Hjälp med höanalys, näringsbehov

Kaki

Trådstartare
Jag sitter i väntans tider på att få tillbaka min höanalys :D Har redan nu börjat fundera på vilka näringsbehov min häst har och skulle vilja kolla här om ni tycker det ser "okej" ut. Själv har jag en känsla av att fosforbehovet är galet fel, men vet ej vad jag gjort för fel med det. Kvoten är åt skogen iaf... :confused:

Hästen: 11 år, vallack, tävlingskondition (hopptävlas/tränas upp till 120), 166 cm i mkh, ca 550 kg, försöker bygga överlinje, normal mot svårfödd, halvblod.

Näringsbehov:
Energi:82,3 MJ
Protein:494 g
Kalcium: 24,7 g
Fosfor: 35,3 g
Magnesium: 12,4 g

Energibehovet fick jag ut genom att ta underhållsbehovet (56,8 MJ) plus underhållsbehovet * tillägget (blev 0,45. Arbetes- plus svårföddtillägg). Sedan räknade jag ut de andra behoven utifrån energibehovet. Vad tycker/tror ni? :)

Sv: Hjälp med höanalys, näringsbehov

Energibehovet är för lågt räknat, bör få minst 105MJ/dag. Proteinbehovet likaså, bör få minst 750g/dag. Ca- behovet är runt 37g/dag. Däremot behöver inte han inte så mkt P, 25g räcker. Mg runt 10g. Glöm inte selentillskott.

Fick tillbaka höanalysen idag, höet har dessa värden /kg foder:
energi: 7,8 MJ
smrp: 34 g
Ca: 4,0 g
P: 1,2 g
Mg: 1,1 g
K: 9,0 g

Får dessa kvoter:
smrp/MJ = 4,359
Ca/P = 3,333

Jag ger 13 kg hö/dagen och 1 kg havre, det täcker (ger överskott på) energi, Ca och Mg. Men han är i radikalt behov av mer protein (228 g saknas) och lite mer fosfor (6 g)! Finns fosfor som "rent" fodermedel? Hur vet jag om det är selenbrist? (det ingick inte i analysen)

Jag skulle kunna ge honom 11 kg hö, 1 kg havre och 0,8 kg sojamjöl, då blir kvoten 7,32 (=mkt bättre?) Men då får jag 8 g överskott på Ca och 9 g underskott på P. Den kvoten blir 2,71...

HJÄLP!!! :cry: :cry:

Svarar på mig själv nu. Provade lägga till 0,3 kg miner vit och då sjönk mineralkvoten till acceptabla 1,7. Men då har jag ett överskott på nästan dubbla behoven av mineralerna... Så det känns inte som en bra lösning. Jag skulle behöva hjälp för att få upp fosfor och magnesium men INTE kalcium...

Eller är det okej att ha en kvot på 2,2 bara jag fyller fosforbehovet och typ allt kalcium kommer från höet? Isf behövs bara 100 g miner vit.

Senast ändrad:

Eller är det okej att ha en kvot på 2,2 bara jag fyller fosforbehovet och typ allt kalcium kommer från höet? Isf behövs bara 100 g miner vit.

Ja det är okej.
Problemet är att med denna foderstat så blir det brist på vissa spårämnen och en massa vitaminer. Plus att det är onödigt mycket soja som KAN ställa till det.

Det är svårt att få till en bra balans energi och protein med ett hö som har så lågt proteinvärde. Vi har också för det mesta sånt hö. Energivärdet ligger varje år på ungefär samma nivå. Man skulle önska att det gick att påverka energivärdet också, men tydligen är det svårt.
Jag ger min hackad lusern för att täcka upp proteinbehovet. Hon får i sig för mkt MJ, men än har hon inte blivit fet.
Vetekli innehåller mkt fosfor. Selenbrist kan vi alltid räkna med, Sverige har selenfattiga jordar.

Fett får han gärna få mer av. Det går att jobba bort :) Har fått en foderstat nu som jag ska prova.

Liknande trådar

P
Foder & Strö Har idag fått svar på den höanalys jag skickat in. Hur tycker ni att det ser ut till ett 12-årigt New Forest sto (150cm och 420kg...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: pion
·
L
Foder & Strö Ja, nu har jag äntligen fått ändan ur vagnen och skrivit av hela raddan från mineralpåsen på det mysko finska mineralfoder jag ger. Så...
Svar
9
· Visningar
1 485
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka