Hjälp med sadelanpassning

Sv: Hjälp med sadelanpassning

araber brukar ha väldigt breda ryggar, oftast över 100 grader så dom behöver minst vid bom, ofta extra vid.

*kl*

Min kompis fd arab var betydligt bredare än mitt fjordsto.. Oftast som sagt behöver de betydligt mer än N i bomvidd.

Det har med vidden över manken att göra. En ung häst har inte så välutvecklad manke, då blir den vidare (Det är därför snixtens häst ändrades som hon beskrev.), araber har väl dessutom ofta inte så välutvecklad manke, ens som vuxna:confused:

8-åringen kanske har normal vidd om den har mer manke.

Ta hjälp av nån som kan, annars kan det bli helt fel.

Fast man kan absolut inte säga att bomvidden främst har att göra med hur välutvecklad manken är utan det är mer vilken mankfrihet som behövs på sadeln!

En fullt musklad ridhäst brukar nästan alltid dra en bredare bomvidd än vad den gjorde som unghäst eftersom den bör muskla sig mer. Tappar hästen muskler när man börjar rida den är det någonting som är väldigt mycket på tok!
Sen kan hästen självklart utveckla mer manke i takt med att den växer men då är det en sadel mer med mankfrihet man behöver och inte en smalare för att ge mer plats för manke.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 281
Senast: Aifos
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 578
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka