hjälp med regntäcke...

tillan

Trådstartare
Hejsan , jag behöver lite tips och råd...
Jag lånar ett regntäcke av en kompis ,som jag då har på mitt varmblod , men som är lite sönder...lite hål här o var.
asså hon blir blöt ändå.
en fråga : Är det bra om hon har täcket på sig när det regnar , fast att det regnar in , eller ska jag ta av henne de och låta henne bli blöt? Är det farligt om hon är blöt under täcket?.
en fråga till : Vad är det högsta priset på regntäcke , och var är det billigast och var finns det att köpa.
jag bor i säffle , det gör inget att beställa på nätet. ( inte för dyrt )
Tack på förhand , mvh cornelia.=)

Sv: hjälp med regntäcke...

Du ska inte ha ett täcke som är trasigt på hästen det ska kasseras!!! Du behöver inte ha täcke på din häst när det regnar nu på sommaren om det är ihållande hela dygnet så ta in hästen på natten så den får torka upp o vila. Du ser om den står o hänger o fryser. Regntäcken är inte dyrt från 250 kr till 800 kr. Just nu har dom Rea på granngården bra regntäcke för 345 kr som har kostat 750 men kolla så att du får rätt storlek mät från manken till svansroten. Har du tur finns det en storlek kvar som passar annars får du köpa i ngn hästaffär alt skicka efter i Börjes eller Hööks. Det är viktigt att du köper rätt storlek annars kan hästen få skav alt trassla in sig i täcket. Be ngn vuxen hästkunnig person om hjälp.
Lycka Till.

okej tack ! :)
men hon hostar , men det börjar gå över.
Jag var på granngården i åmål idag , där var det rea , kanske ska kika lite mer där eftersom att jag inte täckte så mke på de då.
tack så mö för hjälpen !!

Håller med, tycker inte att du ska ha täcke på sommaren, det är trots allt en häst med päls.

Har hästar bara mat och bra hull så fryster de inte så lätt som vi människor tror. Har din häst inte gott hull kan du kanske ordna bättre bete eller stödfodra med kraftfoder och/eller grovfoder.

Eng.Fullblod och varmblodiga travare KAN vara frusna av sig och även ibland svåra att hålla ett gott hull på, så visst kan täcke ibland vara nödvändligt, men det är ju oss människor som gör hästarna omtåliga genom att täcka dom i tid och otid.

Försök att istället täcka av vintertäcket tidigare på våren och därmed "härda" hästarna lite. Dessutom låt bli att täcka innan dom är minst 3 år gamla.

Fast det kan ju vara bra att sätta på ett täcke om det regnar jättemycket i sträck, eller i flera dagar.
Så, om jag var du skulle jag köpa ett nytt ofodrat regntäcke som du kan sätta på henne när det regnar långa perioder och är lite svalare/kallare i luften.

Ja , de tycker jag oxå..
Men då köper jag ett regntäcke iallafall!
Tack för hjälpen !! :)

Nu när det inte är mer än 13 grader och ihållande regn måste vi oxå täcka hästarna. Inget konstigt med det!

Enda gågen jag lägger regntäcke på sommaren är när det är kallt och hällregnar ihållande och länge ... Jag vet inte hur mycket hästarna fryser men jag mår dåligt av att se dem stå och kura och huttra i regnet medan jag är torr och varm inomhus och det är ju i alla fall inte skadligt att lägga på ett täcke .....Då brukar jag lägga en fleece först om hästen redan är blöt och sedan ett BRA regntäcke. Hästarna torkar då upp fint & snabbt och alla är nöjda! En del regntäcken klarar inte ihållande regn tyvärr ....Jag har t ex Horseware Amigos sommarregntäcken som blir blöta tvärs igenom vid riktigt dåligt väder .... Har samma dålita erfarenhet av MarkTodds ....Täcken som enligt min erfarenhet är både billiga och bra är däremot Shires regntäcken. Även Bucas häller vätan ute, men är ju dyrare ....

okej , tack för all hjälp , det har jag verkligen behövt !!
men om man säger såhär , jag är 13 år och har alltid velat haft en egen häst , min mamma och pappa är inte ett dugg intresserade , till och med lite rädda!
men som tur är har jag min häst hos min granne som kan allt om hästar :p
så därför har inte jag så mycke pengar.
men ungefär , var hittar man ett täcke för 200 , 300 kr ? :)

Du kan laga det tillfälligt genom att sätta silvertejp över hålen.

Jag älskar silvertejp, finns hur många användningsområden som helst :D

Haha , de har du rätt i .
men jag lånar detta täcket av en kompis , så jag vill gärna ha ett eget :p :)

Hästen fryser mycket mer i ett regntäcke som inte håller tätt, än att vara utan täcket!

Hej gammal säffle bo här. Vet du på ett ungefär vad hon har för storlek på täcket. Så kan du ju pm har täcken i 125 men kanske blir för smått. :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 497
Senast: Shixle
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 563
Senast: skuggi
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 635

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat