Hjälp med hingstval snabbt

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare bomull
  • Startdatum Startdatum
B

bomull

Hej tänkte höra om någon kan komma med lite tankar kring hingstval väldigt snabbt då det troligtvis blir seminering imorgon :o

Stoer är e Weltmeyer och tanken var att betäcka med Romanov. Men sen fick vi höra att han kanske inte hade det bästa temperamentet och blev istället rådda att använda Don Romantic. De få avkommor jag har träffat till romanov har varit väldigt trevliga i temperamentet, någon som vet något mer? Vi har själva en dr unge som är lugnet själv så jag förstår tanken med honom. Romanov känns som han passar stoet väldigt bra annars och borde vara betydligt mer attraktiv som fader än dr här i sverige, eller?

Sv: Hjälp med hingstval snabbt

Jag hade nog tagit det med en nypa salt att förstahandsalternativet har dåligt temp. Beroende förstås på vem som sagt det och hur nära och hur väl de känner hingsten. Jag hade nog faktiskt kört på med Romanov såvida stoet själv inte är alltför tuff om nu ryktet skulle vara sant. Annars är förstås DR ett rätt "säkert" kort:).

Jag har träffat en del Romanov avkommor och de har alla varit trevliga i tempramentet. Har själv en fyra åring som är vaken men balanserad. Han rör sig fantastiskt och ger en jättefin känsla vid ridning. Om du tycker Romanov passar ditt sto så gå efter det.

Står stoet i Sverige kan du inte registrera avkomman med gröna papper i ASVH. Romanov blir inte godkänd här pga OCD. Det finns ju andra hingstar med R-blod att välja på.

Intressant att höra dina åsikter, vet du hur mammornas temperament har varit?

R-blodet brukar ju annars vara känt för att ge trevliga och samarbetsvilliga individer.

Ja, tror det är han som har OCD. Men med tanke på hur många faktorer som spelar roll huruvida en häst utvecklar OCD, uppfödning är ju en ganska stor del i detta, så kan han väl fortfarande vara ett alternativ till vissa ston.

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 644
Senast: Jealle
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 833
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023