Hjälp med muskelaturen

A

Ajja91

Skulle vilja ha tips om hur jag ska få upp ryggmuskelaturen på ett smart sätt utan att behöva rida dressyr el klättra i backar som inte finns inom 10km radien:D då ponnyn min har vilat hela vintern men kommer igång nu igen och vill stärka just ryggen detta år :):p

Sv: Hjälp med muskelaturen

skritt! skritt är universalmetoden att få hästen att stärka senor, ligament, få grundkondis, få bort buk-mage och få snygga muskler, samtidigt som du stärker din häst för framtida bruk.
jag brukar skritta minst en månad efter att hästarna varit i vila. ut å skritta längs vägar, i villaområden (jättebra skrämselträning) mm. på somrarna rider jag 3-4timmarspass i skritt någon gång i veckan, och det är då mina hästar är som snyggast!

:O det visste jag inte att skritt var så bra för muskelaturen :D Men tusen tack :idea: ska genast ut och träna skritt^^

skritt stärker allt och sliter inte som tex trav/galopp gör.

det är inte sträckan, utan hastigheten som dödar!

tja.. jag rider helst bland bergen (klychigt, jag vet :D ) på massa stigar, då har man fullt upp med att inte få grenar i ansiktet, koncentrera mig på vart vi är. helst har jag en kompis med mig, så att man kan prata. för mobilerna funkar inte när man gått ca 3km uppförs :angel:

Gillar oxå att skritta i skogen, men har tyvärr inte så långa stigar så man kan vara ute så länge utan att behöva rida runt, runt...:(

longera är döden för leder. hästar som longeras regelbundet visar oftare förslitningsskador än hästar som rids "rakt fram". att rida på volt är döden för leder, speciellt när hästen är otränad!

njaa..man kan nog vara ute en timme eller så.. men sen kommer man till nån väg.. eller staket... eller så är man hemma igen..:angel:

skritt stärker allt och sliter inte som tex trav/galopp gör.

det är inte sträckan, utan hastigheten som dödar!

Måste bara fråga om du är gammal distansryttare? :D Låter nämligen så, på de flesta av dina inlägg i den här tråden och särskilt det ovanstående! ;)

*nyfiken*

nej, aldrig tävlat distans, har aldrig varit på ngn träning osv, använder sunt förnuft, bla lyssnat på veterinärer och deras "hältträningslära", dock så har jag varit lite intresserad, och är sugen att prova en "prova på" tävling... iof har jag en distansbok.. så det kanske räknas? :angel:
det är så långt till allt i norrland!

På sommaren är simträning super. som galopp tyngdlös

Det trodde jag med, men så sa en kompis som läser till hästmassör att det inte är så himla bra som man tror, eftersom hästen alltid håller huvudet högt när den simmar. Vet inte om det är ett problem när de ändå inte har ngn vikt på ryggen, men det är vad hon sa iaf.

Beror inte det lite på vilken teknik hästen har?
Har sett alla möjliga varianter :p

Min egen häst tex, han går ut en bit, tills vattnet når honom över bogen. Sen kastar han sig ner, tror han viker in benen på något sätt och simmar iväg, och sprattlar som en galning. Ryggen tittar upp över vattenytan då och då, så han håller inte huvudet så vansinnigt högt.
En annan häst går ut tills hon inte bottnar ens om hon står på tå, och simmar vidare så. Hon sträcker alltså sin hals väldigt mycket uppåt.
En tredje häst försöker simma, men misslyckas totalt och stannar längre in där man kan skvätta vatten på alla och galoppera och hoppa. Hon vägrar simma.

Jag tror att för min ponny blir det som att galoppera tyngdlöst, och jobbigt som bara den! För exempel två kan jag tänka mig att om hon simmar länge kna hon få spänningar i halsmuskeln, och det är ju inte så kul. För den tredje påverkar inte simningen alls, eftersom hon är den där som stannar på stranden och bygger sandslott..

Det kan väl inte bli några felbelastningar i och med att vattnet inte har någon vikt i den bemärkelsen, det ger ju mest motstånd. Jag, som har ryggproblem, har fått order om att simma just för att det är den bästa och minst "slitiga" träningsformen. Visserligen ser vi inte likadana ut som hästarna i kroppen, men jag antar att principen är den samma. Vad gäller hästarna tror jag inte de får förslitningsskador, men att det lätt kan bli spänningar om deras teknik är för överjävligt dålig..

Beror inte det lite på vilken teknik hästen har?
Har sett alla möjliga varianter :p

Min egen häst tex, han går ut en bit, tills vattnet når honom över bogen. Sen kastar han sig ner, tror han viker in benen på något sätt och simmar iväg, och sprattlar som en galning. Ryggen tittar upp över vattenytan då och då, så han håller inte huvudet så vansinnigt högt.
En annan häst går ut tills hon inte bottnar ens om hon står på tå, och simmar vidare så. Hon sträcker alltså sin hals väldigt mycket uppåt.
En tredje häst försöker simma, men misslyckas totalt och stannar längre in där man kan skvätta vatten på alla och galoppera och hoppa. Hon vägrar simma.

Jag tror att för min ponny blir det som att galoppera tyngdlöst, och jobbigt som bara den! För exempel två kan jag tänka mig att om hon simmar länge kna hon få spänningar i halsmuskeln, och det är ju inte så kul. För den tredje påverkar inte simningen alls, eftersom hon är den där som stannar på stranden och bygger sandslott..

Det kan väl inte bli några felbelastningar i och med att vattnet inte har någon vikt i den bemärkelsen, det ger ju mest motstånd. Jag, som har ryggproblem, har fått order om att simma just för att det är den bästa och minst "slitiga" träningsformen. Visserligen ser vi inte likadana ut som hästarna i kroppen, men jag antar att principen är den samma. Vad gäller hästarna tror jag inte de får förslitningsskador, men att det lätt kan bli spänningar om deras teknik är för överjävligt dålig..

Tror du är inne på nått här... :) Och vill tillägga att min vältränade mamma som alltid varit i farten, tränade sönder sin rygg när hon började simträna. Så... alla är vi olika... Allt passar inte alla... osv... :)

nej, aldrig tävlat distans, har aldrig varit på ngn träning osv, använder sunt förnuft, bla lyssnat på veterinärer och deras "hältträningslära", dock så har jag varit lite intresserad, och är sugen att prova en "prova på" tävling... iof har jag en distansbok.. så det kanske räknas? :angel:
det är så långt till allt i norrland!

Det är väl långt till allt oavsett om du tävlar western eller distans? Eller har jag fel?

I tex. Östersund är de rätt aktiva på distans fronten! ;) Vill bara säga att det är superkul och posha dig till att våga prova! :D Du verkar ialf. vara inne på rätt spår för att få förutsättningarna till att det ska gå riktigt bra! ;)

Så testa! Och lycka till Tender!

jag har dock inte simtränat i sånna "mängder" att jag märkt ngn skillnad på hästen, min förra ponny älskade att simma.. så fort vi kom till havet "kastade" hon sig ut. resten av mina muppar går motvilligt ner och kan "vada" lite, men gå tills det är simdjups gör de inte. Vada i knähögt vatten suger ganska bra det med ;)

ang simning så är det inte bra med bröstsim, speciellt inte för de med skadade knän. pga mina knän kan jag inte simma ngt som harmed "spark åt sidan" att göra, men hundsim och rygg går bra, men det är så förbannat tråkigt ;)

westerntävlingar/träningar ligger så nära att jag bara behöver gå ca 5min utanför mitt hus :angel: annars är det innom 10mil...
vill jag prova distans så är det ganska många extra mil, typ dalarna, faaaast man kanske åker ändå :bump:

Jag tror att för min ponny blir det som att galoppera tyngdlöst, och jobbigt som bara den! För exempel två kan jag tänka mig att om hon simmar länge kna hon få spänningar i halsmuskeln, och det är ju inte så kul. För den tredje påverkar inte simningen alls, eftersom hon är den där som stannar på stranden och bygger sandslott...

haha, jo du har säkert rätt i att det beror på vilken teknik de har - för sandslottsbyggaren gör det varken till eller från :p vet bara att min förra häst gjorde ungefär som din nummer två, och jag kan föreställa mig att det inte är optimalt om man simmar föör mkt då... (nu bor jag för långt från ngn sjö, så nuvarande pållen har aldrig provat...)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 636
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: Nota
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 139
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025