Hjälp med hagrymmare!

C

conniiie_

En dag när jag och min polle gick in i padocken och skulle rida så blev jag väldigt rädd för att våran häst Ferarri som stog ute i hagen stog på våran grannes tomt och käkade gräs. Jag sprang in med min häst i stallet och ringde min mamma på vägen in på våran grannes tomt. Hon kom hem och vi tog in alla hästarna i stallet.
Det värsta var att från min grannes tomt går det en ganska smal traktorväg ner till en stor väg. Tur att han inte gick så nära vägen, inte för att han är världens piggaste och har bäst kondition utan han är en 23 åring som bara blir riden 2 ggr i veckan. Och är stencool. Tur att han inte är en skenare:smirk:

På kvällen gick jag och min mamma runt hagen och tittade på hur han skulle tagit sig ut, men vi förstog inte hur han tog sig ut men anande att han hade kommit under en slak bit av elstängsel, som vi skulle byta ut.


Men morgonen därpå så bytte vi hage på hästarna och gav han mera hö i hagen ifall det berodde på hunger.

Men det hjälpte inte utan när vi hade bytt hage och gett honom mer hö så hittar mamma honom utanför hagen iallafall, fast du ännu närmare den stora vägen. Vi blev jätte rädda och jag behöver hjälp vad man kan göra. :confused:

Han har hållt sig i skinnet i 2 dagar nu...

tacksam för svar
 
Sv: Hjälp med hagrymmare!

Är det för lågt - han hoppar över?
Är det högt - (han är liten?) kryper under?
Eller är han en van hagrymmare som kliver mellan trådarna??

Att hästen hoppar är ju svårt för då måste man sätta högt och ibland får man byta ut stolparna eller skarva.
Kryper - sätt en extra tråd under.
Kliver mellan - sätt tätare.
Byt agrigat (stavning?) eller testa så ni har bra ström. Minst 200 v tror jag det ska ligga på?
Är eltrådarna hela så att strömmern kommer runt?
Äldre elband blir ofta slitna och måste bytas ut.
Ge mer hö, gärna fri tillgång!
Mer motion eller aktivering så hästen slipper ha tråkigt.
Bygg en trästakets-hage med el. Är den bra byggd håller den för det mesta hästen inne.
Ja det var lite tips :smirk:
 
Sv: Hjälp med hagrymmare!

Jag hade problem med min unghäst tidigare - hon hoppade glatt över om staketet var av normal höjd (drygt 120 cm) och var det 50-60 cm upp till understa tråden så kröp hon :( Detta innebär att vi nu har trådar på 40, 80, 120 och 160 cm höjd och ett av de starkare elaggregaten på marknaden. Bytte även alla trådar och isolatorer för att se till att strömmen skulle få fritt spelrum. Tack och lov fungerar detta än så länge :)
 
Sv: Hjälp med hagrymmare!

Är det för lågt - han hoppar över?
Är det högt - (han är liten?) kryper under?
Eller är han en van hagrymmare som kliver mellan trådarna??

Att hästen hoppar är ju svårt för då måste man sätta högt och ibland får man byta ut stolparna eller skarva.
Kryper - sätt en extra tråd under.
Kliver mellan - sätt tätare.
Byt agrigat (stavning?) eller testa så ni har bra ström. Minst 200 v tror jag det ska ligga på?
Är eltrådarna hela så att strömmern kommer runt?
Äldre elband blir ofta slitna och måste bytas ut.
Ge mer hö, gärna fri tillgång!
Mer motion eller aktivering så hästen slipper ha tråkigt.
Bygg en trästakets-hage med el. Är den bra byggd håller den för det mesta hästen inne.
Ja det var lite tips :smirk:

Hänt ännu en gång till :confused:
Han kan ha gjort allt möjligt, han är VÄLDIGT smart. Öppnar dörrar osv. . .

Han är precis på gränsen till stor ponny, men liten häst :)han är ganska grov.

Vi håller på att byta ut stängslet. Hoppas på att det blir klart till helgen. :bump:
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 210
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp