Toker
Trådstartare
I våras var jag och tävlade min D-ponny på en relativt stor tävling, där fanns det en vattengrav, något som Flaxen [som han kallas] inte har några problem med då han är en meriterad läromästare sedan tidigare. Han är väldigt het och svår, speciellt på tävling och denna dag var det på gräs [något vi som ekipage ihop inte har så mycket erfarenhet av]. Allt gick jättebra tills det blev väldigt fel, Flaxen drog emot vattnet och då jag satt emot för att bromsa så blev han villrådig och hoppade av i stället, vilket betydde att vi hoppade av cirka 1½ galoppsprång för tidigt, han landade i vattnet, halkade, fick panik och stöp på huvudet, gled sedan säkert 4-5 meter innan huvudet bromsade så vi stannade. Själv klarade jag mig utan några skador medans Flaxen vart stel och öm i några veckor. Nu är vi igång igen MEN har ett stort problem, min annars så tuffa och hinderklocka ponny vägrar ens gå i närheten av ett hinder, vi kan med lite övertalning hoppa vanliga hinder men kommer det vatten under/vid sidan etc. Så börjar han att bockar/stegrar/slänger sig/kickar ja allt, förstår själv att han gör det för att han är rädd och inte elak. Min tränare är inte till någon hjälp då hen tycker ponnyn blivit sjuk i huvudet. Rider idag inte för någon tränare längre med honom då vi inte är välkomna. Tränaren påpekade även att jag skulle slå min stackars ponny som är livrädd, är nu i det skedet att jag inte vet hur jag ska få ordning på honom/bota rädslan och behöver tips.