Hjälp med mager hundvalp. Rådgivning önskas!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Mariika
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 5 667
M

Mariika

Min syster skaffade en valp i somras (är nu snart 8 mån) som hon nu har fått problem med att hålla hullet på. När syrran tog henne så gick hon på Doggy, något som hon senare kom att bli lös i magen av, hon bytte då till Eagle pack, avföringen blev bättre men nu lyckas hon inte hålla vikten, trots att hon går upp 4 kg i månaden (blir stor, väger nu 26) så syns revbenen ständigt. Lucy, som hunden heter, var nyligen hos veterinären på hälsokontroll UA och avmaskades i somras, så det borde vara något med fodret..? :confused:.

Själv har jag samma problem till och från, men det har jag lyckats lösa med färskfryst foder, något som min syster däremot anser vara "jätte äckligt" och vill helst inte hålla på med det.

Jag vet att det finns xxx antal trådar om foder, men det känns som en labyrint att söka i dem :o. Jag hoppas därför att någon kanske vill delge sig tips om hur man får upp hullet på en snabbväxande valp. Tacksam för svar :bow:

Sv: Hjälp med mager hundvalp. Rådgivning önskas!

Min valp har jag fått ge välling för att hon ska hålla bra hull.
Hon har då fått majsvälling (så mkt som det blir på 2dl vatten) med en ägg-gula i, en gång om dagen.

Nu behöver hon det nog inte längre för hullet, men får det fortfarande som eftermiddagsmat för att mätta lite :)

ÖKA fodergivan, ge ett högenergifoder och olja/äggula på maten med jämna mellanrum.

Avmaska igen och en gång till efter ca 2 veckor för att vara säker på att få bort alla parasiter.

Men hur äter valpen då? Har den bra aptit så är det bara att mata på för glatta livet! Och som Gnist redan skrivit, ge högenergifoder och bara försök rent allmänt att få i hunden så mycket energi som möjligt.

Jag antar att hunden får ett valpfoder? Om inte så bör hon byta foder till ett foder avpassat för valpar gärna ett kvalitetsfoder.

Verkar hunden må bra för övrigt? Om den trots en bra utfodring är onormalt smal kanske det är läge att göra ett veterinärbesök för en hälsokontroll med b la blodprov.

Oj, jag är nog trött, läste lite slarvigt. Dessutom såg jag att hunden var hela 8 månader....

Lätt hänt..

När jag läste tråden först med huvudvärk, så läste jag som att hunden endast åt 4 kg mat per månad :o

Såg sedan att den ökade i vikt med 4 kg per månad och hann skicka edit på mitt inlägg :angel: :rofl:

rek inte vet något foder?

rek inte vet något foder?

Jag som själv har problem med foderkänslig hund vet att veterinären oftast rekomenderar foder ur deras utbud och det kan vara lite hipp som happ med den saken, då vet faktiskt ofta inte har någon större utbildning i just foderfrågor.

Min valp har jag fått ge välling för att hon ska hålla bra hull.
Hon har då fått majsvälling (så mkt som det blir på 2dl vatten) med en ägg-gula i, en gång om dagen.

Nu behöver hon det nog inte längre för hullet, men får det fortfarande som eftermiddagsmat för att mätta lite :)

Syrran provade att ge majsvälling med äggula i, Lucy gick upp rätt så omgående och fick bättre hull, däremot fick hon rinnande avföring. Är det vanligt förekommande? Så nu får hon diet på ris och fisk. Men upp i vikt har hon gått...

Det låter som att ett nytt veterinärbesök behövs och kanske hos en veterinär som tar det lite mer på allvar. Om hunden har rinnande avföring är det inte bra. Uttorkning mm kan bli följden men det behöver också utredas varför det är så.

Får hunden godsaker, tuggben, smakbitar eller "bara" sin egen mat? Vandes vällingen in eller fick den full portion från mål 1? Är hunden stressad? Många frågor men du har en hund som redan innan hade problem med magen av en eller annan anledning. Tillskottet (för den får väl sitt vanliga foder också?) av välling verkade ju snarast försämra för hunden så något är ju fel.

Kan du ta bild på hunden - gärna uppifrån och från sidan så att man kan se kroppsform.

Eagel pack - kan du berätta lite om fodret? Proteinhalt? Fetthalt? TOrrfoder? Blötfoder?

Det låter som att ett nytt veterinärbesök behövs och kanske hos en veterinär som tar det lite mer på allvar. Om hunden har rinnande avföring är det inte bra. Uttorkning mm kan bli följden men det behöver också utredas varför det är så.

Får hunden godsaker, tuggben, smakbitar eller "bara" sin egen mat? Vandes vällingen in eller fick den full portion från mål 1? Är hunden stressad? Många frågor men du har en hund som redan innan hade problem med magen av en eller annan anledning. Tillskottet (för den får väl sitt vanliga foder också?) av välling verkade ju snarast försämra för hunden så något är ju fel.

Kan du ta bild på hunden - gärna uppifrån och från sidan så att man kan se kroppsform.

Eagel pack - kan du berätta lite om fodret? Proteinhalt? Fetthalt? TOrrfoder? Blötfoder?

Kan börja med att säga att jag tror att du misstolkade min text lite, den aktuella hunden är min systers, alltså inte min (min hund hade däremot själv problem med foderintolerans tidigare, men som idag är löst tack vare färskfryst foder). Hur som helst så har syrran sagt att hon har fått bra hull nu och den lösa avföringen pågick inte mer än ett par dagar. Den aktuella hunden befinner sig i övrigt 100 mil från mig, så ett foto känns lite överkurs.;)

Vill dessutom passa på att Tacka er alla för era tips och råd!

Då ska undertecknad be att få röra om i grytan lite och redan nu tala om att utbildning på området finnes. För en känslig hundmage som tycks reagera på vissa proteinkällor rekomenderas i första hand ett hydrolyserat foder av bra kvalitet. Ett sådant foder har proteiner som "slagits sönder" i så små beståndsdelar att immunförsvaret inte kan reagera allergiskt mot dem. Därmed kan djuret tillgodogöra sig näringen utan att reagera negativt på den. Man bör också utröna om hunden är speciellt känslig mot vissa fetter eller protein från särskilda djur. Först 0-ställer man då hunden med ett antiallergen foder och därefter får man försiktigt prova sig fram till källan. De flesta hundar med lindrig foderintolerans fungerar i allmänhet bra på ett hydrolyserat foder.

Ja, jag kan hålla med om att en del veterinärer inte är speciellt kunniga på området men undantag finnes. I vart fall kan faktiskt alla veterinärer konsultera de mkt kunniga kollegor som arbetar för fodermärkena av god kvalitet. De allra flesta märkena som säljs hos veterinärer har sådana experter arbetande hos sig och det de inte kan om foder är inte värt att veta.

Och nu till nästa punkt....

NEJ och åter nej! En valp av storväxande ras som befinner sig mitt i förbeningsprocessen ska INTE ha ett högenergifoder! Det som händer när man ökar näringsintaget på en växande valp är att de istället växer fortare vilket inte alls är bra. För snabbt ökande vikt i tillväxtperioden ökar avsevärt risken för benpålagringar och skapar en skör och porös benmassa. Detta borde väl de flesta känna till vid det här laget tycker man. Öka energimängden och du ökar också valpens behov av att göra av med den extra energin... dvs den blir hyperaktiv istället för att lägga på sig. Det är mkt mkt viktigt - och jag kan inte påtala det nog många gånger.... MKT VIKTIGT att valpar växer sakta och i synnerhet då valpar ur storväxta raser som löper betydligt större risk att drabbas av dåliga höfter och benpålagringar i tidig ålder. Riktlinjen är hellre en något för tunn, växande valp än en något för tjock växande valp för den sistnämnda lär växa för fort. Därav gjorde din vet helt rätt som bedömde valpen som UA.

All valpar i sin aktivaste ålder (vilket din systers ju är i och förmodligen lär vara ett tag framöver) är litet tunna är inget ovanligt alls... de gör av med väldigt mkt energi i den här åldern. Just i detta fall, med de diarréer du beskriver så bör man ändå kontrollera valpen för foderintolerans för att om möjligt undvika att detta orsakar henne onödig undernäring.

Tack för ordet och hoppas att en del har klarnat. Om inte svarar jag gärna på frågor med substans.

Mvh / Djursjukvårdaren

Ursäkta en ny medlem ... nu tryckte jag nog lite fel.

Senast ändrad av en moderator:

. Riktlinjen är hellre en något för tunn, växande valp än en något för tjock växande valp för den sistnämnda lär växa för fort.

Men även en tunn valp som växer äter väldigt mycket, och om man väljer att ge fodret antingen genom kopiösa mängder lågenergifoder, eller hyggliga mängder högenergifoder borde väl inte spela någon roll?

Jag vet fler Grand Danois som gått på Högenergifoder under uppväxten ( inkl min egen ) och äntligen fick man fint hull på hunden utan att behöva truga i kopiösa mängder mat ..

Har du någon ny vetenskap som stöder din teori ?

Liknande trådar

Hundhälsa Vi köpte valp i somras. Hans lösa avföring nattetid är problemet. Han har tidigare bajsat mjuka korvar men för snart en månad sedan...
Svar
3
· Visningar
1 542
Senast: Ratax
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 538
Senast: Sel
·
F
Hundhälsa Hej! Antar att detta är en sida mer för hästar men läst en massa inlägg rörande hundar likaså. Tänkte höra om någon har samma...
Svar
10
· Visningar
5 684
Senast: fridisen
·
Övr. Hund Jag har utlovat en uppdatering om min hund, så här kommer den. Första gången jag såg henne var när jag bodde på en internatskola och...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31