Hjälp med hundras

lokilind

Trådstartare
Hej, hej! På detta forumet är jag ny. Har planer på att skaffa en hund fram igenom. Är uppvuxen med hundar kan jag tillägga, framför allt jakthundar. Jag skulle bara vilja ha lite tips om olika trevliga hundraser som man kan ha i åtanke när man skaffar sig en. Vill ha en hund som jag kan ha med mig ut i skogen när jag rider, springa lös bredvid. En hund som kräver lite lagom mycket aktivering. Har ni några bra förslag som jag kan kolla lite närmare på?:bump:
/Anna

Sv: Hjälp med hundras

hur stor vill du att den ska vara ?
Gillar du pälsvård?

Vill du ha en liten pigg ras med lite pälsvård så kan jag tipsa om jack russel

Något större än en jack russel, har tittat lite på Tollare, så det är nog något åt det hållet. En mellanstor hund. Inte för mycket pälsvård. Eventuellt får jag också titta på lite mer allergivänligare raser, då min man eventuellt är allergisk, dock inte besvisat ännu. Tips?:banana:

stor pudel kanske ?

dock har jag bara erfarenhet av en mellan puden men det kan väll inte vara så stor skilnad :confused:

lycka till med letandet:banana:

Säger också pudel. Är inte den OK för allergiker? Eller har jag hört fel. I alla fall en trogen och lättlärd ras.

Pudel? Hm, har aldrig varit förtjust i denna ras, men jag har heller aldrig träffat en pudel så varför inte, kanske värt att kolla lite närmare på.:) Hade också tänkt mig att börja evetuellt med agility, har en jobbarkompis som håller på med detta och det verkar så kul. :D Vill gärna ha tips på flera raser, men jag ska kolla upp pudel lite närmare. /Anna

Stor- och mellanpudel är två helt olika raser!! Det ska man ha i åtanke. Det fökommer ingen korsningsavel mellan de två raserna. Dvs. det finns inget som garanterar någon liket, förutom det du ser med ögat...

Boxer? Dom behöver ju ganska mycket motion och kan ju bli väldigt lydiga.

Irish softcoated wheaten terrier. Den kräver visserligen pälsvård, men pälsen är inte alltför jobbig.

Tack :bow: för svaren, tipsa mig gärna mer om olika hundraser. Ska kolla upp dessa jag fått förslag på.

Någon form av de där vattenhundarna, portugisisk å irländsk. Även curly coated retriever är ju krullig och kanske mer allergivänlig för att de fäller nog inget eller ymnigt. Annars är ju pudel rätt käcka hundar, bara man inte lejonklipper dem, då ser de lite roliga ut.

själv ryser jag när jag ser dessa nedklippta pudlar med sina raka nackar och ryggar. Klippningarna är ju till för att framhäva förtjänsterna och inte få hunden att se ut som en rak planka. Ska man klippa ned sin pudel så låt den få en snygg toilette moderne. (60)

Flatcoated retriever!
Det är en underbar,snygg lättlärd hund som har alla stress fördomar emot sej.
Om du ska ha en flat tycker jag du:

*Ska vilja ngt med din hund:tex jobba med nåt som rasen är tillför eller annat där hunden får jobba.
*Ska veta att du har tid att göra ovanstående.

Nää, de kanske den inte är...:smirk: Men annars så är det en väldigt fin ras!

En flatcoated har jag också tänkt mig men tror nog att de kanske är en aningen för aktiva, då är nog en tollare bättre även om de också kräver en hel del stimulans. Hade tänkt mig börja med agility och min man har funderingar på att ta jägarexamen, så då får ju hunden även utlopp för sin jaktinstinkt. Har växt upp med både labbar och stövare, Vorster (stavas nog inte så men ni vet vad jag menar), vilka är rätt krävande hundraser. Så jag vet vad jag ger mig in på. Men som sagt, måste kolla hur det är med min mans allergi först innan jag bestämmer mig. :banana:

Det kvittar nog om du tar en Flat eller Tollare. Tollare har en minst lika hög aktivitetsnivå som en Flat. Skillnanden är att det nog är lättare att få tag på en bra Flat än en bra Tollare. Många Tollare dras ju med ett litet vasst temperament.

Jag upplever dessutom båda raserna att ha högre intensitet än Labradorerna. När vi är på träningläger så är Labradorerna de hundarna som lägger sig ned först och Flattarna inte alls.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 621
Senast: tuaphua
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 050
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka