Hjälp med mattetal

day

Trådstartare
Lös ut ekvationssystemet:
{x + 2y = 3
{2x + y = 12

Jag trodde den skulle vara lekande lätt att lösa för jag har löst liknande men jag lyckas tyvärr inte denna gång. Någon som kan hjälpa mig?
 
Sv: Hjälp med mattetal

Typ såhär långt, dock vet jag inte om det blir rätt överhuvudtaget.
3*{x+2y=3 *3
-6*{2x+y=12 *-6

{3x+6y=9
{-12x-6y=-72
 
Sv: Hjälp med mattetal

Vet inte vad det är för metod du använder eller hur du fått lära dig men jag har alltid bara löst ut antingen x eller y i någon av ekvationerna. Om du löser ut x i första ekvationen så kan du sätta in det istället för x i nästa ekvation.

Första steget i din ekvation blir då x+2y=3 -> x=3-2y
 
Sv: Hjälp med mattetal

Ekv 1: {x + 2y = 3
Ekv 2:{2x + y = 12

Börja med att bryta ut en variabel ur någon av ekvationerna, jag valde x ur ekv 1:
x=3-2y (jag döper den till ekv 3)

Stoppa därefter in värdet på x i ekv 2:
2*(3-2y)+y=12 (multiplicerar in tvåan i parantesen)
6-4y+y=12 (adderar y:na och flyttar över 6 till högerledet)
-3y=6 (dividerar med -3)
y=-2

Sätt in ditt y-värde i ekv 3:

x=3-2*(-2)
x=7
 
Sv: Hjälp med mattetal

+ Wysiwyg

Vi använder metoden som Silkisif skrev. Jag var så trött häromdagen och blev frustrerad när jag inte klarade uppgiften. Tack i vilket fall båda två! :) (även om det var några dagar sen nu).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ett av mina barn, snart 17 har bytt förnamn, det går riktigt bra för oss här hemma att komma ihåg att använda rätt namn och vi jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
2 849
Senast: Otherside
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
842
Senast: Stekspaden
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 098
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp