Hjälp med hu en Western sadel ska sitta?!

A

Andersson_

Hej! jag skulle behöva lite hjälp av den kunnige om denna westernsadel ligger på tok för fel, själv har jag ingen aning om hur de ska ligga eller någonting?! passar mig perfekt i sätet, men kan tänka mig att sadeln är lite för lång för hästen, då han är extremt kort i ryggen? har lite bilder på hur sadeln ligger på och trycker när man ridit med den.. Tacksam för svar!

set

http://www.facebook.com/media/set/?...91855738710.2175992.1356002752&type=3&theater
set

http://www.facebook.com/media/set/?...91855738710.2175992.1356002752&type=3&theater
set

Sv: Hjälp med hu en Western sadel ska sitta?!

Bilderna går inte att se, det står "materialet är inte tillgängigligt för tillfället"

Hmm konstigt, vet inte hur jag ska få till bilderna?.. annars kanske jag kan maila över?

Senast ändrad av en moderator:

Jag ser bilderna, sadeln ser inte ut att ligga bra. Har dock svårt att sätta fingret på vad det är. Är det en billig sadel? Det hela känns väldigt stelt och oföljsamt. Den är lite lång ja, prova att på stallgången ta hästens huvud och böja det långt åt sidan för då åker hästens höft in och då ser du om den tar i där baktill.
Skulle tro att bommen är för rak och inte kommer ner på ryggen utan ligger som en brygga. men det är oerhört svårt att se på bilder på nätet, man måste känna och klämma och känna med handen om den trycker framtill.

Den ser ut att lätta i bak, och det tyder oftast på att den är för vid framtill, men å andra sidan så såg det ut som att vinkeln fram åtminstone är rätt då den följer hästen hela vägen.

Senast ändrad:

Ja det är en billig sadel, kommer endast att använda på riddaruppvisningar och träning. Har haft problem att hitta sadel till denna häst överhuvetaget.. Jag rider med en tjock padd under och då tycker jag att den ligger helt okej? Vill inte skada han i ryggen heller..:/

Försök hitta en annan sadel, det är inte värt att ge din häst ryggont för att du använder den sällan. Sadeln sitter inte alls bra tyvärr.

Tyvärr så är det så att för att en westernsadel ens förtjänar att ligga på en hästrygg så kostar det att tillverka den. Det är dyrt med westernsadlar DOCK kan du köpa en begagnad kvalitetssadel för inte så mycket pengar! Satsa på det! Även om du bara använder den ibland så ska man aldrig använda en billig westernsadel, det finns en anledning att den är billig. Dåligt gjort, sned , ingen dämpning,stel osv. Hästen kan ta skada även om du inte rider i den ofta.

Så mitt tips är att leta en begagnad! Du kan få en för ett par tusenlappar.

Okej, ja jag får leta efter en annan, ska be en westernutprovare ta fram en sadel, men tack för hjälpen!

Okej men tack för att du tog dig tid och kolla!

Någon som kan ge tips om en bättre sadel till nybörjare och hur skall en western sadel ligga?

har en häst som har vide i vanlig sadel.

Jag håller själv på att leta sadel till min häst. Jag har tagit hjälp av utprovare och vi har provat hittills 9 sadlar av olika märken.
Nu har jag 2 sadlar som ska prövas denna vecka och jag hoppas!!!
Personligen tycker jag det är väldigt svårt att se, har lärt mig mkt på kort tid nu men är ändå lika osäker så fort jag provar en sadel utan jag vill ha hans utlåtande. Det bästa är att åka till någon som kan, och med gott rykte. Jag åkte till en som sade sig kunna prova ut sadlar och köpte en "dyr" sadel till min häst. Sadeln låg så illa att den inte skulle vara i närheten av min häst!
Så ta hjälp av någon som kan! Det sparar både dig och hästen.

själv har jag ingen aning om hur de ska ligga eller någonting?!

Du kan inte lära dig via internet hur en sadel ska ligga, bara få ett hum om lämpliga modeller att kika efter.
Ge dig INTE på att hitta sadel på egen hand, eftersom du själv skriver att du inte kan. Det kan sluta illa för hästen.

Ta hjälp av en sadelutprovare.

Det finns inga "billiga" westernsadlar, det är ordentliga sadlar som kostar att tillverka. En begagnad av bra märke är det bästa köper isåfall.

Finns väl visst billiga westernsadlar? Hööks och Börjes säljer några riktigt skitkassa, snedsydda med konstiga skeva bommar. Även om det kanske inte är värda att kallas westernsadel (?) så är de ju av westernmodellen.

Och det kan väl vara jättebra att läsa lite på nätet och samla fakta, även om man givetvis ska ta hjälp när man är det minsta osäker :)

Det eneste der kan vurderes ordentlig fra billeder er længden. Og den går. Western sadler skal placeres sådan at begyndelse af bommen (ca der hvor conchos lige foran hornet er på de fleste sadler) ligger lige bagved en lige streg tegner op fra hestens albue, sådan at bommen starter lige bagved hestens skulder. Og så må den ikke genere på hestens hofteben. En afrundet sadel er en god valg til en kort hest, da de har mindre tendens til genere.

Det er svært at vurdere ellers ud fra billederne, men den ser ud til at løfte sig lidt bagtil allerede uden rytter og uden at hesten har brugt sin ryg. Når du rider i den i jog/trav, løfter den sig bagtil? Hvis dette er sagen, er problemet at bommen er FOR SVAJ. En svaj bom resultere i kontakt med hestens ryg under ridning, hvilket er meget ubehagelig og kan forhindre hesten fra at bruge sin ryg ordentlig. Det er klar tegn på at sadlen egner sig ikke til denne hest.

Når du har nogen ud at prøve sadler, husk at sadlen SKAL rides i. Ingen kan vurdere ordentlig at en sadel passer uden at hesten kommer i bevægelse under rytter med den. Det skal helst gøres i en bare bom, for at det er muligt at se hvordan ryggen og bommen samarbejder, men det er sjældent muligt, specialt med brugt sadler. Så er det istedetfor nødvendigt at se hvordan sadlen ligger og bevæger sig under rytteren og hvad hesten siger til det. Sadlen skal ligge stabilt. Den må ikke vippe eller løfte sig bagtil. Den må ikke rulle fra side til side. Hesten må ikke gå med højt hoved, men skal naturligt slappe af og sænke den, selv under rytter ved trav.

MHT til "billig" sadler, er der flere klasser af billig sadler. De værste er så dårlig bygget at de er skadelig for hesten at ride i eller uansvarligt for rytteren. De lidt bedre er OK med bommen men har dårligere læder, så man skal forvente en kortere levetid. Mange af de billigere sadler bruger de samme bom som de dyr sadler. Så det er resten hvor der er besparelse. Og en gang i mellem kan man være heldig at finde en billig sadel hvor bommen har en bedre facon end de fleste "mærke" sadler. Vi har sådan en af slagsen, som vi købt brugt til meget lidt penge.

En kvalitets sadel kan holde hele levet og derfor er det billigere i længden, men mange har ikke råd til at ligge de penge ud i starten. Og hvis ens mål er hygge ridning og man passer sadlen ordentlig, kan nogle billige sadler også have en rimelig levetid. Men det er svært at skelne imellem de bedre og de dårligere uden at man virkelig kender tegnene at kigge efter og har forstand på det.

MHT til besvær med at finde sadel på trods af prøvelse af flere mærker, er faktaen med western sadler at flere af de mere almindelig kendt mærker herover bruger samme typer bom. Så selvsom du prøver forskellige ligger de lige dårligt, da bommene er lignende bygget, hvis ikke ens. Derfor kan det være rigtig svært hvis den mest almindelig mærke af bom passer ikke ens hest.

Finns väl visst billiga westernsadlar? Hööks och Börjes säljer några riktigt skitkassa, snedsydda med konstiga skeva bommar. Även om det kanske inte är värda att kallas westernsadel (?)
Väldigt märkligt svar, du borde ju förstå vad jag menade :grin:

Finns inga billiga westernsadlar värda att lägga på hästrygg. Låter det bättre?

Det finns en tråd här på western med tips på bra märken. Surfar från mobilen men sök på trådar startade av domino_s.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 591
Senast: Lavinia
·
Trädgård & Växter Undrar om någon vet vad den vita blomman som är mot stenmuren på bilden heter...
Svar
5
· Visningar
704
Senast: HeddaVovven
·
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 891
Senast: mily
·
Svar
79
· Visningar
5 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok