L
lkn02001
först och främst så har jag en fundering kring öppna, branderup säger att man absolut inte ska lägga vikten på yttre sittbenet. medan hempfling utförligt beskriver att man ska det. har inte tänkt på detta innan, någon som har funderat mer på det?
så till mitt problem. nyinköpta pållan. har otroliga problem med ställning i höger varv. skriver i punktform.
höger varv:
- bogen petar ut
- biter fast i yttertygel
- tränger utåt
-svårt att komma åt med ytter skänkel
- välter över mig till höger så jag landar på vänster sittben.
- springer ifrån mig
- svår att flytta sidvert (inte öppna utan sidverts i lösgörande syfte för bogarna), det är nästan omöjligt
- vill inte gallopera på volt.
vänster varv:
- formar sig mjukt runt inner skänkel
- tar stöd på ytter tygel
- sitter jämnt på båda sittbenen
- försök till att bryta sig ur formen och springa iväg kan relativt lätt pareras
- inte omööjlig att flytta sidverts
- vill gärna gallopera men "rullar fram". blir flack och lång.
pållan är riden ett år och fd travare (bara testlopp) så jag vet att hon har mkt att lära. men det känns svårt att överhuvud taget försöka på öppnan när jag inte hamnar rätt alls i höger varv. för övrigt så har hon svårt för att inte bita tag i bettet och gå iväg när jag försöker mig på öppnor i skritt (jag vet att jag inte är världsbäst på att inte ta i tygeln heller...)
jag rider mkt utåtställd i högervarv för att få med bogen, det går GANSKA bra men det gå rinte att ställa över igen...
finns det någon som har några råd och tips att ge?
lisan
så till mitt problem. nyinköpta pållan. har otroliga problem med ställning i höger varv. skriver i punktform.
höger varv:
- bogen petar ut
- biter fast i yttertygel
- tränger utåt
-svårt att komma åt med ytter skänkel
- välter över mig till höger så jag landar på vänster sittben.
- springer ifrån mig
- svår att flytta sidvert (inte öppna utan sidverts i lösgörande syfte för bogarna), det är nästan omöjligt
- vill inte gallopera på volt.
vänster varv:
- formar sig mjukt runt inner skänkel
- tar stöd på ytter tygel
- sitter jämnt på båda sittbenen
- försök till att bryta sig ur formen och springa iväg kan relativt lätt pareras
- inte omööjlig att flytta sidverts
- vill gärna gallopera men "rullar fram". blir flack och lång.
pållan är riden ett år och fd travare (bara testlopp) så jag vet att hon har mkt att lära. men det känns svårt att överhuvud taget försöka på öppnan när jag inte hamnar rätt alls i höger varv. för övrigt så har hon svårt för att inte bita tag i bettet och gå iväg när jag försöker mig på öppnor i skritt (jag vet att jag inte är världsbäst på att inte ta i tygeln heller...)
jag rider mkt utåtställd i högervarv för att få med bogen, det går GANSKA bra men det gå rinte att ställa över igen...
finns det någon som har några råd och tips att ge?
lisan