Hjälp med hemmabygge....

T

TesseToken

Har letat efter en begagnad rockard ganska länge nu, men inte hittat nån jag tyckt om. Antingen har de varit för låga, för ostabila eller i för dåligt skick i förhållande till priset. Så nu har jag, pappa och sambon bestämt oss för att bygga en rockard! :idea:

Men nu har jag lite funderingar. Kommer att bygga den på sk. nödhjul, ett sorts reservhjul till bilar som är lite nättare än vanliga bilhjul. Den kommer att bli hyfsat hög, så jag ser över hästen när jag kör, och slipper gissa om jag fortfarande är kvar på vägen eller inte... :D

*Hur bred bör den vara? Finns det några standardmått på rockards? Hur är det med "vältrisken"?
*Hur är det med skaklarna, spelar det någon roll hur högt på själva rockarden de är fästa? Blir det fel draglinje om de sitter för högt resp. för lågt på själva rockarden, eller kan man reglera det efteråt genom att böja skaklarna uppåt/neråt? :confused:

Har kikat runt lite på gamla trådar, men inte lyckats hitta så mycket om just detta. Kommer att köra med bröstsele med baksele och draglinor, på hbl-korsning på 155cm. Är ganska grön inom området och skulle bli jättetacksam för lite tips och råd om vad jag bör tänka på...:crazy:

Sv: Hjälp med hemmabygge....

Har kikat där, och vet på ett ungefär hur jag vill att rockarden ska se ut, men är lite osäker ang. skaklarnas höjd...

TesseToken skrev:
*Hur bred bör den vara? Finns det några standardmått på rockards? Hur är det med "vältrisken"?
*Hur är det med skaklarna, spelar det någon roll hur högt på själva rockarden de är fästa? Blir det fel draglinje om de sitter för högt resp. för lågt på själva rockarden, eller kan man reglera det efteråt genom att böja skaklarna uppåt/neråt? :confused:

Har kikat runt lite på gamla trådar, men inte lyckats hitta så mycket om just detta. Kommer att köra med bröstsele med baksele och draglinor, på hbl-korsning på 155cm. Är ganska grön inom området och skulle bli jättetacksam för lite tips och råd om vad jag bör tänka på...:crazy:

Såhär fungerar en bröstsele:

Skaklarna hålls uppe av skakelhållaren som sitter fast på däckeln. Bröstan är lös och hålls uppe av två remmar, som går att justera så bröstan och draglinjen blir precis rätt. I bröstan fäster man draglinorna som sen går rakt ner till svängeln som sitter på vagnen längst fram. Svängeln svänger i takt med hästens frambensrörelser så att den kan dra utan att hindras av något fast.

Det är detta som skiljer en bra bröstsele från en dålig.

Alltså kvittar det nästan hur skaklarna sitter fast i rockarden, för de sitter helt löst och ska bara hänga med hästen i svängarna. Det är draglinan som drar vagnen och det är den som måste vara rak för att hästen ska kunna dra optimalt. Det viktiga är alltså var svängeln placeras.

Om din häst är 155 hög, så är ett bra mått på skaklar 100-130 cm.
Bredd på rockard brukar ligga mellan 140-180 cm.
Svängel kan vara 70-90 cm.
Mått på sitsen kan vara 100-130 hög.

Kul att bygga rockard, försök kolla på små snygga detaljer ex på tidaholmsgiggar, så får du genast ett bra andrahandsvärde.
Hur gör ni med stötdämpningen?

Tack så mycket! :)

Sitsen har vi kommit fram till att den ska vara 120cm hög, då kommer mina händer i mkh ungefär, å jag ser bra över hästen. Stötdämpning ska vi naturigtvis ha, annars skumpar man ju sönder! :D Antagligen använder vi mopedfjädring som vi sätter i bakkanten på sätet och snett ner.

Har tänkt att man kanske kan bygga skaklarna som stomme ända från hjulen och rakt upp, sedan 90 graders böj framåt och låta dem bli "golv" i sittkorgen, sedan böja dem snett uppåt till sparkskydd och sedan rakt framåt igen, som skaklar. Funderar bara på om det blir för högt som början på skaklarna, om du förstår vad jag menar. Höjden blir då nästan 120cm, och ungefärligt mått från marken till skakelfästet på hästen blir 130cm (tror jag, har inte fått hem selen ännu)....funderar på om det bör vara mera lutning på skaklarna.

Hur vet jag var jag ska sätta svängeln? Kan jag sätta den strax under skaklarna (1.00-1.10cm höjd) och sen få dragläget bra genom att ändra selen, eller bör svängeln sitta längre ner från början? Blir rockarden tyngre/lättare att dra beroende på var man fäster svängeln?

Mycket som snurrar i huvudet just nu, hoppas det går att tyda mina beskrivningar! :crazy: ;)

Skaklarna kan se ut/vara böjda på lite olika vis, du bör kanske fråga de som gör den ang hållbarhet de böjningar du tänkt?

Jag har ritat lite som jag tror du tänker:
Bild
Och det tror jag skulle kunna fungera förutsatt att skaklarna hammnar rätt på hästen!

Ett bra tips är att göra sätet flyttbart!
Då kan man ställa in så att rockarden bli väl avvägd, altså inte för mkt vikt eller för lite vikt på däckeln. Runt 8-10 kg är lagom.
Om tex kusken kör själv är sätet på en inställning beroende på dennes vikt. Om man ska vara två kan det blir för tungt i skaklarna, men då skjuter man tillbaka sittsen så att skaklarna bli lite lättare!

Nej draglinjen kan du inte justera genom att ändra bröstan!
Om du mäter hästen från marken upp till bröstan (eller bogen) och sätter svängeln lite under det måttet tror jag det blir bra.

Jag tror inte rockarden blir varken tyngre eller lättare att dra beroende på var man fäster svängeln...

/Lisa

Senast ändrad:

Tackar och bockar! :bow:

Jo, det är så jag menade. Men vi har funderat lite till nu, och kommit fram till att skaklarna inte ska följa sparkskyddet hela vägen upp, då hamnar höjden på skaklar och svängel på 120cm. Tror skakelfästet på hästen ligger på runt 120-130cm, har inte fått hem min sele ännu. Nu funderar vi på att fästa skaklar och svängel på antingen 75cm höjd, eller ev. på 1m. Frågan är om det blir för stor lutning om jag sätter dem på 75cm på rockarden, och sedan snett upp mot kanske 120cm på hästen...

Ritade lite...

Hej igen.

Skakelhöjden på din borde bli ca 130-135cm om man utgår från mitt på magen. Då Borde skaklarna fästas 2 dm lägre, ca 110 cm. Givetvis beroende på balansen, var sätet sitter.

Knut på bilden är D ponny http://www.fotokristerlindh.se/astorp050501/images/JJ9G0055.JPG
På denna och de andra bilderna kan du se hur giggarna ser ut i balans och skakelfäste, samt svängelfäste.
Ska du dra lite tyngre, en rockard, bör svängeln sänkas. Jag klistrar in Lisas fina bild på olika draglinjer:

Senast ändrad av en moderator:

M.a.o beror det lite på selen hur jag mycket lutning jag bör ha på skaklarna, så att inte draglinjen blir bruten?

Hur mycket längre ner man sätter svängeln, jämfört med skaklarna, avgörs väl oxå av selen, på vissa ser det ut som om skakelfästet sitter lika långt ner som draglinorna, och på andra sitter skakelfästena mycket längre upp.

Men om jag knäpper några bilder på hästen med selen på sig (när jag väl fått hem den :smirk: ) kanske ni lättare kan se hur jag bör göra? Inte lätt när man är så grön....;)

Är himla tacksam för all er hjälp, vad skulle man gjort utan det här forumet???

Senast ändrad av en moderator:

Haha, nä nu är det jag som är snurrig! Pinsamt, jag som träffat båda i fråga :o

Nej, det var ingen annan Knut jag tänkte på, utan det var den du visade. Men jag fick för mig att ägaren var någon annan :o

Nej draglinje har inget men skaklarna att göra :smirk: inte om man har rätt utrustning.
Men man brukar placera svängeln i liknande höjd. Men det har jag inte förstått varför :D :o
Så länge draglinjen är rak borde det inte vara några problem.
Att skakelfästet är högt ger större rörelsefrihet åt hästen, medan låga skaklar riskerar att sticka hästen i bogen vid snäv sväng :eek:
Skakeländarna ska vara utåt och nedåt böjda oxå.
Du kan sätta skakelfästet högt från början det tror jag är bättre.
Ja vänta på selen nu så ser man hur man ska göra exakt :smirk:

/Lisa

TesseToken skrev:
M.a.o beror det lite på selen hur jag mycket lutning jag bör ha på skaklarna, så att inte draglinjen blir bruten?

Menar naturligtvis att det beror på selen hur mycket lutning (höjdskillnad) jag bör ha på draglinorna, dvs. mellan hästen och rockarden. Så fel det kan bli ibland! :smirk:

Väntar förväntansfullt på selen, kommer (förhoppningsvis) i slutet på nästa, ev. början på nästnästa vecka. Men jag är inte otålig, inte det minsta! :angel:

Jo en bröstsele gör sig bäst i plant/vågrätt läge tycker jag.
När det är en brant lutning på en bröstsele tycker jag det ser ut som det blir lite mer tryck på nackremmen...
Men runt 10-15 cm ner från bröstan blir nog bra för svängeln.

/Lisa

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
473
Senast: Fetaost
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 339
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka