Hjälp med stallgolv!

L

Liquid Diamond

Det är så här, jag håller på att bygga ett stall i min gamla ladugård.
Dom som bodde här innan hade lagt ett ganska högt trägolv inne i
utrymmet som jag ska ha till stall. När jag rev bort detta trägolv så
blottades ett riktigt ojämnt cementgolv

Nivåskillnader på kanske 30-40 cm på ett ställe till och med!

Någon som har tips på hur jag löser detta på bästa sätt?

Jag har funderat på olika cementkomplement men ingen av dessa får
läggas vid minusgrader och där jag bor är det minusgrader varje dag
åtminstone en månad till.

Är trä enda lösningen?

Enormt tacksam för all typ av hjälp.

Mvh,
Liquid

Sv: Hjälp med stallgolv!

Hejsan,
Det absolut bästa är nog att gjuta med betong. Du kan väl sätta in ett element, eller en kupevärmare under dagen när ni gjuter och låta det vara varmt över natten så att det brinner. Cementen måste brinna för att den ska stelna, och det måste vara plusgrader för att det ska gå. Är det stora ytor som ska gjutas så kan det vara bra att använda armeringsmatta 3-4cm under ytan för att förhindra att det spricker i framtiden. Kan du bara få till värme under någon dag så blir det säkert toppen!

Vi hade en kant med nivåskillnad på visserligen max 10 cm men den struntade vi i ... Vi la bara i fullt med torv å sen blev de ju bädd så hästarna märkte aldrig av den kanten ...

Är det nivåskillnader som i "trappa" eller som i "jämna" ojämnheter ???
Är det som "trappor" förstår jag att du vill göra nåt med än gång men antingen göra som hon innan mej sa eller använda trä eller nåt tills det blir varmare...
Är det bara "vågiga" ojämnheter så e de ju visserligen djupa men med rätt strö så känner ju hästen inte av det (om man gör bädd), möjligen att det blir ngt mjukare vid de djupa groparna... (och sen gjuta i sommar :))

Men måste ni göra det NU? :confused:

Antingen värmer ni med fläktar som nån skrev, eller så väntar ni helt enkelt tills vädret tillåter att ni gjuter.

Betonggolv är ju det enklaste att ha i ett stall, liksom...

Är det där du ska ha boxarna det är ojämnt ? en gång gjorde vi tillfälliga boxar åt en kompis som hade panik med stallplats..vi byggde box där det stått kossor...det var en skitränna där...MEN denna ränna fyllde vi upp med sågspån och efter ett tag blev det bädd av alltihopa....så golvet blev hur jämnt och slätt som helst. Går åt massor med spån till att börja med, men hellre det än börja gjuta och ha sig.

Hej och tack så mycket för svaren!

Jag har beslutat mig nu för att gjuta är enda lösingen. Golvet är både ojämnt som en "trappa" på vissa ställen - typ 3 olika rännor, och ojämt som "bergochdal" på vissa ställen :cry:

Tror att jag ska försöka mig på det som LaCross sa, sätta in kupévärmare så man får upp lite värme därinne och sedan gjuta betong. Men jag blir TOKIG på detta golv :mad:

Har varit ute och jobbat hela dagen i "stallet" och golvet gör att allt känns lite åt det hopplösa hållet, men jag hoppas det ordnar sig.
Ja, jag måste göra det nu, vill ha hem hästarna snart! :)

Du får nog ta en Byggfläkt om det ska förslå ngt.

Hej igen,

Grannen trodde att det skulle räcka med en kupévärmare för att få upp utrymmet till några plusgrader, det är inte ett så stort utrymme och det är bra isolerat. Men jag får se hur det går.

Frågan jag har nu är; måste även golvet under vara ganska varmt? Det är ju svårare att få betonggolvet där inne varmt...

Mvh,
Liquid

Om jag inte minns fel (min pappa har tidigare kört betongroterare) så finns det en tillsats man använder när det är minusgrader.
Då behöver du inte värma upp utrymmet.Visserligen är det lite dyrare per m3, men det hade nog gått på ett ut jämfört med uppvärmningskostnaden. Lycka till!

Vad har du för takhöjd??
Det är ju viktigt att det inte är/ blir för lågt i tak.
Ett alternativ är faktiskt att knacka bort den betong som är "för hög", så att golvet blir någorlunda jämnt. Sedan kanske man får gjuta efter det, så att det blir plant.

Tar bort överflödig betong gör man med en bilmaskin, som man kan hyra på närmaste byggfirma.

Lycka till!
Häls. Embla

Liknande trådar

Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 633
Senast: majha
·
Hästmänniskan Hej! Nu behöver jag lite hjälp, jag kommer att skicka bilder så snart vi har varit där och tittat igen! Jag o min sambo skall hyra ett...
Svar
7
· Visningar
1 292
Senast: Anna_
·
L
Utrustning Vet inte vart denna frågan skulle passa, men den passade minst dåligt här i alla fall... Det är så här, jag håller på att bygga ett...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama