hjälp!! med min Agressiva häst

B

Blomman_87

Hej
Jag har problem med min häst som jag haft i 7 år han är 12 gammal.
Har ända sedan jag köpte honom haft problem med att han är agressiv anfaller, biter och ibland sparkas,,, inte mot mig men mot dom andra i stallet.
som tex när dom skall hämta sina hästar i hagen så springer han fram och anfaller och biter dom i axlar och armar! sen om han står i stallgången kan ingen gå förbi för han biter och sparkar,,, han gör inte så här när jag är i närheten men passar på direkt när jag inte är med.
han har gjort såhär sen jag köpte honom men har blivit bättre och bättre och största skilnaden blev när jag för 1 årsedan slutade att handmata han med godis,,,
han är inte rädd !!utan mer oupfostrad och mycket hingstfasoner för sig,tror mer han testar,, säger dom till honom el börjar vifta med grimskaft mot honom blir han bara argare !
vad skall jag göra !!! alla är rädda för honom och jag har inte råd att köpa ett eget stall att ha honom i ,,,har aldrig haft problem vid ridning för då är han värdens snällaste och alla kan rida på honom
tack för tips på vad man kan göra el någon bra tränare i gbg ?:)
 
Sv: hjälp!! med min Agressiva häst

Känner igen lite av det du säger. Min häst blir allmänt jobbig i hagen osv. om hon inte 'aktiveras' tillräckligt. Hon får för mycket energi typ. Märker skillnad i hennes beteende ifall jag rider mycket, gärna lite uteritter, så att hon får något att fundera på typ. Fast det kanske inte är samma i ditt fall? Men tänkte dela med mig ändå. Värst blir det ifall min häst får i sig mycket socker. Eller de som 'hör rykten' i stallet och väljer att fjäska genom att proppa i henne godis i hagen.. Hon blir agressiv. Hon blir som en bomb redo att explodera när som. Visserligen är min häst lite sockerkänslig och när jag fick reda på det och slutade ge henne för mycket godis drog hon ner på nafsandet. Det som gjorde min 'agressiva häst' bättre var ökad motion och inte en massa socker. :)
 
Sv: hjälp!! med min Agressiva häst

Jag är sådan som behandlar andra som jag själv vill behandlad. Och om nån behandlar mig som skit så blir det konsekvenser. Alltså oavsett art (människa, häst, hund osv).

En gång anföll en häst mig. Lr snarare kom emot mig med slikade öron. Och detta kan ju betyda bara ett hot -osäker alt testar. Men denna bet rejält. Och jag blev rasande och bokstavligen bet tillbax. Sen blängde vi på varandra och jag gick mot henne och hon stod kvar. . Sen stod vi en stund sådär jättenära och jag smekte henne och hon blev som en annan häst. Slappnade av och det kändes som att hon sa tack. Jag är aldrig långsint när det gäller djur. Hon var flaskuppfödd och ja "livsfarlig" och så. Men en gång visade att beteendet inte var ok sen aldrig mer. Följde efter som en hund och positiv attityd.

En häst som reagerar så mot en människa mår uppenbarligen inte alls bra. Ingen vågar ju göra ngt och trots denna attityd så är det mkt osäkerhet bakom. Märks tydligt då hästen slappnar av när man talar rätt språk. Handlar mkt om tajming. Jag tänkte inte. Jag bara är. Gör. Men är man det minsta osäker så gå inte in till en sådan häst öht.

Men jag är i regel väldigt kelig och positiv med mina djur och de blir sådana oxå.
 
Sv: hjälp!! med min Agressiva häst

Hej
Jag har problem med min häst som jag haft i 7 år han är 12 gammal.
Har ända sedan jag köpte honom haft problem med att han är agressiv anfaller, biter och ibland sparkas,,, inte mot mig men mot dom andra i stallet.
som tex när dom skall hämta sina hästar i hagen så springer han fram och anfaller och biter dom i axlar och armar! sen om han står i stallgången kan ingen gå förbi för han biter och sparkar,,, han gör inte så här när jag är i närheten men passar på direkt när jag inte är med.
han har gjort såhär sen jag köpte honom men har blivit bättre och bättre och största skilnaden blev när jag för 1 årsedan slutade att handmata han med godis,,,
han är inte rädd !!utan mer oupfostrad och mycket hingstfasoner för sig,tror mer han testar,, säger dom till honom el börjar vifta med grimskaft mot honom blir han bara argare !
vad skall jag göra !!! alla är rädda för honom och jag har inte råd att köpa ett eget stall att ha honom i ,,,har aldrig haft problem vid ridning för då är han värdens snällaste och alla kan rida på honom
tack för tips på vad man kan göra el någon bra tränare i gbg ?:)



Hur har det gått med hästen? Ringde du enligt PM, eller hittade du någon annan? :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 156
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 518
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp