Hjälp med hingst och lite annat att tänka på.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rebecca_R
  • Startdatum Startdatum
R

Rebecca_R

Har ett sto med stammen:
e: Tabac 699 ee: Bonaparte 566 eee: Utrillo 432
ue: Arram 564 ue: Nepal 390 uee:Polatsten 319

Just nu funderar jag på elmshorn eller Camaro M.

Jag ska vara ärlig o säga att jag inte kan speciellt mycket om just avel utan detta blir det första fölet.
Så kom gärna med alla tips och råd ni har och saker man bör tänka på!
(även om sånt som inte rör just valet av hingst)
Stoet är bra i tempramentet och inte skarp alls utan snarare lite försiktig.

Sv: Hjälp med hingst och lite annat att tänka på.

Tycker att både Elmshorn och Camaro M lämnar väldigt fina avkommer, blir väldigt bra tävlingsindivider. Förmodligen kommer min 5 årings mamma att betäckas om med Elmshorn, då resultatet blev så bra.

Lycka till med ditt första föl!

Vad kommer bakom Arram?

Man skriver pappa - morfar - osv, känner man till pappa och morfar känner man också till deras stam:)

Vad kul med ett sto e Tabac! Min gamla tant var efter honom och jag hann ta två föl på henne innan hon tyvärr gick bort i en olycka. Så här såg hon ut:
Tjijtjouppstlld.JPG

Första avkomman var efter Everest och han fick 45p som föl och blev klass I. Den andra är efter Quite Easy och henne har jag själv kvar. Hon fick 46p som föl och 38p som sexåring.
Så här ser hon ut idag:
apr_08_zoom.jpg

Hur ser ditt sto ut? Storlek, lång, kort osv? Vad vill du förbättra och vad vill du framhäva? Vill du ha en gångartshingst eller hopphingst?

Om jag bara ska ta efter hur mitt Tabacsto såg ut, så var hon lång och lågställd, hon hoppad bra, men hade lite halvkassa gångarter. Jag valde QE mest för att han var kort, hade bra halsansättning och för hoppförmågan. Att det resulterade i en väldigt fin gångartshäst var lite oväntat-men kul! Självklart gillar jag QE, men han står på fryst med taskig dräktighet. Jag hade kollat på Qalle eller Easy Boy, de har båda bra grundgång och hoppar härligt! Med Qalle kortar du troligen avkomman något mer än med Easy Boy. Med EB tror jag att du får mer storlek.

Hade varit kul att se bild på ditt sto!

Liknande trådar

M
Avel Hej, tänkte be om hjälp då jag tänkt betäcka mitt 16åriga halvblodsto till våren. Försökte redan i våras men de slutade i katastrof...
2
Svar
20
· Visningar
1 992
Senast: crazy
·
E
Avel Jag håller på att leta sto föl som jag tycker har intressant stam för att köpa och senare rida in för att förhoppningsvis tävla dressyr...
Svar
5
· Visningar
1 040
Senast: elle12
·
S
Avel Hur bra är denna stam? E:Goldlöwe767 EE Gotthard 3838 mfl...
Svar
4
· Visningar
1 080
Senast: md5krist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka