Hjälp med shettishage

A

_anje_

Jag undrar hur stor en hage till två shettisar bör vara? Måste man ha en sommarhage och en vinterhage?
 
Sv: Hjälp med shettishage

Vad stora hagarna måste va vet jag inte riktigt, men när jag bara hade en shettis förrut så hade hon en mega hage aldeles själv....ca 3000 kvadrat...kuperad hage med skogsdungar och vindskydd och öppning i två ändar av hagen plus att jag kunde stänga av så det blev som två hagar om d regna mycket så ena delen fick vila och inte bli upptrampad ect...

Det med sommar och vinterhage måste å måste man väl inte ha men det är ju bra, för att kunna byta mellan, mina går ca halv år i varje hage.
Gräset och sånt måste ju få vila tex under vintern för att kunna växa till ordentligt till nästa säsong och vinterhagen kan behöva vila den med...särskilt vintrar som denna med all lera...
 
Sv: Hjälp med shettishage

Jag vill helst ha både vinter o sommarhage, på grund av minskning av parasittrycket. Sen om det inte blir snö på vintern, så trampar hästarna sönder och sen växer där inget till sommaren, så har det iallafall varit för oss. Så det är ju bra om man har flera hagar att alternera med, så kan man flytta på hästarna o låta marken vila och nytt gräs växa upp.:o
 
Sv: Hjälp med shettishage

bäst av allt är ju om man kan ha flera olika hagar att växla mellan för parasittrycket, använder inte vinterhagarna på sommaren eller tvärtom. och brukar växelbeta sommar-hagarna med nöt kreatur. just nu har våra 3 shettisar en D-ponny och 2 halvblod en vinterhage på drygt 5 ha (har möjlighet att dela av eller öka skogsmarken i vinterhagen från ca. 5 ha upp till dryga 8 ha. efter behov). räknar med 1 tunnland (5000 kvadrat meter) per ponny och betes säsong och 1 ha.(10.000 kvadrat) per häst.
 
Sv: Hjälp med shettishage

Åtmistånde mellan 1-2 hektar, så att de har yta att röra sig på..

Det ideala är minst 2 sommarhagar och en vinterhagen.
Då kan man alternera och få lägre parasittryck.
 

Liknande trådar

  • Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 731
Senast: Hedinn
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 227
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp