Hjälp med pigg häst!

Debija

Trådstartare
Som rubriken lyder, jag behöver lite hjälp med min häst och undrar om ni har något tips på vad jag kan göra. Jag har en knabstrupper-fullblodskorsning på 19 år som egentligen är lat och dominant, just nu har han en hel del överskottsenergi som han behöver göra sig av med för att jag ska kunna (läs våga) rida honom. Jag har alltid varit lite rädd av mig och valde den här hästen för att han är otroligt pålitlig och säker, men nu det senaste känns det bara som att han vill hem till hagen och kompisarna när vi är ute på tur. Han vill gärna bestämma över mig, och det senaste har jag inte vågat galoppera honom för då bockar han eller står på stället och går inte fram, detta händer även om vi är i en paddock. Han har blivit kollad av olika kiropraktorer och equiterapeuter och alla säger att han är super-fräsch och fin, så han verkar inte ha ont i kroppen, däremot är det ett tag sen han fick tänderna kollade. Men oavsett får jag känslan av att han vill bli av med mig och dra hem, jag har aldrig åkt av honom eller att han har stuckit. Han har alltid varit lite speciell, men snäll. Men nu känner jag att jag inte vågar/vill ta ut honom för jag blir bara sur/ledsen. Vad gör jag? Jag har funderat på en rutinerad medryttare då han behöver gå flera gånger per vecka för att fungera bra, men bara tanken på att något skulle hända min medryttare skrämmer mig. Funderar på att nästa helg ta honom till en paddock där jag brukar släppa honom lös så att alla spöken lossnar innan vi går ut. Har ni något tips på vad jag kan göra?

Antingen har han ont eller så har han tagit över eller så en kombination. Det du behöver är en veterinär och en erfaren ryttare som testar hästen och i den ordningen.

En equiterapeut/massör/kiropraktor är inte utbildade för att utföra veterinärbesiktningar och friskskriva hästar. De kan ha alltifrån gedigna utbildningar till kortare kurser utan mycket substans, har du någon koll på vad för utbildning de har som kollat din häst? En 20 veckors distansutbildning eller kiropraktor för människa med påbygnadsutbildning för häst?

Det kan jag inte påstå mig ha koll på, har valt att prova flera olika för att se om dom skulle säga annorlunda. Min syster är utbildad hästmassör, även hon har kollat honom vid några tillfällen. Är med på vad du menar, kontaktar veterinär.

Har det hänt något med dig/hästen (olycka, längre vila, ny hagkompis) eller kom det från ingenstans?

Min häst beter sig annorlunda nu när det kommit ett dräktigt sto i flocken, tex. Han skriker och vill hem, vilket han inte gjorde tidigare när vi varit utanför hagen.

Eftersom hästen börjar bli till åren tycker jag absolut att du ska köra årliga kontroller, och ta med tandvården där. Vi har alltid åkt in en gång om året och vaccinerat, skött tänder (vissa fick återkomma med tätare mellanrum) och gjort en översyn (böjt, sprungit, känt igenom).

Det kan ju vara en bra början. Om allt är grönt där, en rutinerad ryttare som inte blir rädd när hästen testar. Men du måste ju själv också ta tag i detta, det är inte roligt att vara medryttare om ägaren inte rider emellan gångerna. Då får ju medryttaren ta igenom problemen varje gång denne kommer.

Tack för era svar!

Tolksele: Han har ramlat en gång i hagen så han sträckte sig i korset, och ena bakbenet svullnade. Hade ute en equiterapeut och veterinär vid två tillfällen efter det. Veterinär kollade med värmekamera och såg att han hade slagit i ena höften. Han har också gått omkull på paddocken (han springer som en tok och snubblade på sig själv vid det tillfället). Jag kollade honom det jag kunde efter det, men det såg inte ut att ha blivit någon skada. Detta är nog 2 år sedan nu.

Alltid svårt att förklara en häst vid en dator, men jag ska försöka. Jag hade honom på en ridskola de 2 första åren jag hade honom, där fanns det inte mycket till ridvägar så det blev en hel del ridhus. Jag tog honom till skogen ibland och skrittade runt där, eller galopperade på ett gärde. När jag sedan bestämmer mig för att flytta honom hem till min mor, så börjar det bli lite problem. Han är supertaggad ute om jag rider tillsammans med någon, han går på sned bakom den andra hästen och bockar och hyperventilerar när den framför kommer längre bort eller galopperar. Han fungerar klockrent när vi är ute själva. Jag försöker vissa dagar rida på paddocken, men då börjar han plötsligt med att han inte ska galoppera där. Han bara travar och travar. När jag går på honom mera bestämt så blir han sur, sätter sig på tvären och drar upp huvudet. Jag har alltid varit så säker på att han har ont någonstans för att han är konstig, men på ridskolan hör jag "bara driv det är inget fel, han ser inte alls konstig ut". Tankarna snurrar och jag ber folk att kolla honom i alla fall, för man känner ju sin häst (jag kände honom innan jag köpte honom också), inte av en veterinär då det blev lite för dyrt i det läget, så valde att ta andra alternativ i första hand, för att jag nyss kollat upp en annan häst hos veterinärer för mycket pengar.
Ute galopperar han klockrent (ensam) och han går såå fint! I form och mjuk och fin! Trygg och säker, fram överallt! Han har gått så fint att jag vid ett flertal tillfällen blivit tårögd!

Sedan i höstas, flyttar jag honom från min mamma till en vän med lösdrift och fri tillgång, för att min mamma köpte en annan häst, och det är där vi är nu. Det finns 1 (!) ridväg med galopp-möjligheter och ingen paddock, några skogsvägar finns ju. Och här blir han svårare än han var innan, här beter han sig nästan som när jag rider med någon annan (busar, hotar med att bocka, försöker dra i bettet och hyperventilerar på hemvägen, spänd), men oftast klarar jag att lugna honom så vi bara travar lååååånga sträckor och försöker sänka hans huvud, men inträffar något (han blir skrämd tex så är vi tillbaka på noll). När jag rider bortåt (från hagen) går det bättre. Men känns som att han bromsar i varje steg, och så vänder vi (för det måste man, annars är det bättre med rundor ;) ) och då blir han superglad för att vi är påväg hem. Skulle vilja rida ut med någon, men det törs inte jag nu, för då åker jag av.

Ber om ursäkt för långt inlägg, men vill försöka få med hela bilden:)

Jag tycker det åter som om han blivit väldigt flockbunden på nya stället. Mitt intryck är inte att han har ont, även om det förstås är omöjligt att sia om så här på nätet. Men om du hade haft hästen på ett ställe med bättre ridmöjligheter (så du an rida rundor och att det finns en riktig ridbana) hade det nog dels bivit lättare för er och dels hade du kunnat utvärdera beteende bättre också. En fördel på en anläggning med bättre ridmöjligheter dessutom kan vara att det finn någon annan ryttare du kan sätta upp där du kan se honom från marken och se om den ryttaren får samma problem.

Lycka till!

Jag har tänkt det jag med, hans kompisar han har nu lämnar aldrig hagen, det är alltid jag som tar ut min bara. Han känns faktiskt väldigt flockbunden och vill mer och mer tillbaka till dom när jag tar ut honom, hade underlättat om han hade fått gå flera dagar per vecka tror jag. Problemet är bara det att det inte finns så mycket bra ridanläggningar i närheten med bra ridmöjligheter, men håller med om att det hade hjälpt mycket. Får klura lite på det om jag kanske kan ha honom hos min mamma igen, men då måste jag dit varje dag och det är en bit att köra.

Jag har tänkt det jag med, hans kompisar han har nu lämnar aldrig hagen, det är alltid jag som tar ut min bara. Han känns faktiskt väldigt flockbunden och vill mer och mer tillbaka till dom när jag tar ut honom, hade underlättat om han hade fått gå flera dagar per vecka tror jag. Problemet är bara det att det inte finns så mycket bra ridanläggningar i närheten med bra ridmöjligheter, men håller med om att det hade hjälpt mycket. Får klura lite på det om jag kanske kan ha honom hos min mamma igen, men då måste jag dit varje dag och det är en bit att köra.

Be Vet att kolla den. Det kan ju börjat med missnöje pga rygg, ben, eller annat som sedan eskalerat. Ex början till artros i en has kan ge överbelastning i en framkota, etc. Better safe than sorry!

Tycker det låter lite märkligt att ridskolan bara sade åt dig att driva när han helt plötsligt inte tog galoppen? Det är ju annars ett tydligt tecken på att något inte är som det ska.

Beteendet på lösdriften låter som om han vill vara med flocken ja, som @Fiorano skriver. Är han likadan om du leder honom? Den biten borde gå bort med mer ridning och vana.

Men gamla hästar som farit runt en del ska man ha lite extra koll på, det blir så mycket lättare att ta hand om (eventuella) fysiska besvär direkt och inte vänta tills de börjar ge protestbeteenden i ridningen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 738
Senast: SwedEmB
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 113
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar