Hjälp med övninga för självförtroendet

ishmanda

Trådstartare
Ja som rubriken säger behöver jag Hjälp med övninga för självförtroendet till min pålle. hon går över persening, men blir rädd när ett löv flyger. Måste få henne att lita mer på sig sjävl och inte bli rädd för allt. Så jag behöver hjälp med övningar för mentalträning för henne. Det står helt still i huvudet på mig.

SNÄLLA hjälp mig, hur har ni tränat era hästar mentalt?

Sv: Hjälp med övninga för självförtroendet

Först och främst måste du få henne att ha förtroende för DIG. Sen jobbar du med att hon tillsammans med dig får förtroende för sig själv och sin egen förmåga.

Det är så att man faktiskt tänker väldigt lite på hästen i ridningen. Man tänker på vad den ska göra och hur, men sällan på hur den upplever det hela.

För min del är mitt enda syfte, förutom att ha roligt, att stärka hästens självförtroende och självkänsla. Och det ska du göra hela tiden, i all hantering och i all ridning, genom att arbeta med rätt inställning.

För det första måste din häst vilja, och är ngt svårt eller läskigt så vill den sällan, och då misslyckas den - en ond cirkel. Jobba med positiv förstärkning endast - aldrig "nej", "fel" eller bestraffning. Endast eftergift, belöning och beröm. Detta gör att hästen upplever att den inte misslyckas, och dessutom blir det då mycket roligare att försöka.

Be bara om sånt som den klarar av. Se till att ni alltid lyckas tillsammans. Hästens förtroende för dig ökar när du endast ber den om sånt den klarar av och alltid också genomför på ditt kommando, och snart slutar den ifrågasätta om den klarar av det du ber om eller inte. Varpå du ökar dess självförtroende och självkänsla. Detta kommer den att ha med sig sen när ni träffar på en blå traktor eller en lövhög, den kommer att reagera, men den litar på att du vet bäst och att den klarar av det du ber om, och med tiden kommer hon att bli trygg och lugna sig innan du hinner be henne gå på nytt.

En bra relation bygger på förtroende för sig själv och för varandra.

Förtroende för mig har hon.
Dock har hon ett väldigt stark flykt beteende och detta gör henne nästan "farlig" att rida ut på. Blir hon rädd så går hon inte att få kontakt med. Spelar inte så stor roll om där är annan häst med eller inte, Hon springer hem. Jag rider inte henne ute i skogen för tillfället. Dock är jag ute och går med henne rätt mycke, just för att hon ska bli bekväm ute i skogen och detta går jätte bra.

Jag vill ha förslag på övningar jag kan utsätta henne för och lära henne att inte fly utan stanna kvar och kolla det som är farligt. Försöker utsätta henne för så många konstiga skaer som möjligt för att få henne trygg.

ja jag tror att du tänker helt rätt!!

Jag har en underbar man som är i stallet ibland och hjälper mig med min häst! Han är lite så där en horsewhisperer om ni föstår hur jag menar. liksom lite NH inspirerad och tänker verkligen som en häst.

Men han knöt fast min häst i nått rep och gick ut och gick med den och visade hur jag skulle göra.

Hans idee är att man ska gå framför hästen och visa den vägen och ha hästen bakom sig, som en ledare i flocken istället för att går bredvid den. och man ska gå i rask takt och kolla rakt fram med rak rygg och inte kolla bakåt på hästen.
Han sa att detta ger hästen förtroende för att du kan vägen och vet vart ni ska. om du går bredvid och kollar överallt och med ihopsjunken rygg så kommer hästen inte lita på att du vet vart du ska.

han jämnförde det med när man går i en mörk alle. om jag skulle gå där med en kompis som hela tiden vände sig om och kollade runt omrking sig och hoppade till för allt så skulel jag också bli rädd, men om min kompis gick med rak rygg, lite framför mig och visade mig vägen så skulel jag lita på henne och bli lugn med. vilket jag tycker "makes sense"

I mitt stall har vi vissa gångar som är 10 meter långa och 1 meter bred. när jag har försökt gå igenom dä med min häst vägrar han, men när denna mannen tog hästen, gick framför utan att tveka så gick hästen bakom lugnt och sansat som om det inte var några problem alls.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 097
Senast: MiniLi
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
628
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 252
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar