Hjälp med översättning!

N

Nanit

Hejsan, skulle behöva lite hjälp med pappret jag fick med mig efter vi varit på klinik.
Hästen i fråga är ett 15-årigt sto som jag betäckt. Hon var dräktig när vi kollade henne runt 17 dagar.
Hon har varit inne på klinik 3 gånger nu pga en gammal krosskada hb som hon nu fått ont av. Dessutom var hon halt på båda fram.
Men veterinären tyckte att hon var så pass dålig att vi skulle fundera på att ta bort henne, vi kollade om hon var dräktig fortfarande och det var hon inte! :cry: .
Då blev det ju helt plötsligt mycket mer verkligt att ta bort henne tidigare. Självklart började man ju storgråta när man var där och veterinären fortsatte prata med mig och sambon (som visserligen inte förstår hästspråk).
Så nu sitter jag med pappret framför mig och kan för allt i världen inte förstå vad som står där! Orden vill inte bilda meningar, vill ni hjälpa mig?

Så här står det iallfall:
Förtjockad annularligament med adherenser bf, kotsenskida vf något bättre.
diagn1: kronisk tendovaginit bf, diagn2: arthros hb knäled, diagn3 annular lig striktur.

Skriv så ni förklarar för en 5-åring så det verkligen går in ordentligt. Varit med om något liknande?

Veterinären sa visserligen att det gick att operera och man då skulle ta båda frambenen samtidigt (de positiva gick in bättre :smirk: ) men hon tyckte inte att det var så stor idé med tanke på hennes ålder och det krossade bakknäet.

tack på förhand! Hoppas det inte blev alldeles för luddigt...

Sv: Hjälp med översättning!

Jag hade ringt till kliniken och bett att få prata med veterinären själv.De har ju journalen, be honom prata svenska så man förstår. Inget konstigt i det.

Det händer på måndag morgon såklart, tänkte man kunde få ett hum redan innan. Vill ju gärna veta vad som är fel på henne.
Tack!

Din häst har av någon anledning fått en inflammation i det så kallade ringbandet (annularligamentet) som förenklat håller in hästens kotsenskida mot skenbenet och bidrar till att stabilisera kotan. I kotsenskidan löper böjsenorna omgivna av ledvätska. När ringbandet svullnar så kommer det att klämma kotsenskidan. Följden blir att kotsenskidan inflammeras (tendovaginit) och även senorna kan skadas. På grund av inflammationen har det dessutom skett sammanväxningar mellan sena och senskida (små bindvävsstråk bildas) och detta gör att senan inte längre kan löpa fritt i senskidan. Annularligamentsstriktur kan översättas med ringbandsförträngning.

Man kan operera genom att gå in och dela ringbanet. Prognosen för en sådan operation brukar anses som god, men nu har ju din häst dessutom en kronisk förändring i sitt ena bakknä.

Artros innebär att det har uppstått benpålagringar på ledytorna i en led, i det här fallet knäleden. Orsaken är en kronisk inflammation och orsaken till den vet vi inte i det här fallet. Benpålagringarna gör mycket ont och de kommer inte att försvinna, möjligen kan hästen få lindrigare symptom med upprepade behandlingar.

Diagnoserna är alltså allvarliga och man kan utgå från att hästen har ont. Ett föl skulle inte göra hennes besvär lättare, snarare skulle den ökade tyngden och försämrade cirkulationen kunna förvärra hennes lidande ytterligare.

Supertack!!
Nu känns det som om det går in mer och mer.
Nu när vi var där sist så var hon ohalt på sitt bakknä, men då halt på båda fram. Precis innan allting började så hade vi börjat hoppa lite smått. Kan det ha varit det som satte igång allting? Innan har jag ridit henne i drygt 1,5 år utan problem, men då bara i skogen och kanske lite dressyrarbete. Med operation kanske det skulle funka att ha henne som skogsmulle? Vet du hur lång konvalecent (stavning) tid det är på en sådan operation?

Jätteskönt med bra svar!:)

Vid en okomplicerad operation av ringbandsförträngning kan konvalescensen uppgå till ungefär 3 månader (boxvila, skrittmotion för hand). Därefter kan hästen försiktigt tränas upp igen.

Nu lider ju din häst tyvärr inte enbart av den här förträngningen utan har dessutom sammanväxningar mellan kotsenskida och böjsena. Det kräver förmodligen i sig en operation. Om hästen dessutom har pålagringar i knäleden kommer den sannolikt att få förvärrade besvär pga (tillfälligt) ändrade belastningsvillkor.

Diskutera igenom detta med din veterinär igen. Jag vet inte hur gammal din häst är, men om hon är lite till åren och dessutom alltid kommer att ha ont - oavsett operation, så är det kanske inget värdigt liv? Hoppas att det ordnar sig till det bästa, förstår att du är ledsen och gärna vill rädda ditt sto. Lycka till!

Benpålagringarna gör mycket ont och de kommer inte att försvinna,

Vill bara sticka in med en kommentar:
- Pålagringar gör inte vanligtvis ont. I ledbrosket finns inga smärtnerver. Det är först om skadan är så omfattande att det inte finns något brosk kvar som det kan göra ont.
Annars är det normalt sett inflammationerna som kommer utav pålagringarna som gör ont.

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 888
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 423
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023