Hjälp med Hö analys

J

Join_me_

Har nyss fått tillbaka min analys, men har ingen aning om hur man ska utläsa den om om värdena är bra lr ej...

per g/kg:foder
torrsubstans 84%
smrpr: 42
energi:7.9
Ca: 8.2
fosfor P: 2.0
Mg: 2.6
K: 20.4

kg torrsubbstans
Råprotein: 86
smältbar råprotien: 49
energi 9.4
Ca: 9.8
Fosfor: 2.4
Mg: 3.1
K: 24.2

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med Hö analys

torrsubstans 84%

Normalt värde, brukar ligga mellan 84-87%

smrpr: 42 energi:7.9

Kvoten ligger på ca 5,3 vilket är en aning i underkant. 42 dividerat med 7,9, kan behöva kompletteras med någon protein källa.

Gå in på hippocampus och lägg in dina värden så får du en uppfattning om hur dessa ser ut i en mer komplett foderstat för din häst.

Ärligt talat så är detta med analys överdrivet på många sätt!
Taget från fler vallar är lika med olika värden.....Räknar du foderstat på det du själv äter?Lovar att de flesta av oss skulle få "underkänt" på vår foderstat som vi själva trycker i oss.
Du ser på hästen om den intew mår bra!pälsen,hullet,allmäntillståndet????
Såjag blir så trött på allt snack om foderstater! Gör ni så med er själva? Hundar? katter?
Nej,trodde inte det heller!
Sunt förnuft!!!!
Lycka till!

Ärligt talat så är detta med analys överdrivet på många sätt!
Taget från fler vallar är lika med olika värden.....Räknar du foderstat på det du själv äter?Lovar att de flesta av oss skulle få "underkänt" på vår foderstat som vi själva trycker i oss.
Du ser på hästen om den intew mår bra!pälsen,hullet,allmäntillståndet????
Såjag blir så trött på allt snack om foderstater! Gör ni så med er själva? Hundar? katter?
Nej,trodde inte det heller!
Sunt förnuft!!!!
Lycka till!

Håller inte alls med dig där. Jag själv är väldigt noga med vad jag själv äter och vad maten jag stoppar i mig innehåller. Så även med mina hundar. Jag kollar alltid upp vad fodret innehåller och skulle aldrig ge dom ett dåligt foder som innehåller för mkt proteiner lr dylikt...alla djur är ju individer med olika behov...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Jag skulle uppskatta jättemycket om några ville hjälpa mig att tolka denna analys. Vill ha bra värden för fånghäst... Mvh Pernilla...
Svar
6
· Visningar
2 578
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 637
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 602
Senast: Boj
·
Foder & Strö Tog gräset innan inplastning direkt på vall. Har enbart lättfödda hästar men hur ser denna ut egentligen? ANALYSRESULTAT Fält...
2
Svar
33
· Visningar
3 275
Senast: Muninn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2