Hjälp med mat som är bra för magen.

MissourisTopsanna

Trådstartare
Var på klinik med hästen idag angående en hälta. Tog upp en fråga då angående att hon blir lös i magen varje gång vi byter bal. Hon sa då vad jag skulle köpa för något "foder" (fanns att köpa på lantmännen mm sa hon) som jag kunde ge under den perioden vi byter bal eftersom hon förmodligen har känslig tarmflora, jag har glömt namnet på det. :S vad kan hon ha sagt?

Sv: Hjälp med mat som är bra för magen.

MagTarm från Krafft? Inget foder utan ett tillskott för att stabilisera magen. Fungerat mycket bra på våra hästar, och vi har provat en del preparat.

Kan det vara kraffts tillskott mag och tarm? Det fungerar super på min ponny när hon är lös i magen.
Jag kör dubbel dos ett par dagar och sedan är hon perfekt i magen!

Great minds think alike? :D

Samma här, vi har kört dubbel dos i fem dagar, och sedan är saken biff.

:D Jag såg att du postat när jag slängt in mitt inlägg.

Jag tycker faktiskt att Mag Tarm är det bästa tillskottet jag provat. :bow:
Brukar köpa hem största hinken och har nästan alltid det hemma!

Det var detta. :) kom ihåg nu när ni sa namnet! Hur mycket och hur lång innan och efter skulle ni ge det? Hon föreslog att jag skulle ge det kring balbytet men inte hur långt innan jag skulle börja och hur länge jag skulle ge det.

Jag använder vanlig bakjäst (den blå/gula) för att stabilisera tarmfloran eftersom min häst har samma problem som din. Ett paket om dagen om magen är ok, annars två paket per dag i några dagar.
Sen sorterar jag bort alla tunna strån om balen är blandad med tunna och grova partier (mer fibrer i de grova) och så ger jag ca 4 dl pelleterad linfrökaka + en skvätt vinäger också. Extra blöta partier i hösilaget åker också bort om jag kan välja.
Har jag tillgång till tjänlig halm så ger jag gärna lite av det också, men det är svårt att få tag på här.
Bakjäst är jag jättenöjd med! Det fungerar faktiskt bättre än de dyra medel jag har testat innan :)

Okej. :) Har inte varit och kikat på detta ännu men ska fara och köpa så fort jag får tiden, nu har dom ju bra länge kvar på balen :)

Hur långt innan man byter bal skulle du börja ge detta? En vecka eller bara någon dag?

Jag använder vanlig bakjäst (den blå/gula) för att stabilisera tarmfloran eftersom min häst har samma problem som din. Ett paket om dagen om magen är ok, annars två paket per dag i några dagar.
Sen sorterar jag bort alla tunna strån om balen är blandad med tunna och grova partier (mer fibrer i de grova) och så ger jag ca 4 dl pelleterad linfrökaka + en skvätt vinäger också. Extra blöta partier i hösilaget åker också bort om jag kan välja.
Har jag tillgång till tjänlig halm så ger jag gärna lite av det också, men det är svårt att få tag på här.
Bakjäst är jag jättenöjd med! Det fungerar faktiskt bättre än de dyra medel jag har testat innan :)

Jag vet inte om jag skulle orka stå och sortera ut strån :crazy: Plus att vi gör iordning en stor säck på kvällen, som läggs ut åt alla hästar på morgonen. Men jäst har jag fått tips om tidigare. Är detta något man kan ge ofta utan skada då?

Innan balbytet hade jag inte slösat på pulvret. Jag ger när jag får hem en ny häst, när jag byter foder eller annat som kan uppröra hästmagen (medicinering t ex).

F ö har jag inte fått bakjäst att fungera på de somliga hästar, och andra hästar vägrar att äta det. MagTarm har jag i vissa fall blött upp och sprutat i munnen på kräsna kameler.

Okej. :) Min häst har rätt känslig mage. När vi lastat och åkt till ridhus för att träna blir hon oftast dåligt. Och vid balbyte. Annars när hon får gå hemma med stona och ätit samma bal ett tag så är det inga fel.

Men så jag börjar alltså ge henne då samtidigt som jag byter bal. Jag har en kräsen dam kan jag lova! Hon äter inte ens morötter utan äpplen ska det vara. :)
Ger inget foder nu heller så har inget att blanda ut med. Dock är hon duktig med sprutan, ger henne metacam (inflammation hf) nu och det tycker hon inte är helt fel faktiskt haha. Så det blir nog vår lösning. :)

Jag vet inte om man kan ge det varje dag utan att det skulle vara skadligt. Men jag gör det i a f, annars får hästen utslag och blir kass i magen. Vi har ingen förvaringsmöjlighet för hö så han måste äta hösilage - eller också så måste han byta stallplats. Med bakjäst så är det inga problem, han glufsar glatt i sig allt man ger honom :) Vad det gäller foderjäst så har inte det samma funktion efter vad jag förstår, den jästen är avdödad och innehåller mest b-vitaminer. Så har jag tolkat det, men det kan vara fel i o f s.

Att ha betfor i foderstaten är ju positivt på tarmfloran. Att ge bakjäst är ett annat förslag.

Att ha betfor i foderstaten är ju positivt på tarmfloran. Att ge bakjäst är ett annat förslag.

Jag är ju kass på att räkna ut foderstat så just nu får hon inget foder, bara hö.

TS halten 70
protein 60-65
energi 11,0-11,5

Betfor på detta? (hon är en aningen rund om magen men inte en tjockis)

Ge probiotika o blanda hö från ny o gammal bal.

Varför man ger typ Probimin är just för att K´mag tarm måste överdoseras= oekonomiskt. Måtten är mkt större än probiotikan plus att det måste ges i minst dubbel dos.

att den blir lös vid färd är ju nervositet.

Riv lite av äpplet och blanda i MagTarm-pulvret , om det ändå blir lite torrt , så en skvätt äppelcidervinäger kan du ju prova om hon gillar.
Om inte så blir det mer neutralt med lite rapsolja , det behövs ju inga mängder.

Till skillnad från de andra här , så har jag inte behövt dubbla dosen , utan full rekommenderad dos i 2-3 dgr , och sen halverad dos i ytterligare några dagar om det behövts.

Och jag håller med fullständigt , detta medel är kanonbra !!

Ge probiotika o blanda hö från ny o gammal bal.

Varför man ger typ Probimin är just för att K´mag tarm måste överdoseras= oekonomiskt. Måtten är mkt större än probiotikan plus att det måste ges i minst dubbel dos.

att den blir lös vid färd är ju nervositet.

Okej, jag gillar ekonomiska tips! :p vart hittar jag detta?

Ja det vet jag, :) Men vissa blir ju mer eller mindre lösa. Nästan så att det bara kommer vatten ibland efter färd, vetten sa att det har att göra med att hon har känslig mage helt enkelt. Byta bal, nervös osv.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
751
Senast: Hoarfrost
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: Tjholahopp
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar