Beror inte det lite på vilken teknik hästen har?
Har sett alla möjliga varianter
Min egen häst tex, han går ut en bit, tills vattnet når honom över bogen. Sen kastar han sig ner, tror han viker in benen på något sätt och simmar iväg, och sprattlar som en galning. Ryggen tittar upp över vattenytan då och då, så han håller inte huvudet så vansinnigt högt.
En annan häst går ut tills hon inte bottnar ens om hon står på tå, och simmar vidare så. Hon sträcker alltså sin hals väldigt mycket uppåt.
En tredje häst försöker simma, men misslyckas totalt och stannar längre in där man kan skvätta vatten på alla och galoppera och hoppa. Hon vägrar simma.
Jag tror att för min ponny blir det som att galoppera tyngdlöst, och jobbigt som bara den! För exempel två kan jag tänka mig att om hon simmar länge kna hon få spänningar i halsmuskeln, och det är ju inte så kul. För den tredje påverkar inte simningen alls, eftersom hon är den där som stannar på stranden och bygger sandslott..
Det kan väl inte bli några felbelastningar i och med att vattnet inte har någon vikt i den bemärkelsen, det ger ju mest motstånd. Jag, som har ryggproblem, har fått order om att simma just för att det är den bästa och minst "slitiga" träningsformen. Visserligen ser vi inte likadana ut som hästarna i kroppen, men jag antar att principen är den samma. Vad gäller hästarna tror jag inte de får förslitningsskador, men att det lätt kan bli spänningar om deras teknik är för överjävligt dålig..