar på hempfling jag. :D

Du kommer förmodligen får en del hjälp på en tråd som heter 'jag fortsätter att snöa in på bäckenet' - som ligger på Dressyr.

Där har jag fått en liknande fråga

MVH SUS

Jag rider öppnan som så att jag sitter fortfarande till insidan som om jag skulle in på en volt, men gör hjälper som om jag ville förstora volten.

Jag sitter alltså med inner höft fram, ytter axel fram. Inner tygel lite innanför manken för att ge ställning i nacken. Ytter tygel lite utanför manken och tar små impulser för att visa att "dit ska vi". Jag trampar lätt i ytter stigbygel utåt-framåt. Räcker inte det lägger jag även till en "putt" utåt-framåt med inner höft när hästens inner bak är i luften. Faller bogen igenom puttar jag in den med ytter axel (förstärker rörelsen inåt-framåt när ytter fram är i luften) och möjligtvis trängande med ytter tygel.

Så man kan väl se det som om båda har rätt? Man sitter till inner, på inner sittben, men lägger vikt i ytter stigbygel. Finurligt, eller hur? :Idea:

Det er som med alt annet; Mye som kommer an på. Begge deler er rett, ut fra hva hva som skjer. Det er hesten som avgjør.

- Man kan si at man ikke skal legge vekt til innvendig seteben fordi man ikke vil legge mer vekt til det bakbenet som bærer mest. Med dette som motiv, legger man vekten til utvendig.

- Man kan si at man skal legge vekten inn, for å frigjøre utvendig skulder, og dermed få hesten til å 'ta ut' steget mer. Med dette som motiv, legger man vekten til innvendig.

Det kommer m.a.o. an på hva man vil utvikle med øvelsen. I praksis vil man nok finne at det er nødvenig å gjøre begge deler, avhengig av hva som skjer. Man skal derfor være åpen til begge alternativene.

Endret for å legge til at vekten ikke er avgjørende for øvelsen, for var den det - så ville man ikke kunne gjøre øvelsen på lange tøyler, fra bakken.

Anne

Jag förstod inte riktigt. Petar högerbogen ut i höger varv samtidigt som hästen biter tag i vänster tygel? och tränger åt vänster? Det verkar konstigt. Kan du beskriva mera?

psychogrrl skrev:
Jag rider öppnan som så att jag sitter fortfarande till insidan som om jag skulle in på en volt, men gör hjälper som om jag ville förstora volten.

Jag sitter alltså med inner höft fram, ytter axel fram. Inner tygel lite innanför manken för att ge ställning i nacken. Ytter tygel lite utanför manken och tar små impulser för att visa att "dit ska vi". Jag trampar lätt i ytter stigbygel utåt-framåt. Räcker inte det lägger jag även till en "putt" utåt-framåt med inner höft när hästens inner bak är i luften. Faller bogen igenom puttar jag in den med ytter axel (förstärker rörelsen inåt-framåt när ytter fram är i luften) och möjligtvis trängande med ytter tygel.

Så man kan väl se det som om båda har rätt? Man sitter till inner, på inner sittben, men lägger vikt i ytter stigbygel. Finurligt, eller hur? :Idea:

Wow - vad mycket du måste tänka på för att få till en öppna, det där skulle jag aldrig fixa att komma ihåg :eek:
Jag är en sån som måste "ta bort" så mycket hjälper som möjligt för att göra det så enkelt som möjligt (mitt huvud fixar det inte annars)
Kort beskrivet gör jag mina öppnor antingen genom att flytta in framdelen genom att vrida överkroppen inåt och ev hjälpa till med ytter tygel, alt flytta bakdelen utåt genom att då placera mina höfter så som jag vill att hästens höfter ska vara placerade, dvs inner höft bakåt. Byter jag då position på höfterna så glider hon över i en sluta, dvs om jag flyttar fram inner och bak ytter.

Ja, men det är ju i princip samma sak som dig jag gör, bara att jag tagit ner det i detaljer för att kunna felsöka och få till kroppen rätt :idea:

Men jag har slutat flytta in bogen med ytter tygel som jag gjort förut. Numera öppnar den upp utåt och det är istället min yttre axel som plockar in bogen om den faller ut.

Jo, fast det var just det där med detaljer som min hjärna inte fixar - en tränare sa för ett tag sedan att jag inte är någon bra teknisk ryttare som vet vad jag gör, men att jag rider med så pass känsla att jag fixar det ändå. :crazy:

Fast jag funderade på det där med att du satt på inner och hade inner höft framåt i en öppna - hur funkar det? Min häst skulle definitivt ta det som en sluta...

Inner höft framåt eftersom jag har hästen på "böjt spår", jag sitter som i en volt.

Hur gör du då sen för att gå över i en sluta???
Jag använder höfterna så på volt att den yttre gör en större cirkelrörelse som är rundare och den inre en mer oval rörelse uppåt nedåt för att få "böjt spår".

Åh, vad det skulle vara spännande att komma ut och kika på lite andra ekipagen! Här uppe i skogen blir man lite insnöad : )

Senast ändrad av en moderator:

Haha, ja, jag tror det är svårt att diskutera såna detaljer här också, då vi kanske gör exakt likadant, men beskiver det på olika sätt :)

För att flytta till en sluta så, hmm, ja, jag ändrar ju "allt annat", men just höfterna tror jag att jag tar bak ytter en aning till. Och där heller inte ber ytter bog att kliva in med min yttre axel utan istället ber inner bog kliva ut med min inner axel.

OK - du flyttar då mer framdelen ut än att du flyttar bakdelen in som ju är "drivande" :idea:

Har testat båda metoderna på min häst och nu fixar hon båda varianterna faktiskt!

Hejsan!

Mitt råd är att för det första, börja från grunden. Fungerar inte det du vill göra i skritt fungerar det definitivt inte i galopp. Jag kör helt på Branderups bana och det fungerar mycket bra för mig och min häst som tidigare var westernriden. Hästar har alltid olika starka sidor. Jag hade oxå problem i början men det visade sig oxå att min häst hade låsningar i knäna fram, höger bak samt att bäcknet var låst så mitt tips är först och främst att anlita en duktig equiterapeut för att kolla igenom din häst. Sedan är det alltid bra att rida för en duktig tränare. Bor du i Skåne ger jag dig gärna tips på sådana. Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 113
Senast: Buck
·
Träning Har en häst på 5 år som jag haft mindre än ett år. Från början va han stel, dålig framåtbjudning osv Efter några månader börja han gå...
Svar
7
· Visningar
1 123
Senast: Tjockisina
·
Dressyr Jag har efter dressyrträningen häromdagen funderat över rakriktning. Jag har alltid haft lite problem med att få min häst lösgjord i...
Svar
14
· Visningar
2 204
Senast: Brille
·
Ridning Hej! Har fått en riktigt fin liten pärla till häst som fyller fem till våren. Vi har kommit en bit i ridningen, hon går i fin form i...
Svar
5
· Visningar
1 367
Senast: LisaY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur