Hjälp med häv av köp/reklamation

Sv: Hjälp med häv av köp/reklamation

Det står ju i kontraktet. Att om återköpet görs inom x antal månader får man tillbaka y % osv.

Priset regleras av avtalet och kräver köparen mer än det, så är det ju denne som bryter avtalet. Inte uppfödaren.

Hur bestäms priset då? Om hunden är äldre dvs.
Finns det betsämelser för det eller är det en överenskommelse mellan uppf. och valpk.?
Kan uppfödaren neka för att denne tycker att priset är för högt och kan valpköparen då anmäla till SKK att uppfödaren bryter avtalet?

Står på köpekontraktet, SKK har en mall för det

I SKKs avtal står det:

Om återköp sker inom 14 dagar återbetalas 80 %
Inom tre månader 60 %
inom 12 månader 40 %
inom 24 månader 10 %
senare än 24 månader betalas inte pengar tillbaka.

Allt är räknat från leveransdag.

Precis och i just detta specifika fall är det ju enligt kontraktet 40% som köparen ska få tillbaka, men det godkänner ju inte köparen och då skulle jag som uppfödare anse att köparen begår kontraktsbrott genom att begära en högre summa än vad som avtalats om = då får hon 1) behålla hunden 2) sälja hunden till någon annan eller 3) avliva hunden.

Hade för ngt år sedan en valpköpare från annat land, som hade betalat in handpenning, men avbokade efter några veckor valpen och som krävde hela handpenningen åter, MEN avtalet reglerar även en sådan grej, så jag återbetalade den del av summan som översteg 15% av valp-priset och blev sedemera hotad, både på det personliga planet, att bli anmäld till polis och kennelklubb osv osv.

Jag tyckte: gör det du!

Hände inte ett skit, eftersom vi båda skrivit på ett bindande avtal, som köparen bröt. Jag uppfyllde avtalet iom att jag återbetalade summan över 15% av köpeskillingen.

Pratade givetvis med skk om detta och de var helt på min sida och tyckte inte att jag skulle ge efter för galningen i fråga.

Svar till alla (oj vad många har engagerat sig!).

Igår fick vår lilla hund somna in i min famn. Det tyngsta beslutet vi någonsin har tagit, men det var för hans skull. Äntligen är han fri från all rädsla och ångest. Han blev ett år och sju dagar, och han lämnar stor sorg efter sig... Vila i frid, vår lilla prins.

Efter många samtal med uppfödaren, som vi inte lyckades hitta en lösning med, så tog vi det beslutet som nu känns som det riktiga. Efter ett halvårs kamp med vår lilla hund, för att få honom att må bra, så orkar vi inte med ännu en kamp med försäkringsbolagen (som uppf mkt tydligt hintade att vi nog kommer att förlora...). Nu vill vi bara få ett värdigt slut på det. Vi får se om vi får ut något på livförsäkringen...

Till uppfödaren sade jag, att h*n har tjänat många tusen på en hund, som h*n erkänner att h*n aldrig skulle ha sålt om h*n visste om dövheten, och nu får vi stå med skiten. Förutom allt blod, svett och tårar, så handlar det om mycket pengar. Och den här affären har uppfödaren hittills bara tjänat på. Men livet är orättvist, och nu vill vi bara komma vidare. Det som är viktigast för oss, är att vår lilla hund nu har det bra i hundhimlen <3

Till uppfödaren sade jag, att h*n har tjänat många tusen på en hund, som h*n erkänner att h*n aldrig skulle ha sålt om h*n visste om dövheten, och nu får vi stå med skiten. Förutom allt blod, svett och tårar, så handlar det om mycket pengar. Och den här affären har uppfödaren hittills bara tjänat på. Men livet är orättvist, och nu vill vi bara komma vidare. Det som är viktigast för oss, är att vår lilla hund nu har det bra i hundhimlen <3

Vad tråkigt att ni kände er tvungna att avliva :( Förstår det känns jobbigt!
Trodde ni inte ville avliva när jag läste ditt svar till mig innan så blev lite förvånad..

Sen visst är livet orättvist, men om uppfödaren handlat i god tro så är det ju inte uppfödarens fel att det blev såhär. Hunden på min avatar har kostat mängder då hon varit magsjuk o varit hos vetten med klippkort i princip innan de knäckte problemet.. detta har givetvis aldrig drabbat uppfödaren.. men så är det ju när man köper djur. Det finns inga garantier.. :(

Min hund är också en av inventarierna på ett av Stockholms akut djursjukhus... Det handlar om stora summor pengar och tid som jag har lagt ner. Jobb, familj och mitt eget psyke har tagit mycket stryk av att ha en sjuk hund, där problemen inte försvinner, utan allt som oftas blir värre, fastän man trodde att det var som värst innan.

Min uppfödare har EN gång frågat om hon ska köpa tillbaka hunden. Jag meddelade bestämt att det aldrig skulle bli aktuellt. Min omsorg för hunden, betyder att jag måste ta ansvar för hans sjukdomar. MEN min hund har inte haft någon större problem så att det har påverkat vår vardag, förrutom en del veterinärbesök som har skett på arbetstid, då har jag fått tagit ledigt den förmiddagen. Min uppfödare har i stället intagit en position i mitt liv som bollplank, gråtfilt och stöttepelare. Vi har många gånger talat i telefon, och alltid har det känts bättre efteråt.

Så jag förstår TS förtvivlan över att inte kunna leva ett normalt hundliv, som hon drömde innan hon fick hem sin lilla skatt. Att inte kunna gå hemifrån utan att ens hund får stress-symtom är en jättestor inskränkning på sitt liv. Det är ju nästan omöjligt att leva med en sådan individ, som man inte kan lämna ensam, eller lämna bort. En hund måste ju kunna bo hos vänner, släktingar eller på ett hundhotell. Bara för att man är hundägare kan man ju inte sluta gå på ett bio-besök, handla, föräldramöte, träning etc.

Jag förstår att ni har haft det jättetufft.
Säkert kommer du att hitta en ny lite skatt i framtiden, fullt frisk lite rackare som vänder upp och ner på ditt liv och inventarier. Tills dess hoppas jag du får distans till detta.

Vi får se om vi får ut något på livförsäkringen...

Beror helt på vad det står som avlivningsorsak.
Inget bolag ersätter för mentalfel.
Står det däremot att han avlivades på grund av sin dövhet
Och att vetrinären rek. avlivning (inte att han avlivades på ägarens begäran alltså)
Så finns det goda chanser.

*kl*

Vilket bolag hade du hunden försäkrad i? Har nämligen hört att djurförsäkringar ska vara svindyra i danmark.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka