Debija
Trådstartare
Som rubriken lyder, jag behöver lite hjälp med min häst och undrar om ni har något tips på vad jag kan göra. Jag har en knabstrupper-fullblodskorsning på 19 år som egentligen är lat och dominant, just nu har han en hel del överskottsenergi som han behöver göra sig av med för att jag ska kunna (läs våga) rida honom. Jag har alltid varit lite rädd av mig och valde den här hästen för att han är otroligt pålitlig och säker, men nu det senaste känns det bara som att han vill hem till hagen och kompisarna när vi är ute på tur. Han vill gärna bestämma över mig, och det senaste har jag inte vågat galoppera honom för då bockar han eller står på stället och går inte fram, detta händer även om vi är i en paddock. Han har blivit kollad av olika kiropraktorer och equiterapeuter och alla säger att han är super-fräsch och fin, så han verkar inte ha ont i kroppen, däremot är det ett tag sen han fick tänderna kollade. Men oavsett får jag känslan av att han vill bli av med mig och dra hem, jag har aldrig åkt av honom eller att han har stuckit. Han har alltid varit lite speciell, men snäll. Men nu känner jag att jag inte vågar/vill ta ut honom för jag blir bara sur/ledsen. Vad gör jag? Jag har funderat på en rutinerad medryttare då han behöver gå flera gånger per vecka för att fungera bra, men bara tanken på att något skulle hända min medryttare skrämmer mig. Funderar på att nästa helg ta honom till en paddock där jag brukar släppa honom lös så att alla spöken lossnar innan vi går ut. Har ni något tips på vad jag kan göra?