Hjälp med hur han vilar benen...och tryptovit!

Empalie

Trådstartare
Min häst blev halt för ca fem veckor sedan. Han har varit på kliniken tre gånger sedan dess. Första gången trodde vet att det satt i knäet för han var lite svullen däröver och reagerade kraftigt på böjprov. Vi fick åka hem utan behandling med vila och återbesök två veckor efter.
På återbesöket böjde dem igen för hästen var fortfarande halt, nu regaredae han även kraftigt vid låg böjning. Han blev bedövad i knä, kotled och hovled. Hovleden släckte hältan klockrent och han blev behandlad med adequan eftersom att kortison och tuppkam aldrig fungerat innnan på honom. Han har haft på höger ett par gånger tidigare i sitt liv. Detta är vänster fram.
Han blev även genomröntgad på vänster fram med allt vad det innebär, ingenting hittas, allt ser fint ut. (även strålben)

Innan tredje återbesöket ( tre veckor mellan andra och tredje.)pendlade han mellan att bli bättre och sämre. Det kunde gå tre dagar och han var lugn sedan fick han spelet och rusade runt i den lilla hagen och körde slidestops, resultat hästen var knackig igen.
Just nu går han på tryptovit och håller sig rättså lugn:crazy:
Hästen var alltså fortfarande halt vid tredje återbesöket, fick en andra behandling med adequan och ska på återbesök om två veckor.

Något jag har lagt märke till denna gång är att han avbelastar vänster fram nästan hela tiden. Står han i hagen står han gärna med vänster framför sig och stödjer på höger. (vid hälta tar han kortare steg med höger)
När han vilar höger bak står han med vänster framför sig, vilar han däremot vänster bak så står han jämsides med båda fram. Äter ha hö från marken vill han ha vänster långt framför sig.
Jag har uppmärksammat deta extra för att han aldirg vilade höger fram (när han hade hovleden där) på samma sätt som han gör med vänster, han gör liksom det så extremt och ofta.

Vad tor ni?
Vet tror att han har hittat på något riktigt dumt i hagen och helt enkelt vrickat, när han inte sköter sig under konvalecensen så vrickar han upp det igen.

En annan fundering kring tryptovit, hur har ni doserat om hästen ska hålla isg lugn helst i två veckor. Har era hästar blivit lugnare?

Tacksam för svar och funderingar!
 
Sv: Hjälp med hur han vilar benen...och tryptovit!

Ang Tryptovit, har haft en skogstokig häst, den fick ingångsdoseringen av
Tryptovit i säkert en månad. Föreslår att du dessutom ger din häst Sedalin
innan du släpper ut den. Min fick 4 ml/dagligen efter ridning tills han hade
lugnat ner sig. 1-2 ml kanske räcker. Ge det 30-45 min innan utsläppet.
Sen så bör ju inte hagen vara större än 10x10 m tills hästen är frisk och
igångsatt.
Rusar han runt även på 10x10 så får han väl ha en ännu mindre hage men med
Sedalin så står han nog hyfsat still.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med hur han vilar benen...och tryptovit!

En annan fundering kring tryptovit, hur har ni doserat om hästen ska hålla isg lugn helst i två veckor. Har era hästar blivit lugnare?

Min häst åt tryptovit när han var konvalecent, det tog bort den värsta stressen som han fick av överskottsenergin men tyvärr så minskar den ju inte leklusten och glädjen vilket gjorde att han lekte och sprang runt i hagen iallafall men han var iallafall trevligare att hantera. Inte sådär hysterisk som dom kan bli av överskottsenergin.

Tryptovit ska ju inte göra dom trötta på det sättet med tanke på att man ska kunna tävla på det. Dom ska ju fortfarande vara sej själva fast utan stressen.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
892
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 144
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 656
Senast: Sirap
·
Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 906
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp