Hjälp med LBI häst

Sv: Hjälp med LBI häst

Liten ordningsfråga så det inte blir missförstånd vad en "vetenskaplig" redovisning innebär.
Till att börja med så ska en vetenskaplig redovisning vara falisierbar. Man ska kunna upprepa samma sak men samma förutsättningar och metoder och komma fram till samma resultat. Det innebär att det måste dokumenteras väl som det också görs i en vetenskaplig rapport.

Vetenskapliga artiklar ger en metod för forskare att kommunicera med andra forskare om resultaten av deras forskning. Ett standardformat används för dessa artiklar, där författaren presenterar forskning på ett ordnat, logiskt sätt. Detta återspeglar inte nödvändigtvis i vilken ordning du gjorde eller tänkte på arbetet.

Så blanda inte ihop det med de som sitter i sin ankdam och drar slutsatser som man inte kan verifiera då det är taget utifrån ett förhållandevis snävt undersökningsområde.

Rolle
IpL
 
Sv: Hjälp med LBI häst

Så även begreppet pseudovetenskap är ett ifrågasatt, vad är sann vetenskap egentligen? Filsofer har funderat över det i 100-tals år och än är inte frågan löst.:D

Nja, vi famlar inte i fullständigt mörker på den punkten, faktiskt.

Om något är vetenskapligt, avgörs överhuvudtaget inte av om det är sant eller inte, utan det avgörs av om man har använt sig av vetenskapliga metoder eller inte.

Det har inte Parelli, och det du beskriver om att sitta och tänka ut teorier, är inte heller någon vetenskaplig metod och genererar således inte vetenskapliga resultat. Det har inget att göra med om man tror mer på religiösa uppenbarelser än på vetenskapliga studier, det är en helt annan fråga.

Men jag förväntar mig alltså inte av en handbok i ridning eller hästhantering att den ska vara vetenskaplig. Anledningen till att jag påpekar att just Parellis system med hästpersonligheter är pseudovetenskapligt är bland annat för att han delvis efterapar ett slags vetenskapligt språkbruk och för att han knyter det hela till hjärnhalvor på ett sätt som ger sken av att detta är något man vet (vetenskapligt, genom studier av hjärnan).
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Min polle är super go och jag kan lita på henne till hunda. Hon är bland de lugnare sorterna och super go och mysig att hantera...
Svar
15
· Visningar
2 398
Senast: Gooing
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 338
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp