HjÄlp Med Olika TÄvlingar!

Aliina

Trådstartare
Alltså kan nån vara snäll och berätta vad det är för skillnad på lokal och regional tävling? och vart de finns nånstans:) Vill också veta om man måste ha ridit alla höjder på lokal, alltså jobba sig upp för att få tävla på regional, eller om man kan börja på regional direkt?
Tacksam för svar! :)

Sv: HjÄlp Med Olika TÄvlingar!

Alltså kan nån vara snäll och berätta vad det är för skillnad på lokal och regional tävling? och vart de finns nånstans:) Vill också veta om man måste ha ridit alla höjder på lokal, alltså jobba sig upp för att få tävla på regional, eller om man kan börja på regional direkt?
Tacksam för svar! :)

Lokal är lite lättare tävling, med mindre konkurrens och smalare oxrar...
När du sedan kommer ut på en regional och hoppar den lägsta klassen så är det oftast bara en förklass för dom som hoppar lite högre, och det betyder att det är lite duktigare ryttare som du får tävla emot då...
Regionala tävlingar har också en obligatorisk veterinärbesiktning.

Både lokala och regionala tävlingar finns över hela landet!

Man kan börja rida på regional direkt om man vill, men somsagt så är det bäst att börja tävla lite smått på lokala, för det är där konkurrensen är som minst och dom andra ryttarna i startfältet ligger förhoppningsvis på ungefär samma nivå!

Hoppas att det blev lite klarare för dig nu!

Diana

jahaa okej:D tack så jätte mkt! är det så att man kan börja på elit direkt åckså eller? haha hade absolut inte tänkt göra det, bara nyfiken^^

Senast ändrad:

lokal tävling är tom- LB för ponny, 110 för häst.
Regional är fr.om LB för ponny och 110 för häst.
Elit tävlingar måste du kvala till, läs TR.
Du kan börja tävla regional om du vill, i de lägre klasserna är det ingen större skillnad, veterinär besiktningen som är obl. fr.o.m. regional koster 70 - 100 kr. (läs ryttarmeddelandet).
Sedan finns ju även nationell tävling inga kvalregler, men betydligt svårare byggt.
Hoppas det var till någon hjälp

Regional är fr.om LB för ponny och 110 för häst.

Måste rätta dig lite.
LC finns på regional tävling för ponny nästan alltid, likaså 1m för häst. Sen finns det även de som anordnar en reg LD.

För att få starta ELIT tävling ska ekipaget under föregående år eller innehabvande år ha klarat minst två felfria ritter i grundomgång på nationell tävling eller elittävling 1,30-hoppning eller högre.

Det är olika svårighetsgrader på klasserna om man jämnför Lokal med Regional. REgional ska ju vara snäppet svårare även om det kanske inte är så stor skillnad i de små klasserna tex. 1m. när man sen kommer upp i klasserna. Tex på om man rider 140 på reg. och 140 på nationell, där är det en ganska stor skillnad.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig startat nån dagbokstråd här innan. Men det här är för tungt att bära ensam, och jag vill inte lägga hela tyngden på min...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Lady_S
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.