Hjälp med manfrisering

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har gått och dragit på det så länge nu så hästeländet ser ut som en rugguggla. Nu MÅSTE jag göra något men jag vet fortfarande inte VAD jag ska göra.

Fbl, man som är för tunn för att rycka (den ska inte tunnas ur), men känns alldeles för ostyrig för att klippa, den lägger sig huller om buller och åt båda hållen.

Hur fasiken gööör man? Haft en 'tunnhårig' innan, som jag utan problem klippte, men hans man la sig på samma sida utom litegrann vid nacken där den delade sig. Den här herrn har betydligt mer 'rufs', och om jag fint ser till att den ligger åt rätt håll och klipper så kommer det ju vara jättefint - tills han skakar på huvudet, då kommer det ju se hackigt och förjävligt ut. SÅ hur gör man/hur gör ni med samma 'problem'?

Sv: Hjälp med manfrisering

Det brukar funka om du flätar hela manen i små flätor (som om du ska knoppa, utan att göra själva knopparna). Du låter det vara så i ca 3 dar. Då brukar manen ha lagt sig på ena sidan. Sedan är det bara att klippa/rycka/trimma eller vad du nu vill.

Jo men sen då, den kommer ju att 'rufsa till sig' igen sen efter några dagar ytterligare, och då kommer det ju se hackigt ut när den lägger sig 'kors och tvärs' och åt fel håll. Det är där jag har mitt problem. Klippa den så den blir fin när den ligger rätt är det enkla, men när den ger sig av på villovägar igen då? (Slipper helst att ha den flätat längre perioder då jag dels är rädd för sönderklining, och dels blir bökigare få bort lera ur den med flätor, det sliter mer på den).

Men NÅT måste jag göra, för den är typ 2 dm lång och ser bedrövlig ut nu. (Tror jag har bilder)

Jag brukar ha en sån där ryckkniv, som ser ut som en kam och kniv i ett och sen drar jag den uppifrån och ner på manen. Brukar börja dra lite ovanför den längd jag vill ha, liksom...typ..då får man inte den avklippta tagglooken och slipper rycka ur en redan tunn man.

Okej. Vet inte vad du ska göra då om du inte vill göra själva flätningen eftersom den är till för att lägga benan (kan man säga benan?) åt samma håll

*gömmer mig bakom ett hörn* Jag anser att manknivar är djävulens påfund. Kanske för jag träffat på så många hästar med tjock man som trimmats ner med kniv. Ser helt okej ut, tills man försöker fläta dem och det ser ut som svinto iom alla olika längder.

Men förklara gärna mer hur högt upp du drar etc, så kaaanske jag kan ändra åsikt? ;)

Okej. Vet inte vad du ska göra då om du inte vill göra själva flätningen eftersom den är till för att lägga benan (kan man säga benan?) åt samma håll

Alltså, jag har inga problem att fläta den några dagar för att frisera, det måste jag ju iaf. Men sen när jag friserat den, så efter max en vecka är ju manen på villovägar igen. Ska man 'konstant' ha den på rätt ställe måste man ju ha den flätad 'hela tiden' eller iaf ofta, och det är DET jag vill slippa.

Hängde du med?

Men flätat inför frisering - inga problem. Men det räcker ju tyvärr inte med några dagar och så frisera för att maneländet ska ligga kvar på rätt sida, utan det går ju tillbaka sen.

Problemet att den faller över bör du bara få om du trimmar väldigt kort. så lång som jag såg på senaste bilderna har du en ganska god marginal att ta av :angel:

Min går inte att rycka, för manen är sanslöst glansig och sitter som fasen med rötterna, han blir galen om man rycker. så jag har den hackiga varianten av urtunningssax, den som är hackig i bägge skären. trimmar av med den, och sen där manen tenderar falla åt bägge sidor (första delen av nacken) så "tunnar jag ur" lite slingor. funkar kanonbra. de gånger jag trimmar av ganska kort så "ställer" sig manen möjligtvis en aning just i början av nacken/första delen av halsen, men det ser bara käckt ut tycker jag, och ger intryck av en ganska trevlig hals dessutom. Inget problem i min värld.

Fast den faller ju över i den här hemska längden med? Jag har kammat och kammat, jag har tryckt ner eländet med halstäcke. Sen ruskar han på huvudet och voila ligger eländet huller om buller igen. Det bor ett monster i den där manen, jag är övertygad. För inte ens den tyngden som är i den här hemska längden tycks få den att bli tamare?

En effileringssax har jag, fast rädd det ska bli hackigt?

Vision hade ju töntigt tunn man, men den var ju bara att klippa, låg på en sida utom just som på din, precis vid nacken, och där klippte jag lite 'etappklippt' eller hur man ska säga, med hänsyn till rufset. Men den här herrn, han har ju ingen röd tråd eller sans och måtta på hur manen delar sig.

Utan är 1 dm åt ena hållet, 1 dm åt andra hållet, 1 dm åt båda hållet osv :crazy:

:) Men kan inte djävulen va lite smart ibland också? ;)

Jo, men på en tunn man funkar det, om man inte börjar för högt upp på mannen utan antingen precis ovanför önskad längd eller arbeta sig nerifrån och upp till önskad längd, då ser manen ryckt ut. Men jag drar alltså uppifrån och ner med jämna sidan av kniven mot manen och tummen håller upp manen mot kniven..typ

Ett annat förslag är ju annars att klippa efter hur den brukar ligga så att den ser jämn ut iaf :D

:) Men kan inte djävulen va lite smart ibland också? ;)

Jo, men på en tunn man funkar det, om man inte börjar för högt upp på mannen utan antingen precis ovanför önskad längd eller arbeta sig nerifrån och upp till önskad längd, då ser manen ryckt ut. Men jag drar alltså uppifrån och ner med jämna sidan av kniven mot manen och tummen håller upp manen mot kniven..typ

Ett annat förslag är ju annars att klippa efter hur den brukar ligga så att den ser jämn ut iaf :D

Om det fanns ett statiskt brukar så kanske, under protest. (Det är ju 'luckor' i den så ser ju sjukt ut, men..) Men det är lite än hit än dit typ.

Kanske skulle prova kniv då. Kanske. Eventuellt *s* Eller klippa lite med samma tänk?

Jag har ju gått och dragit på det, inte vågat testa ifall det kommer se ut som han blivit överkörd av en gräsklippare, men nu är det så jävligt att det kan i princip inte bli värre ens OM jag kör manen med gräsklipparen :crazy: Som mackan säger - det finns milt sagt lite att ta på.. halva manen ska av typ..

det blir precis lika hackigt /jämnt som när man rycker :D

tror du behöver tunna ur den. klipp av till önskad längd, sen tar du den hackiga saxen och sticker in spetsen i manen och "nippar" slingor ur den. så gör jag. Min hade även ett väldigt tjockt parti längre ner på halsen i början, men efter konstant trim och "nipp" där så har det försvunnit. fråga mig inte hur, men det har det.

Kanske skulle prova kniv då. Kanske. Eventuellt *s* Eller klippa lite med samma tänk?

Ja, det funkar nog också, eller att håll en vanlig sax med spetsen uppåt mot mankammen och klippa fast det är svårare.

Lycka till hur du nu än gör!!!

Jag brukar klippa lite och rycka lite... DEt brukar bli bra på mitt fullblod:D

Ja, det funkar nog också, eller att håll en vanlig sax med spetsen uppåt mot mankammen och klippa fast det är svårare.

Lycka till hur du nu än gör!!!

Jo så jag menade, så jag klippte valacken närmast nacken, där det ville bli lite 'rufs'

Jag kan ju experimentera lite med topparna och se hur det blir, enda fördelen med den där långa 'fulmanen', jag kan träna teknik ganska länge innan jag är 'uppe' i sån 'korthet' att det blir kris om jag klantar mig.

det blir precis lika hackigt /jämnt som när man rycker :D

tror du behöver tunna ur den. klipp av till önskad längd, sen tar du den hackiga saxen och sticker in spetsen i manen och "nippar" slingor ur den. så gör jag. Min hade även ett väldigt tjockt parti längre ner på halsen i början, men efter konstant trim och "nipp" där så har det försvunnit. fråga mig inte hur, men det har det.

Jo något parti måste tunnas, där kan jag rycka (det är där den ligger på båda sidorna, där är den eg normaltjock, men eftersom resten, där den ligger åt endera sidan, är så tunn så ser det väldigt kajko ut om man inte tunnar det 'normala' partiet). Men jag vill inte nippa slingor i den, det är då det blir fult när man flätar. Men det går ju lätt att rycka ur den delen. Men de tunnare finns absolut inget att tunna ur i, då försvinner den ;)

(ironiskt, han har fjantman och supertjock svans. Fblstoet hade i princip kallblodsman, och Sveriges tunnaste fjolligaste svans..)

Insåg inte att du skulle ut och fläta om en månad :angel:

att nippa har bidragit till att min övertjockhet försvunnit. i övrigt blir det precis samma effekt om du nippar eller rycker ut : ) så om du har lite tid på dig så blir det inga problem...... :D har gått hur bra som helst att fläta min utan ngra konstigheter.

Insåg inte att du skulle ut och fläta om en månad :angel:

att nippa har bidragit till att min övertjockhet försvunnit. i övrigt blir det precis samma effekt om du nippar eller rycker ut : ) så om du har lite tid på dig så blir det inga problem...... :D har gått hur bra som helst att fläta min utan ngra konstigheter.

Det ska jag ju inte heller, men jag tänker ju framöver med. Om jag friserar den så och fortsätter frisera den så kommer ju flätorna blir 'spretiga' även om 6 månader så att säga?

Blås man var nedtagen med kniv alt klippt som du säger. Jag fick låta eländet växa ut (och där snackar vi inte se klok ut, den här är stilig som en fotomodell i jmf..) för att få bort 'spretet', och sen rycka ur den.

Hon hade ju milt sagt man så det räckte och blev över för att rycka.

Ryck den med trimkniv. Då tunnas den inte ur. Använde jag alltid på den tiden då jag tävlade och flätade. Hästen hade ganska tunn man så jag ryckte med trimkniv. Manen blir snyggt ryckt och lätt att fläta. (om du nu ska det förstås)
Enda nackdelen är att när man ryckt med kniv ett längre tag blir manen tjockare och tjockare så då får man rycka för hand emellanåt för att tunna ur.

Senast ändrad:

Det ska jag ju inte heller, men jag tänker ju framöver med. Om jag friserar den så och fortsätter frisera den så kommer ju flätorna blir 'spretiga' även om 6 månader så att säga?

aldrig haft det problemet. haft hästen i 4 år och gjort så från början. flätat och det har inte varit ngra problem. men kanske det är olika på man och man, vad vet jag. i vilket fall ser jag ingen skillnad på att tunna ut med olika metoder. återväxten är densamma om du tunnat ut den, det kommer bli kortare strån här och var på utväxt. har dock inte haft problem att fläta oavsett. man behöver ju inte utmana ödet och trimma av som värst veckorna före.

i vilket fall så finns det liksom inte så mycket att debattera. endera är ditt alternativ att manen lägger sig åt bägge håll oavsett längd, eller så tunnar du ur och lever med konsekvenserna liksom. Personligen kan jag tycka att det inte är en livskris om den ligger åt bägge håll till vardags, vad spelar det för roll om den går att fläta sen på ett snyggt sätt när det gäller?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Var ut med pållan i dag,hon har stått sammanlagt 2-3 mån,pga veterinärbehandlig av artros,var in i måndags och nu ska hon skrittas i 2...
Svar
2
· Visningar
840
Senast: simplythetruth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka