Hjälp med höproblem!

T

Tofflan

Jag vill att min häst ska ha fri tillgång på hösilage, men dom andra hästägarna vill inte ha fri tillgång till deras utan dom är nöjd som det är. Jag kan väl inte köpa en stor bal enbart till henne, den hinner väl bli dålig?
Nu får hon hö 8.00 ca 12.00 och vid 19.00 och jag tycker det är hemskt att hästarna ska gå så länge utan något att tugga på :(

Jag tror helt och fullt på att hästar måste få tugga på något när dom vill för annars fungerar inte magen som den ska.
Märker tydlig skillnad på hästen också (hon har förut haft fri tillgång.)
Så hur gör jag? Har funderat på att köpa hö med sämre värden och kasta in en hel bal eller så men jag hittar inget sådant hö. Det blir otroligt dyrt om jag ska ge mycket av det hö jag har nu.

Någon som har en bra lösning?

Sv: Hjälp med höproblem!

Halm kan man ju ge. Så har de lite att tugga på. För hästen klara sig på det höet hon har nu????. Men du vill ha något som han ska tugga på i mellan målen med hö. Lägg in pinnar, kvistar mm i hagen om ni
inte har det nu. Så blir det lite att pyssla med då också.

En stor rund bal med hösilage kan du inte köpa till bra din häst. Den hinner bli dålig. Men det finns minder hösilge balar, en sån kanse hon skulle hinna äta upp innan den blir dålig.

Hoppas du fick lite hjälp.

Hej! Går hon i egen hage? Ger du fri tillgång på natten? Om hon går i egen hage så är det ju inga problem men du kan inte köpa så stor bal men det finns ju mindre också. Går hon med andra så får man ju be att de ökar lite på sitt foder så att man går en gyllene mellanväg:smirk:

byt stall:angel:

inser inte de andra att hästarna mår bättre av att få MINST fyra mål mat om dagen, så ska i alla fall inte DIN häst lida av det.
Fri tillgång är det allra bästa, det visar all tillgänglig forskning

jättebra tips med grenar och halm, kolla bara halmkvaliteten, den är dålig i år.

Finns det ingen som kan komma och berätta lite om hästarnas foderbehov etc. Vi har haft riktigt bra föreläsningar här med bl a Christina Planck, eller prova Anna Jansson från SLU. Så kanske pengen trillar ner även hos de andra hästägarna...

Citat från hippocampus.slu.se:

Fördelning över dygnet

Hästar betar under dygnets alla timmar. Betandet är uppdelat i "mål" vars mönster är ganska konstant oberoende av årstid och väder. De längsta "målen" är i regel efter gryningen och före skymningen, utom under högsommaren, när hästarna besväras av bitande insekter, då målen under dagtid blir kortare och hästarna betar mer på natten än på dagen. Längden på målen varierar från mindre än en timme till åtskilliga timmar. I en omfattande studie av Camarguehästar var målen i genomsnitt 60 minuter långa i juni månad och under resten av året 70 - 100 minuter.

Även uppehållen mellan målen varierar. I samma studie var dessa i genomsnitt 45 minuter och 90 % var kortare än 2 timmar. Inget uppehåll varade längre än 3,5 timmar. Ponnyer och fullblod på stall med fri tillgång på foder organiserade ätandet på liknande sätt. De fördelade ätandet på ca 10 mål per dag och det längsta frivilliga uppehåll de gjorde var 3 - 4 timmar.

Lycka till!

Hmm, jag ger mina fri tillgång på ensilage på vintern, men nu när de har varit så blött ute o med massa plus, så kommer inte en hel ensilage bal att klara sig utan att bli möglig eller dålig för en polle, men hö funkar ju bättre om du har tak över de. du kan ju oxå bygga din en typ av foder fålla med tak o lägga en stor mångd mat under, den kan ju ha fyra ben o så en typ av bord under där du lägger maten på. Men om nu vintern vill komma så e de ju lugnt för ensilaget, då tar de ju mycke längre tid innan den blir dålig, hoppas de löser sig för dig, synd att inte dina stallkompisar vill ha så oxå, ja tycker att de e bättre med fri tillgång än o hålla på o ge små mängder hela tiden :d

Jag vill att min häst ska ha fri tillgång på hösilage, men dom andra hästägarna vill inte ha fri tillgång till deras utan dom är nöjd som det är. Jag kan väl inte köpa en stor bal enbart till henne, den hinner väl bli dålig?
Nu får hon hö 8.00 ca 12.00 och vid 19.00 och jag tycker det är hemskt att hästarna ska gå så länge utan något att tugga på :(

Jag tror helt och fullt på att hästar måste få tugga på något när dom vill för annars fungerar inte magen som den ska.
Märker tydlig skillnad på hästen också (hon har förut haft fri tillgång.)
Så hur gör jag? Har funderat på att köpa hö med sämre värden och kasta in en hel bal eller så men jag hittar inget sådant hö. Det blir otroligt dyrt om jag ska ge mycket av det hö jag har nu.

Någon som har en bra lösning?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
738
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar