Hjälp med Kollage

Etoile

Trådstartare
Jag har sett allas fina kollage :) men hur sjutton gör ni dem??
Jag har Adobe photoshop 0.5, svensk version, funkar det med de programmet?
Och hur tar man bort tex grimmskaftet på en bild (som nån gjort i en annan tråd)??
 
Sv: Hjälp med Kollage

Du klonar bort det med kloningsverktyget.
 
Sv: Hjälp med Kollage

Titta på den här bilden så ser du kloningsverktyget(Clone Stamp)
För att klona bort t ex det där grimskaftet så klickar man med vänstra musknappen och Altknappen på tangentbordet (håll ner) någonstans på bilden för att hämta den färg som ska måla över grimskaftet och sedan går man till grimskaftet och använder vänstra musknappen till att måla över grimskaftet.

Svårt det där med att förklara.....:confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med Kollage

Okej jag fattar :)
Men hur gör man kollage då?
Alltså med nån fin bakgrund, klistrar in hästen, och sen kanske hästens huvud men "genomskinligt"...??
 
Sv: Hjälp med Kollage

Hej, du verkar ha koll på hur PhotoShop fungerar :) Hoppas du kan hjälpa mig med en sak. Använde för en tid sedan PhotoShop rätt flitigt men har nu glömt bort hur man gör en del saker. Om jag markerat ett område i bilden som ska "vara kvar som det är" och vill ändra färgen på det andra till svart/vitt hur gör jag det??? Blir tokig snart, hittar inte de rätta knapparna...
 
Sv: Hjälp med Kollage

Det finns många olika sätt att göra det på.
Men ett ganska lätt sätt är:
Efter du öppnat bilden gör en kopia av bilden så du har två lager.
Med kopian överst och markerad går du till IMAGE...ADJUSTMENTS....DESATURATE. (eller SHIFT+CTRL+U)
Då försvinner färgen från det översta lagret(kopian).
Sedan använder du suddgummit och suddar försiktigt på kopian.
Se till att ha mjuk pensel(Finns på menyn för suddgummit näst högst upp till vänster där det står Brush)Under menyerna File, Edit osv.
När du suddar ser du hur färgen kommer fram från det understa lagret.
Sen är det bara att slå ihop lagren och spara....

Men självklart går det också att bara markera en del av bilden och lägga på lite Feather....sedan Select...Inverse och IMAGE...ADJUSTMENTS....DESATURATE. (eller SHIFT+CTRL+U)

Men för mig blir det mjukare kanter om jag gör som beskrivningen överst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med Kollage

Jag gjorde en bild lite snabbt....hoppas det var sån här färgläggning du menade med din fråga :D

indian.jpg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 992
Senast: Blyger
·
Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
2 286
Senast: Habina
·
Tjatter Det är mors dag på söndag och mamma fyller på onsdag nästa vecka. Hennes sambo fyllde nyligen och fick blombud med olivträd och någon...
Svar
7
· Visningar
1 202
Senast: manda
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 053
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp