Hjälp med hingstval

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare grodan boll
  • Startdatum Startdatum
G

grodan boll

Ska ev betäcka mitt sto i år och hittar ingen lämplig hingst. Hjälp:confused:. Hon är e.Pearsall Hanover u:Born du ling. Ca 152 cm hög och lätt i kroppen. Travar utan att slå sig men har ett tufft humör. Är beredd att lägga 50-60tkr för en bra hingst men hittar ingen jag tycker funkar då jag vill undvika inavel för mkt. Tacksam för alla svar. En ev avkomma ska jag kanske ha kvar, kanske sälja.

Sv: Hjälp med hingstval

Enjoy Lavec Länk
Love You Länk
Insert Gede (han hade väldigt högt snitt på sina avkommor på franska auktioner förra året)Länk
Classic Photo (kanske något för liten för din märr, men det är nog en bra hingst) Länk
S.J.'s Photo (ger trevliga avkommor, men är kanske också för liten?)Länk

Daque Rapide kunde vara intressant. Hur stor är han, lynne, start i aveln? Vet inte så mycket om honom.
SFK för liten och känns som för dålig avelsstart?
Express IT för gammal och dåliga egna meriter.
(jag är lite kräsen:angel:)
Thai Tanic känns inte bra med Ideal du Gazeau. Tycker inte TT har levt upp till förväntningarn.

Enjoy Lavec är jag lite tveksam till då det blir mkt Speedy Crown samt att stona efter honom verkar vara lite sämre.
Love You gillar jag.:) Hur har hans avelstart varit? Lämnar han stort eller smått?
Insert Gede, Classic Photo och SJ´s Photo faller alla bort på att jag tycker dom är för små. Vill försöka få lite storlek på avkomman då stoet är litet.

Vill du få bort inaveln så välj en fransk hingst. De lämnar också bättre storlek i regel. Love You har fått en väldigt bra avelsstart i Frankrike och jag vet många tränare i Sverige som talar sig varma om sina Love You-tvååringar. Love You är själv 162 cm.

Daguet Rapide har också börjat lovande med sina avkommor i Italien. Martha här på Buke har en häst efter honom. Daguet är 164 cm.

Hur ser hon ut i benen?

Vi hade en lovande Pearsall Hanover-kille som vi fick ta bort pga den felaktiga benställningen.
Han bräckte ner i ett lopp och kunde sedan inte ens klaras som ridhäst..

Hörde efter det att just Pearsall Hanover kan lämna hästar med sneda framben.
Något att ta med i beräkningen kanske?
Ni som kan det här får rätta mitt inlägg!

//Trygg Icke avelskunnig

Jovisst gör alla tränare det. :smirk: Men dessa proffstränare har även tvååringar efter andra hingstar, men det är just Love You de har nämnt som extra bra. Och i de här fallen har det varit så att flera av dem betäcker sina märrar med Love You för att de har fina tvååringar.

Senast ändrad:

Hej.
Detta sto står ovanligt bra fram. Inte uttåad eller inåt. Bak är hon lite tendens till hjulbent:smirk:. Står lite brett bak och slår sig aldrig. Har dock något små hovar. Humöret är dock jätteviktigt då denna dam är stenhård. Hon vet vad hon vill och anser att hon vet bäst. Är snäll att hantera men mkt svårkörd då hon lätt hetsar upp sig om hon ej får springa av sig. Exstriört vill jag främst ha storlek men även hållbarhet. Detta sto har aldrig skadat sig av träning/tävling dock av dumheter i hagen. Har ett föl efter detta sto och Civil Action. Tyckte han verkade ha bra lynne. Men den lilla är mamma upp idagen:crazy:.

Love You tror jag kan vara intressant. Gillar överlag många franska men är lite försiktig med humöret. Ex Julianos avkommor är ju ofta ena:devil: som små. Får titta lite mer på honom . Är det någon som har sett eller har någon efter Love You?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 667
Senast: HMQ
·
Avel Nu har jag visserligen inget sto, och lär inte låta betäcka något på en sisådär 15 år (minst!) heller. Men, men. Jag är ju som kanske...
Svar
14
· Visningar
2 349
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka