Hjälp med sadelanpassning

C

CindyLou

Jag har köpt en dressyrsadel till min unghäst- Jag är nästan helt bortom flötet när det gäller sadelanpassning gällande "vanliga sadlar" men jag ser att denna inte passar min häst. Har en fråga. Varför höjer sej sadeln i bak? Är det för att den är för svängd för min hästs rygg? sadeln har normal bomvidd.

3-årig arab. för dagen alldeles jättetrött och stel när jag tog in honom från hagen. Jobbigt att gå på bete och växa.
dressyrsadel015.jpg

dressyrsadel032.jpg

dressyrsadel031.jpg

dressyrsadel020.jpg

Sv: Hjälp med sadelanpassning

dressyrsadel023.jpg
dressyrsadel036.jpg

Med shabrak/med pad och shabrak med gjord spänd.

dressyrsadel038.jpg

dressyrsadel037.jpg

dressyrsadel035.jpg

Det är en Hubertus och den är såå härlig att rida i och man sitter som gjutet i den. Har skrittat i den tre gånger,inte vågat mer då jag är rädd för att den inte passar. Vad tycker du om bilderna?varför höjer den sej i bak? Stoppningen är det inga som hellst fel på.

Jag ser att du har samma problem som jag.. Jag skulle tippa på att den är för svängd, min pålle är oxå spikrak=jättesvårt att hitta sadel... Dessutom så tycker jag att den är för lång och för smal för din häst, i alla fall vad jag upplever genom bilderna.;)

Jag tycker att den är ganska mycket för smal och för svängd.
Sedan ser den, som super skrev, för lång ut. Hästen ser ut att ha en ganska kort rygg.

Det är det jag kan se utifrån bilderna iallafall :)

M-oaa

den ser fel ut på alla möjliga sätt...:p du har sadlat för långt fram, men sadeln är så lång att det går ej att lägga den längre bak. den är dessutom för smal och för svängd. padden gör det inte ett dugg bättre.

testa globus eller bates.

Jag håller med övriga.. Den ser för smal och svängd ut! Din häst ser ut att ha kort anläggningsyta också, kanske prova en sadel med rundbossor? Till exempel Amerigo Vega eller Prestige Doge. Jag har också en häst med väldigt rak rygg, blev tipsad om dessa två bland annat. Det slutade med en Kieffer, de är ju så sköna!! :)

Det är bara fel med den sadeln...

Prova Globus, M&N, Griffin och andra liknande sadlar (raka).

Crown kanske skulle vara något också? Vad jag själv upplevt är att de sadlarna har kortare anläggningsyta och passar raka hästar.

Har den?? Jag var bombsäker på att den hade rundbossor!! :D Kanske blandar ihop med Leonardo, den har väl det iaf!?

Till er alla:

Tack alla för era goda råd!

Vad är skillnaden mellan kilbossor och rundbossor?

Denna sadeln är normalbomvidd, ska jag då ha en sadel med rakbom och normal mot vid?

Sök på google på Amerigo Vega till exempel. Om du tittar baktill på sadeln ser du att bossan liksom följer med upp till bakvalvet. Sadeln du visar på bilden har kilbossor. Jag skulle tro att du kan ha en vid på din eftersom det är en så pass ung häst. Min hade vid bom som 3,5-4åring, sen gick han ner på normal ett tag och nu ligger på han på normal-vid! Så det kan ändras otroligt mycket! Det som är bra med vid bom är att om du misstänker att hästen kommer dra vid bom som vuxen så kan du alltid använda en padd under sadeln när han tunnar ur..

oj,gisses. jag som trodde att normal var för vid då jag tycker han är så klen.(förutom hängmagen då)

ifs så har jag jämnfört med mitt sto som är mkt bredare. 3-åringen till vänster och 8-åriga stoet till höger.
2044.jpg

Det har med vidden över manken att göra. En ung häst har inte så välutvecklad manke, då blir den vidare (Det är därför snixtens häst ändrades som hon beskrev.), araber har väl dessutom ofta inte så välutvecklad manke, ens som vuxna:confused:

8-åringen kanske har normal vidd om den har mer manke.

Ta hjälp av nån som kan, annars kan det bli helt fel.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 281
Senast: Aifos
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 578
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.