Hjälp med skaklar på shettisvagn

jessikalilja

Trådstartare
Då jag är ny på det här med shettis o körning så behöver ja lite hjälp! Köpte en vagn o när ja kommer hem ser ja att de saknas ett fäste längre fram på skaklarna samt att de sitter ett fästa ganska långt bak vad fäster ja e den? o vart kan ja svetsa ditt dom andra?? tacksam för all hjälp ja kan få!

Mvh jessika
http://www.ladda-upp.se/bilder/pwdpwxpbwfiwzw/
pwdpwxpbwfiwzw

http://www.ladda-upp.se/bilder/fkybwxpdsiktv/
fkybwxpdsiktv

Sv: Hjälp med skaklar på shettisvagn

Förstår inte riktigt vad du saknar? Vissa vagnar är bara "raka" längst ut på skacklarna. Du kan såklart svetsa dit en pigg eller ett fäste om du tycker det känns osäkert. Men hästen drar ju med draglinorna som sitter fast i svängeln, och inte med skacklarna.

Angående de två "öglorna" längre bak är det där du fäster bakselen. Det är din "broms" i nedförsbackarna så att vagnen inte kan "köra på" hästen.

aha men då till nästa fråga, ja måste ju fästa vagnen i selen?? o de finns ju inga fästen för de?? då ja kört häst tidigare så har de funnits fästen längre fram som man fäst i så de här e ju helt nytt hahah! hum ja du den är märkeslös men liknar globusvagnen

Nej, du fäster draglinorna i selen, som i sin tur sitter fast i svängeln. Skacklarna ligger bara löst i skackelöglorna på selen.

Jag gissar att du endast kört med fast brösta innan? Det fungerar inte på denna sorts vagn, och är inte bra för hästen eftersom det kan ge skav och gör att hästen inte kan röra bogarna fullt ut.

Du ska ha en sele med lös brösta och draglinor till denna vagn. Sitter på jobbet och har tyvärrbara dåliga bilder men slänger in dem så du kan se.

ser ut som min vagn nästan förutom skaklarna då! Men ja förstår fortfarande inte vart ja fäster fast själva vagnen då?? långt där bak har ja väl ändå inget o fästa i, där det finns fästen i dagsläget?? haha ja e lite trög.

härlig bild föresten :D

Har jag ssatt fast skacklarna på rätt håll?? man skruvade ju fast dom med 2 skruv på varje kändes väl inte så jätte säkert men!

Vagnen ska inte sitta FAST, den ska ligga löst i skakelhållarna som sitter på däckeln (se bild).
I öglorna som finns längre bak fäster du bakselen.
I svängeln som sitter på vagnen fäster du draglinorna som kommer från bröstan. Hästen drar vagnen i linorna och bromsar den i bakselen, hästen ska inte dra i skaklarna. Behöver inte sitta fast, vagnen kommer ingenstans om du har rätt längd på linorna.
Skaffa en baksele och linor (kan man göra själv) så kanske din sele går att bygga om lite om du inte vill köpa en ny (finns dock billiga kompletta, tex i syntet).

Här är lite bra info.
http://www.cliffords.se/korskolan.html

Ja men du fäster väl ett spänne i en ögla där längst fram där de brukar finnas fästen??? Så har alltid vi gjort, skicka gärna en bild om du har som ser ut som min med bara fästen därbak!

Har vart inne på din sida för någon vecka sen faktiskt men hitta inget liknande! Lr så syns de bara dåligt på bilden

Ja men du fäster väl ett spänne i en ögla där längst fram där de brukar finnas fästen??? Så har alltid vi gjort, skicka gärna en bild om du har som ser ut som min med bara fästen därbak!

Finns det skakelöglor på selen? Där i lägger du skaklarna. Sen har du draglinor till svängeln som hästen drar i och fäster bakselen i de fästen/öglorna du har bak på skaklarna. Då behöver du inga fästen längst fram, vagnen sitter kvar ändå...

Eller har du bara kört med travsele med QH?

Men pallen har ju lagt upp en bild på skaklar som liknar dina? Vissa vagnar har öglor att fästa i, andra har bara piggar eller ingeting alls. Med det två sistnämnda vilar skakeln löst i skakelöglorna.

Fast det är inte helt enkelt att förstå funktionen skaklar/svängel/linor/baksele, kommer i håg att det tog lite pluggande för att förstå fullt ut hur det funkar i början innan man vet.

Tack för alla svar! Ska se om ja får ihop de :) kände att ja ville va säker på hur de ska va då hon är 3 år o aldrig dragit förr så har tömkört o dragit däck nu i 2 1/5 månad :)

Men vad är det för sele du har?
Du måste alltså köpa (om du inte redan har) en sele med lös brösta och draglinor, INTE t ex hööks med fast brösta..

Fast det är inte helt enkelt att förstå funktionen skaklar/svängel/linor/baksele, kommer i håg att det tog lite pluggande för att förstå fullt ut hur det funkar i början innan man vet.

Absolut att det inte är lätt! Speciellt om man från början tror att en sele med fast brösta är en komplett. Sen när man väl lärt sig vad en komplett sele är, och får en hög mer remmar, linor och fästen slängd i famnen. Då får man klia sig i huvudet ett tag:)

Hästen är alltså inte inkörd och du har ingen aning om hur vagnen och selen ska sitta... Ta hjälp av någon som kan!!! Nån som kan visa i verkligheten och som kan vara med när du ska spänna för din häst. Var bor du?

alltså ja har kört häst för o vet hur selen ska sitta men den här vagnen har inte dom fästena som ja e van vid som man bara "sätter" fast! har aldrig använd draglinor lr baksele innan har ingen anning om nått av de! Har en sele med lösbrösta o har idag vart o köpt en baksele o ska åka i nästa vecka o köpa draglinor, hur vet ja hur långa dom ska va? o sätter ja fast bakselen i det fästet som e längre bak i skaklarna? i denna måste de ju va då det inte finns nått annat?? nu kom inte min markering med men tror ni förstår vart ja menar http://www.ladda-upp.se/bilder/wwqgoftenaamv/

Hejsan!

Bakselen med krokar/kabinhake är inget att rekommendera, har varit med om ett tillfällen där ena gått sönder i nedförsbacke... Turligt nog hade jag broms på vagnen...

Däcklet: Iprincip som en tömkörningsgjord. Ska vara stabil och välliggande, som en sadel typ. Man brukar säga att vagnen ska vara så välbalanserad i öglorna, att vagnen endast väger 5-10 kg på hästen.

Ex.
diplomaten_009.jpg

I dom öglorna lägger du bara i skaklen.

Brösta: Ska vara korkrekt placerad => Alltså inte trycka mot luftstrupen och jämnt över bogen. Shettisar brukar ha ibland lite problem att få plats med en vanlig brösta, kolla gärna upp french -coller mm. Tänkt på att bröstan ska följa bogens rörelser.

kuskkil_002.jpg

Bröstan ska ha en ögla i varje sida till tömmen och spännen till draglinor. Draglinan går ifrån dessa skärp-liknade-spänne till svägeln. Hästen drar vagnen med dessa.

Baksele: Ska placeras ungefär 5-10 cm innan häst rumpans "slut". :D Den ska sitta löst vid planmark och ta emot vagnen vid nedförsbacke alt. en halt. (spänd)

diplomaten_010.jpg

Välj en rejäl och fodrad variant utan snabbspänne!

/Ursäkta för ev kass stavning. Jag är mutcho trött idag! Dessutom lånade bilder. Orkar inte gräva i mina arkiv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 667
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama