Hjälp med kandar...

misen

Trådstartare
jag har nu äntligen fått mitt efterlängtade kandar =9 Nu till problemet. de va ett tag sedan jag red på det å ska träna för min tränare på det och vill gäna ha kolla på några saker innan.

Vilken tygel håller man var??
I vilket sidostycke ska bridongen/stången sitta?
Hur vet man när de ligger bra i munnen??

har en häst som gått med kandar större delen av sitt snart 30 år långa liv så han vet läget. de e bara matte som e fumlig..

visa gärna bilder på hur tyglarna hålls och på hur de ska ligga i munnen. tacksam för hjälp.

Sv: Hjälp med kandar...

Hade jag varit som du så hade jag nog väntat till träningen och låtit tränaren visa hur allt ska sitta. Alltid bra att ha med en kunnig första gången vid såna saker så man inte experimenterar för mkt själv..:)

det finns en hel hög olika tygelfattningar. be din tränare att visa dig :idea:
vanligast är nog att man håller bridongtyglen som en vanlig tränstygel, och stången ett finger ovanför sas (alltså mellan ring- och långfinger)

stången i det vanliga sidstycket och bridongen i den ensamma remmen, bridongen ska hamna längst bak i munnen sas, och stången lite framför och nedanför (hoppas jag inte krånglar till det nu med min förklaring :p).

man vet att de ligger bra när man provat och hästen verkar nöjd med läget :idea:

tack för hjälpen. grejoen va mest hur jag skulle sätta tyglarna när jag sätter ihop tränset så d eej blev fel. red mkt på kandar innan så helt bakom flötet e jag inte =) Får se hur de passar i morgon =)

Liknande trådar

Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 547
Senast: Tuggben
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 012
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka