Hjälp med jättehet ponny - utrustning

ponnyrider

Trådstartare
Hej!

När jag hoppar min B-ponny blir han SJUKT het och bara rusar mot hinderna och när jag försöker bromsa honom så blir det bättre ett litet tag men när jag bromsar honom är han liksom 80 meter över martingalen. Efter ett tag (nån minut) blir han den galna racerponnyn som blir farlig igen... :banghead:
Starkare bett går inte då jag inte kan hoppa honom på bett. Ifall jag gör det, och tar tag i honom, kan han börja studsa och stegra. Jag hoppar på hackamore och min tränare (hon är ganska kort) brukar hjälpa mig att hoppa honom. Efter senaste gången hon hade hoppat honom sa hon att jag skulle testa en fluff förbygel med martingal, för jag hade bara en vanlig som sitter fast i sadelgjorden och har en rem runt halsen.
Jag testade och hoppa med den och den (jag vet inte hur jag ska förklara det) liksom "bromsade upp" honom lite grann, fast han går fortfarande met huvudet HÖÖGT.

Jag och min tränare har pratat lite om att kanske sätta på honom en martingalplatta då den bromsar när hästen slänger med huvudet väldigt högt (tex. ifall den försöker stegra). Jag tycker den verkar bra men eftersom Cilla (min tränare) själv hade en C-ponny som kunde börja stegra, så är nackdelen med plattan att ifal hästen har huvudet väldigt högt upp så blir det svårt att ta ledande tygeltag...
Tycker ni jag borde testa platta?:confused:Vad har ni för "erfarenheter" av en platta? Bra? Dåliga? varför då isf?

Hur tränar ni för att ponny ska bli lugnare? Sitter den befintliga utrustningen bra? Tänker då främst på sadeln.

Har själv en häst som blir het i hoppningen. Fick med en sadel när jag fick hem henne och den låg inte bra vilket gjorde att hon drog upp huvudet. Efter sadelbyte kunde jag ta bort martingalen. Hon är fortfarande het men lyssnar alltid och det är bara dressyr och "lydnads"-träning som gäller för att komma dit.

Jag skulle personligen ha gått till grunden med varför han tar upp huvudet och vill sticka iväg innan jag tar till utrustning som dämpar problemet.

Att ponnyn är pigg och säkert gillar att hoppa ska du såklart inte ta ifrån han. Men tänk på att utrustning som sätts på en häst för att dämpa ett problem inte löser problemet i grunden. Jag tror inte din ponny skulle trivas med att få något som hindrar honom att ta upp huvudet. Han gör det av en anledning och det är den anledningen jag tycker ni ska hitta innan annan utrustning tas till.

Tycker hackamore + martingal tillsammans ger en märklig ridkänsla, hade själv så på min ponny ett tag. Det blev bättre mär jag började lära mig rida ponnyn på bett. Tränar ni bara banhoponing eller markarbete också?

Jag skulle kolla upp
1. att ponnyn verkligen är frisk
2. att utrustningen verkligen passar hästen (ett bett kan se ut att passa, men ponnyn kan ogilla det ändå)
3. att ponnyn VERKLIGEN gillar att hoppa och är trygg med det. Att den blir het behöver inte nödvändigtvis betyda att den gillar det, det kan vara negativ stress också.

Som andra har skrivit tycker jag att man först ska fundera varför man har ett problem och göra ngtnåt det. Istället för att direkt sätta på mer utrustning.

Har hästen varit sån här hela tiden, eller är det något som har börjat nu? Min C-ponny var också helt galet het, inte bara vid hoppning utan nästan framför allt mer vid utritterna, det tog nog nästan två år innan jag kunde rida ut tillsammans med någon annan i en snabbare gångart än skritt utan att hon skenade iväg. Hon var van vid en jätteduktig, och kroppsligt större, ryttare, och sen kom jag som vägde 30 kilo och var van vid en ganska seg och lite lat B-ponny, så det tog ett rejält tag för oss att jobba ihop oss.

Tack och lov använde jag aldrig några skarpa bett eller hjälptyglar på henne, det var inte där problemet låg. Problemet låg helt och hållet i att jag var alldeles för lätt, orutinerad och osäker för att kunna avstyra problemet när det började, i starten. Efter att ha ridit dressyr, dressyr, dressyr och lite mer dressyr började hon bli lugnare, och efter några år behärskade jag henne som sagt lika bra som den förra ryttaren. Det var fortfarande en fruktansvärt het häst, men hon var kontrollerbar.

Om problemet bara finns vid hoppning kanske ni inte ska hoppa just nu. Rid dressyr, gärna för din tränare, tills du känner dig säkrare på att hantera hästen. Börja om från början med cavaletti och småhinder när ni väl ska börja hoppa. Såvida hästen är frisk förstås. Har hästen börjat med de här dumheterna nu hade jag i första hand checkat av om den har ont någonstans eller om det är något i utrustningen som inte passar, men man kommer inte ifrån att dressyrarbetet är A och O även för en hopphäst.

Hur tränar ni för att ponny ska bli lugnare? Sitter den befintliga utrustningen bra? Tänker då främst på sadeln.

Har själv en häst som blir het i hoppningen. Fick med en sadel när jag fick hem henne och den låg inte bra vilket gjorde att hon drog upp huvudet. Efter sadelbyte kunde jag ta bort martingalen. Hon är fortfarande het men lyssnar alltid och det är bara dressyr och "lydnads"-träning som gäller för att komma dit.

Ja, sadeln sitter bra. Vi har kollat både den och hans rygg och det är det inget fel på. När jag tränar hoppning så lägger vi mkt volter, avsaktningar mm och då blir han lite bättre.

Jag skulle personligen ha gått till grunden med varför han tar upp huvudet och vill sticka iväg innan jag tar till utrustning som dämpar problemet.

Att ponnyn är pigg och säkert gillar att hoppa ska du såklart inte ta ifrån han. Men tänk på att utrustning som sätts på en häst för att dämpa ett problem inte löser problemet i grunden. Jag tror inte din ponny skulle trivas med att få något som hindrar honom att ta upp huvudet. Han gör det av en anledning och det är den anledningen jag tycker ni ska hitta innan annan utrustning tas till.

Han håller på med huvudet för att han vill till hindret fort, och vill verkligen hoppa. Det är ganska svårt att förklara men han blir liksom så taggad att hoppa. Och när man håller in honom blir han ganska irreterad och börja slänga med huvudet ännu mer. I början testade vi att hoppa utan martingal men då höl han på att knocka till mig flera gånger men vid markarbete så går det bra utan, då blir han bara lite på.
Veterinären har kollat hans rygg och han hittar inget fel på honom, han är lite speciell min ponny.

Tycker hackamore + martingal tillsammans ger en märklig ridkänsla, hade själv så på min ponny ett tag. Det blev bättre mär jag började lära mig rida ponnyn på bett. Tränar ni bara banhoponing eller markarbete också?

Hur menar du med en märklig känsla? :)
Vi tränar mycket markarbete för att få honom lugn och att han ska lyssna och vänta på mig, även mycket dressyr. Jag har även testat att hoppa med bett men då får vi liksom ingen "kontakt" med varandra då och han bara drar på HELT utan att lyssna på mig.

Jag skulle kolla upp
1. att ponnyn verkligen är frisk
2. att utrustningen verkligen passar hästen (ett bett kan se ut att passa, men ponnyn kan ogilla det ändå)
3. att ponnyn VERKLIGEN gillar att hoppa och är trygg med det. Att den blir het behöver inte nödvändigtvis betyda att den gillar det, det kan vara negativ stress också.

Han är helt frisk, har kollats av veterinär ett x antal gånger, både vid tävling och hemma. Hovlagare har varit och kollat hovar och raspat tänder. Utrustningen är också kollad, testat att bytt träns och testat olika bett. Han har just nu ett vanligt 3-delat i dressyren som han går bra på och betten är kollade + att han trivs bra på bettet han har nu.
Han gillar verkligen att hoppa och han är trygg med det. Han är inte en sådan häst som lätt stressar upp sig och vi har inte bytt stall eller något sådant.

Har hästen varit sån här hela tiden, eller är det något som har börjat nu? Min C-ponny var också helt galet het, inte bara vid hoppning utan nästan framför allt mer vid utritterna, det tog nog nästan två år innan jag kunde rida ut tillsammans med någon annan i en snabbare gångart än skritt utan att hon skenade iväg. Hon var van vid en jätteduktig, och kroppsligt större, ryttare, och sen kom jag som vägde 30 kilo och var van vid en ganska seg och lite lat B-ponny, så det tog ett rejält tag för oss att jobba ihop oss.

Tack och lov använde jag aldrig några skarpa bett eller hjälptyglar på henne, det var inte där problemet låg. Problemet låg helt och hållet i att jag var alldeles för lätt, orutinerad och osäker för att kunna avstyra problemet när det började, i starten. Efter att ha ridit dressyr, dressyr, dressyr och lite mer dressyr började hon bli lugnare, och efter några år behärskade jag henne som sagt lika bra som den förra ryttaren. Det var fortfarande en fruktansvärt het häst, men hon var kontrollerbar.

Om problemet bara finns vid hoppning kanske ni inte ska hoppa just nu. Rid dressyr, gärna för din tränare, tills du känner dig säkrare på att hantera hästen. Börja om från början med cavaletti och småhinder när ni väl ska börja hoppa. Såvida hästen är frisk förstås. Har hästen börjat med de här dumheterna nu hade jag i första hand checkat av om den har ont någonstans eller om det är något i utrustningen som inte passar, men man kommer inte ifrån att dressyrarbetet är A och O även för en hopphäst.

Han har alltid varit såhär, när min storasyster hade honom var båda ganska unga och då var han ännu värre. Men han har blivit lättare nu när han är äldre och han är bättre.
Vi tränar dressyr 3-4 gg i veckan och då går han väldigt bra, det ända som är jobbigt är galoppen då han blir springig men det blir också bättre.
Det ända han är jobbig i hanteringen är att han kan försöka snurra runt ibland. Annars är han hur snäll som helst både i ridning och hantering.

Han har alltid varit såhär, när min storasyster hade honom var båda ganska unga och då var han ännu värre. Men han har blivit lättare nu när han är äldre och han är bättre.
Vi tränar dressyr 3-4 gg i veckan och då går han väldigt bra, det ända som är jobbigt är galoppen då han blir springig men det blir också bättre.
Det ända han är jobbig i hanteringen är att han kan försöka snurra runt ibland. Annars är han hur snäll som helst både i ridning och hantering.

Då är han helt enkelt dåligt utbildad. Kan du inte utbilda honom själv så skicka iväg honom på tillridning för bådas skull.

har bara ett råd, OM allt är kollat , och ponnyn är frisk, utrustningen väl utpassad- bom träningar, och bomträningar och så lite bomträningar ;) lägg in markbommar framför, och efter små hinder. Lägg bommar lite varstans utmed banan, rid volter, serpentiner, och annat runt, över dom. studsserier på låg höjd, med många språng, gärna med olika höjder.'
aldrig börja hoppa innan hästen är riktigt uppmjukad och lösgjord.

Att betta upp sådana hästar brukar nästan bli värre...

Backa några steg och börja om med basic grundarbete.

lycka till.

Det som felar är som sagt utbildningen av en känslig ponny med mycket motor. Den har inte lärt sig vara i balans mellan hjälperna. En het häst är svår att få framför skänkeln Och det blir lätt för mycket hand och för lite skänkel och då blir det ju såklart protester från hästen. Man kan väl absolut prova lite olika utrustning- hitta ett bett som hästen gillar till exempel. Vilka har du provat?Men annars sitter det ju i din ridning och ponnyns utbildning så det är bara att träna på :-)

Personligen tycker jag att det är ju på att prova sig fram med olika utrustningar som man lär sig vad som passar den enskilde bäst som ekipage.

Överlag är min filosofi inom ridkonsten "less is more" men jag är inte främmande för att prova mig fram.

Ett enkelt knep på heta/stressade hästar kan ex vara att rida utan nosgrimman ett tag. Många hästar kommer till ro när den är borta då trycket runt mun/tänder försvinner och de känner att de kan röra munnen ordentligt och därigenom slappna av.

En annan mkt viktig detalj är att pannbandet inte är för kort så att det uppstår tryck på nackens känsliga nerver.

Utifrån din beskrivning om att ponnyn är SJUKT HET mot hinder så finns det flera parametrar att ta hänsyn till och reda ut så gott det går, det går helt enkelt inte att ge ett enkelt svar.

Först är det viktigt att ta hänsyn till ponnyns exteriör, är den exempelvis ngt högre i bak så är det en självbevarelsedrift för ponnyn att springa på framåt för att inte ramla/tappa balansen då framdelen blir nedtryckt av att ha ryttare på ryggen+ att dessa ponnysar inte har lärt sig att bära sig utan går på enbart skjutkraft.

Du skriver att hästen är" springig i galoppen" och där använder ponnyn sig av sin skjutkraft.......Det är många ponnysar/hästar som gör detta och det funkar fint att hoppa ändå men med vissa funkar det inte alls.

Om ponnyn exteriört har kortare framben eller att de sitter mer underställda så är det oxå en parameter att ta hänsyn till. Dvs utifrån exteriören så bhv ponnyn tränas efter det och det kan ju vara så att ponnyn passar helt enkelt inte för hoppning utifrån sina exteriöra förutsättningar.

Nästa del är natuligtvis ryttarens sits och förmåga att rida hästen. Ex b-ponnysar har korta halsar och korta ryggar att bära ryttare på, är ryttaren i det läget helt enkelt med sin exetriör fel så blir kombination åter att ponnyn bhv rusa för att den har svårt att balansera sig.

B-ponnysar har korta halsar och bhv höja huvudet och länga ut den korta halsen för att se och kunna balansera sig över hindret.
Om exteriören på ryttaren i det läget är obalanserat (vilket så är fallet när ponnyn rusar så mot hindren) så blir det naturligtvis en obalans och ponnyn upplever sig bhv rusa för att inte tappa balansen. Samt att obalansen på ryggen medför att ponnyn höjer huvudet som försvar.

Med en het häst är det mkt teknik att få framåtläge vid hoppning utan att störa den med att sitta med handbromsen i. Med en sådan ponny/häst använder man sig av staketet eller ridhusväggen som bromsande så att du som ryttare inte bhv ta för mkt i hästen: Dvs du lägger mycket fokus på dina ridvägar, hur du ex kan använda väggen för att hjälpa hästen att korta sig själv och vända upp till hindret på bästa sätt. Dvs inte få långa startsträckor fram för då tappar du ponnyn direkt då den drar iväg.

En sådan här ponny/häst som du beskriver som "räcerponnyn" skulle jag absolut inte rekommendera att lägga bommar framför eller bakom hinder eller rida i studsserier. Det är totalt livsfarligt då ponnyn är så het så är det mkt troligt att ponnyn inte reder ut det.

Testa galoppbommar (bommar ska alltd var ngt upphöjda så att hästen lär sig att inte trampa på bommen) ex två stycken till en början. uppställda på ex kortsidan. Du galopperar rakt på långsidan spår och vänder upp mot kortsidan just när du är strax innan mitten av bom (ställ ut en kon om du bhv riktmärke) galoppar över och styr in ponnyn rakt i staketet så att den bhv stanna.

Viktgt i övningen är att du får ponnyn driva rakt så att den får arbeta och stoppa upp sig med bakdel och tvingas vara uppmärksam och korta sig själv mot väggen/staketet. Men du ska ju vara aktiv du med och visa hästen att den ska stoppa, staketet är bara ett hjälpmedel. Travhoppa låga enstaka hinder är oxå uppbyggande. Du kan göra samma övning fast med ett lågt/högt travhinder och återigen ta hjälp av staketet.

Eller helt enkelt lägg ned hoppningen med denna ponnyn och gör andra saker som inte medför fara.....

Lycka till i framtiden

• Gilla
Reactions: Ray

Om problemen inte finns vid något annat tillfälle än när det är bommar/hinder inblandade, så ska ni nog helt krasst inte hoppa nu. Alls. Jobba med dressyren tills problemen försvunnit även ur galoppen, börja sen introducera bommarna för honom igen. Att ränna iväg i höjden är det typ sämsta man kan göra, kan man inte rida ordentligt och ha koll på hästen på 30 cm kan man glömma att det kommer fungera på högre höjder, tråkigt men sant. Jag har som sagt själv suttit på en liknande häst, och provat mig fram den hårda vägen, och det enda som fungerade var att rida dressyr på henne och få henne mer lydig/utbildad. Sen hade jag den hästen i nästan elva år, så det måste jag säga ändå var en lycklig utgång, som inte hade blivit något bra alls om jag hade tagit på henne skarpare bett istället för att ta itu med grundproblemet, det vill säga mig.

Är hästen likadan om din tränare hoppar honom? Om inte, så kanske det är värt att hon tar hoppningen på honom just för tillfället?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 760
Senast: Vogue
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 698
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar