Hjälp med galoppombyten.

Vita_N_6520

Trådstartare
Dom sitter näääästan där. Jag får som ett litet "stopp" precis när jag ska byta så det är ju inget flytande byte hon gör direkt.
Men, det är på G.

Nu har jag väl mest suttit och lallat runt lite, och skulle behöva lite hjälp för att få bytena bättre.
HUR ska man egentligen sitta (om)? :o
NÄR är det bytet ska göras. Kan jag aldrig komma ihåg.

Jag tror att min häst mycket väl kan göra rediga byten, det är antagligen bara jag som gör fel, så jag skulle behöva lite hjälp på traven.

Gärna ganska utförligt då jag är lite småkorkad :angel:

Sv: Hjälp med galoppombyten.

Skulle också behöva hjälp med det.
SKRIV! :rofl:

Axel kan det där! Det finns bra trådar med förklaringar.

Jag som nyss börjat kan bara våga säga att rid framåt så du inte får stanna upp. Tänk inte så mycket sitta om. Det gjorde jag och överdrev då.

Räkna (Kyra har också bra beskrivning) ett- två (då lägger du om sk) -tre byt Jag räknade fyra i början för att få tid. För fram nya innerhöften, lägg till nya yttersk på två- (eller tre om du räknar fyra). Glöm inte nya yttertygeln. Överdriv inte.

Börja genom att vända rakt över medellinjen o byt mitt på eller diagonal (började jag med) och byt innan du kommer ut på spåret.
Man kan även byta från förvänd i blrjan men det har inte jag gjort.

Jag har nu lyckats byta 3 ggr längs långsidan :bump::eek:
(Eller ska kanske säga att hästen lyckats - trots mej:o)

Andra kan nog ge bättre o mer kunniga beskrivningar.

Skulle kunna tänka mig att du rider med för dålig aktivitet innan.
Den ska ju byta i svävmomentet o om det är kort måste hästen "ta sats" för att komma över- varav stoppet.

använd gärna dig av riktningsändring när du börjar- typ byte av volt.

gör som FL beskrev men rid på FRAMÅT. Börja inte att "backa" eller fixa en massa.

Sist jag red byten för min tränare fick jag en jätte bra övning som gör det lätt både för hästen och ryttaren att göra rätt.

men som axel skrev så saknas det antagligen energi. Så be om mer energi strax innan bytet.

I alla fall så här var övningen:

Tänk att du skall rida en 8 volt i förvänd galopp, i svängen innan man lämnar väggen, rakställ. Eftersom hästen tror att du skall fortsätta på volten i förvänd så är det inte så svårt att få den att byta. Ge hjälpen för bytet om den förvända galoppen är av god kvalitet annars fortsätt ett varv till på volten. När du bytt galopp gå in på nästa volt i förvänd och ge hjälpen för bytet vid samma punkt på volten som det första bytet. Alltså efter svängen men innan mitten där man byter volt.
Sen när det funkar går man över till att rida serpentiner i förvänd med byte strax efter bågen.
På detta sätt har jag fått byten med mera flyt i eftersom bytena är svårare för mig med tajmingen än vad det är för hästen.
Låter som du är av samma dilemma.

Om du testar denna övning vore det kul att höra om det funkar bra

jag kan tycka att det fungerar rätt bra på vissa hästar att man rider diagonal sluta.
när man känner att hästen är med och loss så rakställer man och byter. då braukar man få med pållen på ett rent och aktivt sätt.

annars just som någon nämnde, i varv byten. så att rida serpentiner är bra tycker jag. viktigt ät att hästen är rak och inte förböjd. och i serpentinerna kan du just varjera enkla byten och halter o avbrott. så att inte pållen gissar och gör som den själv vill!!

lycka till

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 499
Senast: Nevermind
·
IT & mobiler Jag är admin för jobbets Facebooksida och har stött på lite problem. Chefen, vars privata e-mail är kopplad till sidan, har slutat och...
Svar
11
· Visningar
565
Senast: tott
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar