Hjälp med Pleasure!

Excalibur

Trådstartare
Var på träning idag med min pojk. Vi har precis börjat rida western o har väl tränat för tränare 5ggr alltså i ca 2 mån.

Idag föreslog hon att jag skulle vara med på en D-tävling..o starta en Pleasure beginner. O det är ju jätteroligt att hon tycker att vi gör såna framsteg! Jag o min gamla ridskolehäst :D

Men till problemet..

Jag har aldrig sett en pleasuretävling! Jag vet att alla är inne samtidigt o man visar gångarterna o ev en ryggning..

O tävlingen är NÄSTA vecka! :eek:

Men vad ska jag tänka på?? :confused:
Vill ju inte skämma ut mig.. :o

Sv: Hjälp med Pleasure!

Kan medge att jag inte är westernproffs, eller något närmare det, men jag har sett en del western, läst, tränat måttligt mm.

Som i alla tävlingar gäller det ju att vara snyggt klädd. I western passar en fin skjorta, snygga jeans, jodpureskor om man inte har riktiga westernboots, ridhjälm/hatt (beror på i vilka klasser man tävlar, tror att det är så att man måste ha hjälm i nybörjarklasserna men är inte säker.)

Om jag har förstått det rätt så får man inte heller vända över så att man vänder över hela ridbanan, om man kommer för nära hästen framför, däremot kan man göra som när man kör om med bilar, att man lägger sig i ett spår innanför hästen man ska rida om, och sedan rider om och går in framför, som man gör med bilar. Vänder du över hela ridbanan blir di diskad. Eftersom jag inte kan så mycket om western så är detta bara rena gissningar och tolkningar av dom tävlingarna jag sett. Men om det finns möjlighet kan du ju läsa reglerna så att du vet exakt vad som gäller.

Lycka till!

Tack så mycket!!

Jag har en annan fråga...

Jag har läst/hört att är hästen äldre än 6 år så ska man rida på stång på tävlingar.. Gäller detta även D-tävlingar??
Eller är det OK att rida på tränsbett o två händer?

Känns lite nervöst, det här!
:crazy:

Hej!
Du behöver inte rida på stång+enhandsfattning på D och C tävling.

I B-tävlingar får man rida på tränsbett på äldrehästar än 6 år i Time-events klasser, youth klasser, freestyle reining och beginnersklasser :)

Lycka till! Och glöm inte att Le inne på Pleasuren!!

en stilla undran är varför du inte frågar din tränare...?

men hursom:

*Prydlig klädsel, gärna så enhetlig i färgerna som möjligt, och som matchar hästen. På D-nivå behöver du egentligen inte ens western-utrustning, men det är ju alltid kul att få det så bra som möjligt ändå. I pleasure används mycket "glamour-kläder", dvs tajta överdelar, gärna med glitter och paljetter. (återigen ingen nödvändighet på D, men kul!) Har du långt hår, så gör en fläta, helst en knut, och allra helst ett hårnät.
Gör hästen så blank och fin som möjligt, jämna gärna till manen så den är jämn. Du kan även göra en prydlig frisyr på hästen, t.ex. fisknät.

*Tänk på att rida med så snygg och proper sits som möjligt. Titta rakt fram, rak i ryggen, stilla och låg hand, smååå hjälper. Och glöm inte att leeeeee (kramp i käken får man på köpet)

*Försök hålla hästen i så lugnt tempo som möjligt, på så lång tygel ni kan utan att förlora form eller kontakt.

*Rid inte för nära andra hästar! Börjar du knappa in på ekipaget framför, så rid om dem med lite marginal så att du inte stör de medtävlandes hästar.
Du får inte vända över ridbanan, göra volter eller liknande, utan måste, vid omridning, följa fyrkantsspårets form och lägga dig i första bästa lucka. Snik heller inte in precis framför ett ekipage så de måste bromsa upp för din skull.

*Speakern ropar ut vad ni ska göra hela tiden. Den nya gångartern måste infinna sig senast 5 (har jag för mig) steg efter utropandet.

*Tänk på att klassen inte är slut förrän domarkortet är underskrivet och lämnat. Så även när du står på medellinjen kan klassen fortsätta genom att domaren t.ex. ber alla ekipagen att rygga.

*Vidrör ej hästen med händerna under klassens gång, och håll tyglarna med godkänd handsfattning hela tiden.

LYCKA TILL!!!

Tusen tack!!

Det var många bra tips!
Har börjat träna på mitt Fröken-Sverige leende :D

Min tränare bor ex antal mil bort.. Uddevalla
jag bor i karlskrona..

Jag frågade ut henne igår.. Men det kommer ju bara fler frågor hela tiden ju :crazy:

Idag har jag anmält mig.. Fick bli en klass till.. Vet inte vad den heter.. Men typ pleasure men bara skritten o joggen..
Ni hör ju vad jag kan :crazy:

Himla tur att jag har en shysst häst! Jag börjar känna mig rätt nervös nu!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Hästhantering Jag har alltid tagit mig an "projekt" när det kommer till hästar. Jag har aldrig köpt en färdig häst i hela mitt liv. I somras var jag...
Svar
14
· Visningar
2 585
Senast: Ewelina
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 284
Dressyr Jag funderar på att tävla en LC:1 på Lördag, men har lite funderingar då det är flera år sen jag tävlade sist, och det var på ponnytiden...
Svar
6
· Visningar
1 826
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka