Hjälp med min ponny! :O

B

brilianthorses

Nu har jag ett litet problem !
Jag arbetar med natural horsemanship med min b-ponny Molly som vi äger halvt!
På marken funkar vårt ledarskap bra tycker jag men sedan när jag sitter upp och rider henne skiter hon fulständigt i mig. Hon kör bara upp huvudet och segar på. Min tränare säger att hon måste respektera mig mer. Jag måste hålla lagom i tyglarna men fortfarande driva för om jag släpper efter när hon kör upp huvudet så vet hon ju att det är bekvämmare.
Jag har ridit Molly sedan i Januari detta året.
Redan från början visste jag att vi inte skulle funka så bra ihop. Men jag gav det ändå ett försök - det skaddar ju inte att försöka.
Hon är ingen enkel häst. Det känns liksom ungefär som att hon är helt okänslig.
Tidigare hade hon inte fått någon speciell grundutbildning så jag gav mig på en stor utmaning. Jag försökte att inte fästa mig vid henne allt för mycket eftersom jag antagligen kommer ha henne i max ett och ett halvt år.
Vi gjorde framsteg i början tycker jag och på tre månader hade Molly gått från en sur, bockig och lat häst till en glad, pigg häst. :)
Jag trodde verkligen att det skulle funka efter det. Men sedan dess känns det mer som om vi har gått fram och tillbaka. En månad kanske vi gjorde riktiga framsteg medan vi månaden efter tappade helt och så kom det upp ett nytt problem. Ungefär så har det gått ända till nu.
Det jobbiga är när man ser hur mycket alla andra hästar och ryttare utvecklas. :crazy:
Nu ger jag snart upp! Nästan varje gång jag rider henne nu för tiden så slutar det med att jag blir tårögd. Min tränare säger att jag måste vara mer bestämd mot henne för hon tåler verkligen det. Så så fort hon läger av ska jag säga till henne men ibland känns det så dumt att bara smälla till henne gång på gång. Men vad kan jag annars göra när hon bara skiter i mig, kör upp huvudet och stannar.
Hela jag blir jätteiriterad! :(
Inget funkar och oftast har jag bara lust att gråta över mitt eländiga hästliv!
Hästar är det bästa jag vet och Mollyn är verkligen en fin ponny. Men det känns inte som vi passar ihop liksom. Så nu ska jag be mina föräldrar efter en helt egen häst och inte en häst som vi äger halvt som Molly. Jag är nästan säker på att de kommer säga nej p.g.a tidsbrist eller pengar.
Just nu känns livet bara så jobbigt! :cry:
Någon som också upplevt något liknande?
Några bra tips om vad jag ska göra?
Några tips om vad jag ska säga till mina föräldrar när jag frågar efter en egen häst?

Snälla kan någon hjälpa mig! :bow:

Sv: Hjälp med min ponny! :O

Menar du att du slår hästen varje gång du rider?

Du har inte fundert på att hästen kasnke stannar och kör upp huvudet av en anledning?!!
Inte för att den är dum eller lat eller seg, eller att du är för "snäll" - utan det finns många andra anledningar.
Illasittande utrustning, brist på muskler eller smärta är tre exempel.

Jag tror nog också det är bättre att du skaffar dig en annan häst, för du verkar ju inte tycka om att rida på den du har nu.
Säg till dina föräldrar att du behöver en mer rutinerad häst och att du inte klarar av att rida molly.

Jag tycker det låter som att hästen är för svår för dig alt. att den har ont någonstans.
Har ni kollat igenom hästen ordentligt? Sitter sadeln bra? Kanske vore det en idé att ha ut en kiropraktor som kollar igenom hästen?

Om du ändå vill ge det en till chans - byt tränare, eftersom att det fortsätter gå såhär dåligt när du rider bör du skaffa en tränare som ger dig mer feedback och goda råd.

Det ska inte kännas sådär varje gång man rider sin häst, det är bortkastad tid. Isåfall bör du skaffa en mer rutinerad och stadig häst som du kan lära dig något på.

M-oaa

Hur fungerar ponnyn för den andra ryttaren? Ni var väl 2 som delade har den ryttaren samma problem?
Är problemen samma om du rider ut, eller rider dressyr eller hoppar?
Hur gammal är ponnyn, hur utbildad är den?
Har den någon skadehistorik?
lite frågor som kan vara bra att ha svar på om man ska försöka hjälpa dig:)
mvh majeld

Skulle det nu vara så att det inte finns några fel på ponnyns hälsa eller utrustning, så kanske du skulle fundera på att helt enkelt byta ponny. Jag säger inte att det är lätt för visst fäster man sig fort. Men om kemin inte stämmer mellan häst och ryttare så brukar det sällan bli något bra av det hela

Min tränare är jättebra och har hjälpt mig mycket både med denna och andra hästar som jag ridit.
Hon tror mest att det är för att ingen brukar kräva något av Molly. Hon andra som rider henne är bara 9 år och kan knappt rida så hon kräver absolut inget av henne. Hästens ägare vet också att det inte är något fel på Molly. Molly är 10 år men bara precis inriden hon har ingen speciell utbildning för ingen har lärt henne mer änn just skritt, trav, galopp och hoppa.

Då är det ju ingen läromästare du rider på, ska du veta. Det krävs otroligt mycket tålamod och erfarenhet av dig för att utbilda en häst. Hästar som blivit inridna sent har jag inga personliga erfarenheter av, men jag har hört att de kan vara lite krångligare att utbilda.

Så du måste ställa dig frågan om du verkligen är tillräckligt erfaren för att utbilda och rida in hästen själv. Det är som sagt ett väldigt stort och viktigt jobb för hästens framtid. Annars så tycker jag att du ska leta efter en ny, välutbildad och trygg ponny som du kan lära dig något på.

M-oaa

*Om hästen är frisk och all utrustning ligger på sin plats, så är den anledningen ur världen.
* Ni passar inte ihop, hon gör dig säkerligen osäker och du får brist på
självförtroende i hästeriet, försök byta ponny. Molly kommer inte göra något
positivt i din ridning och utveckling iallafall.

* Nu vet inte jag om hästen är ett russ, men jag fick en kännsla av att det var det och om det nu är det - Russ är russ och kommer alltid vara russ
(om det inte är ett russ, glöm denna stjärnan) :D

Om hästen bara är lagom inriden och du är nybörjare så är det ju inte så konstigt att allt inte funkar 100%igt.
Det är ju nånting man måste träna upp, och om du känner att din ridlärare är bra så är det bara att du sväljer din otålighet och låter det ta den tid det tar.

MEN om du har en tränare som uppmanar dig att slå den outbildade hästen så är det INTE en bra ridlärare.

Du ska INTE använda spö på en oerfaren häst!

Det är heller ingenting att bli arg eller frustrerad eller ledsen över. Alla utvecklar i olika takt. Om du dessutom sitter och är arg eller frustrerad, så spänner du dig = hästen kommer aldrig slappna av med dig.
Varje gång du blir arg/ledsen - stanna hästen och ta några djupa andetag tills du har lugnat ner dig.
Man ska inte bråka fram ett samarbete. Samarbete får man genom att lyssna på hästen och få hästen på sin sida.

Nej, men det låter onekligen som att TS är väldigt osäker över situationen.

M-oaa

Jag är inte riktigt en nybörjare om man säger så utan jag har ridit i 8 år på mängder av olika hästar men aldrig stött på någon som Molly förut!
Därför ber jag er om råd. Inte om att ni ska berätta för mig att det jag gör är fel, jag vet att jag inte ska bli så arg och ledsen men det är inte så lätt!
Det skulle också hjälpa jättemycket om ni var lite mer possitiva och inte sa att Molly är för svår för mig hela tiden.
Jag vet att jag kan klara det! Men jag vet inte hur!
Jag känner licksom att lösningen är mitt fram för ögonen på mig men jag når licksom inte fram.

Tack alla ni som givit mig bra och possitiva tips :) Och ni som stötat mig är guld värda :)

Du NHtränar säger du? För tränare? Vilken inriktning?
Även om grundtanken är den samma inom NH skiljer metoderna något oerhört! Inte alla metoder passar alla hästar och människor.

Jag tror du ska ta ett steg tillbaka och inte göra någonting ett tag. Hoppa upp på hästen och bara sitt med långa tyglar. Rid inte, stå still med hästen om det ska vara så.
När det känns bra ber du henne ta några steg framåt, fortfarande på lång tygel och kravlöst. Innan hon börjar kännas instabil, stanna igen. Beröm i mängder så fort hon gör vad du vill, även om det inte kommer vara perfekt i början. Hästfolk är överlag rätt dåliga på beröm. Nu menar jag inte en liten klapp på halsen utan överös med beröm! Verbalt med rätt ljus röst brukar funka. Inte hysteriskt, bara glatt. Folk tittar knepigt på en, men hästen brukar bli glad. Klickerträning är jäkligt effektivt på att få hästen att göra som man vill.
Jag utbildar min egna mycket dominanta ponny med klicker. Han har fått en helt ny inställning till träning och går riktigt bra för det mesta. Alla kan ju ha en dålig dag. Visst blir ridningen lite "hackig" i jämförelse med traditionell ridning men oj vad glad hästen är! För mig är det bland det viktigaste, att hästen tycker det är roligt att vara med och arbeta.

Jag vet precis hur det känns! Jag har också ridit många hästar, men aldrig aldrig någonsin stött på en så svår jäkla häst som mitt ena sto! Vågar inte ens tänka på hur många gånger jag har velat skjuta henne (låter hemskt jag vet, men vissa gånger hade jag fan inte vågat svara för följderna om jag haft ett gevär i handen i det ögonblicket.....) eller hoppat av mitt ute i skogen och satt mig ner på en sten för att grina (haha patetiskt jag vet).

Jag säger inte att allt är bra mellan mig och pållen nu för vi har våra duster fortfarande emellanåt även om de kommer lite mer sällan än förr :) Däremot kan jag ärligt säga att de här tre åren jag ägt henne har jag lärt mig mer än någonsin förut i hela mitt liv. Och de gånger hon äntligen gör något nästan nästan lika bra som en normal häst blir jag så överlycklig att jag gråter av lycka och bara älskar älskar älskar hästjäveln :love: :o

Nog om mig och min häst nu! Du säger att ert ledarskap funkar bra från marken? Funkar det helt perfekt, vart som helst? Kan du flytta henne hur du vill, driva henne vart du vill, ha fullständig kontroll över henne på "otäcka" platser? Är hon följsam och trevlig att arbeta med? Jobba vidare på ledarskapet tills det fungerar perfekt är mitt tips!

Du skriver att hon gärna tar upp huvudet och segar på vid ridning. Jag får intrycket av att hon är väldigt hård i munnen och inte lyssnar på dig. Vad har ni mer för problem i ridningen? Är hon likadan när det gäller att flytta henne för skänklarna?

En sak som är viktig att tänka på att hästens mun verkligen är som en spegelbild av ryttarens hand. Jag vet att det jättelätt blir en ond cirkel på en häst som är seg i munnen - man börjar gärna själv segdra. Att få en hårdmunnad häst mjuk igen är inte lätt utan kräver en hel del arbete! Ett tips kan vara att lära henne ett ord för att stanna (t.ex. whoaa) och ett ord för att sakta av (t.ex. prtoo) från marken så att det sitter riktigt bra. Då slipper man sitta där och slita i tyglarna varje gång man vill sakta farten. När man tar i tyglarna är det extremt viktigt att man tar korta, tydliga tag. Segdra aldrig! Så fort hästen gör minsta minsta lilla ansatsen att ge eftergift släpper man efter på tyglarna helt. Tänk på att hästen INTE stannar för att man drar i tyglarna utan för att den vet att den ska få eftergift om den stannar! Med andra ord lär den sig snabbt att det inte är någon idé att stanna ifall den ändå inte får någon eftergift! I början får du kräva extremt lite av henne, bara hästen gör minsta lilla ansatsen att lyda får du släppa tyglarna och berömma massor. När hästen har förstått det kan du öka kraven långsamt!

Berätta gärna mer konkret om vilka problem ni har så kan nog vi andra ge fler tips!

Tack för alla de bra tipsen!
Jag har gjort en liten list på vad jag måste ändra på för att kanske få henne bättre.
*Beröma mer och oftare
*Få henne gladare och possitivare till träningen
*Inte tänka så mycket på formen
*Pröva olika strechingövningar i halsen från marken
*Avsluta med något lätt och roligt
*Andas djupt
*Var alltid glad
*Öva på tajmingen
*Var säker på att ni kommer att klara det
Det är några av de sakerna jag ska tänka mer på. Har ni fler tips på vad jag ska tänka på så skriv ;)

Vårt ledarskap från marken funkar bra, kanske inte super bra, men det duger.
Jag kan flyta henne i hennes grushage utan problem.
Inom ridningen är det mest att hon är seg och hon har licksom ingen egen motor.
Vanligtvis ska man ju ha tryck i tyglen så att hästen håller i bettet. Men så fort man håller stadigt i tyglarna och ber henne att hålla i bettet så böjar hon sacka efter. När man ska stanna henne eller göra halt drar hon upp huvudet och börjat gapa.
Skönt att veta att jag inte är ensam om denna situationen :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 739
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 242
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 361
Senast: Görel
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 898
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama