Hjälp med galoppen!!

Noa

Trådstartare
Först en kort bakgrund; 4-årig valack som kommer till oss i höstas för att bli dotterns hopphäst. Känslig och väl grundriden, ev. ngt hög i formen/avknäppt. Tre trevliga gångarter där galoppen var bäst. Den var rund, undersatt, aktiv och framåtgripande.

Idag så är den ett problem, den är kort, oelastisk och stöter upp fram och vill inte riktigt gripa framåt med sina framben. Enda gången den känns okej(säger dottern) är på rakt spår i ett mkt friskt tempo. Däremot har både traven och skritten utvecklats åt det positiva hållet. Dressyrtränaren som oxå är veterinär ser ingen uppenbar hälta men vi ska gå igenom honom nästa vecka. Har funderat på om det beror på dottern och hennes ngt stumma hand, opassande sadlar, växtvärk eller om han har ont någonstans. Detta har blivit mer tydligt sista 2 månaderna när han gått ute på betet dygnet runt. Hon har inte under denna period tränat för sin tränare heller.

Är det någon annan som varit med om detta? Jag ser ju ingen hälta på honom i trav eller skritt och upplever inte heller att han har ont annat än i galoppen i sådana fall. Har Du några tips att ge mig är jag tacksam! :bow:

Noa

Sv: Hjälp med galoppen!!

Det är inte så att den har börjat skjuta iväg på höjden och växer? Den är heller inte så gammal därför undrar jag om den fått någon längre sammanhängande vila? För den är fyra nu förstår jag det som:)?

Tack för svar! Han är född -06 så han är 5 i år. Jag har funderat på om det kan bero på växt men tycker att han borde vara sämre även i de övriga gångarterna då. Med tidigare unghästar har jag upplevt att traven oftast blivit sämre och inte att det varit så märkbart i galoppen?!

Vilomässigt så har han fått kortare perioder under vintern/våren och juni månad. Rids ca varannan dag i dagsläget.

Noa

Har hort en teori om att under en period nar traven utvecklas till det battre kan galoppen bli lidande, men jag kommer tyvarr inte ihag den exakta tankegangen.

Det jag tanker ar att kanske forsoka "lagga ner honom" sa han blir lang och rund och se om ni kan hitta tempot dar han bara "rullar pa"? Remontform brukade vi kalla det, unghastform tror jag det klassas som nu.

Skulle börja med att kolla hur hästen rör sig lös/på töm. Är det bättre så skulle jag börja med att kolla sadeln, har hästen gått på bete har den antagligen ändrat form lite och på en känslig häst kan det göra stor skillnad.

KL

Vår equiterapeut gick igenom honom igår och hon förstår absolut ingenting alls. Hon tycker oxå att han utvecklats åt det bättre. Hon hittade ingenting som kunde förklara galoppens utveckling och tycker att han skrittar/travar mer genom kroppen än han någonsin gjort. :confused:

Utrustningsmässigt har han just fått sin nya hoppsadel (den andra på 6 mån) som är ngt för smal och ska värmas om till veckan. Han har därför blivit riden mest i sin dressyrsadel senaste tiden och den ligger inte lika bra nu som den gjorde i maj när den stoppades om. Så funderingarna just nu handlar om att dressyrsadeln ev. är för böjd eftersom han blivit rakare i ryggen. Tror ni att det skulle kunna vara förklaringen??

Tack för att ni kommer med tips och råd!

Noa

Om det inte finns några fysiska fel, och utrustningen och viloperioderna är OK, tycker jag att det verkar vara ridrelaterat. Om hästen är lättlärd är det risk att man går lite för fort fram och samlingen och formen krävs för tidigt, vilket kan ge spänningar och förkortade gångarter. Rör han sig bättre i ett högre tempo bör han nog ridas där.. Nr 1 i vår ridlära är ju takten - och jag följer det slaviskt! Det minsta en gångart blir sämre backar jag och ägnar mig bara åt att hitta tillbaka till en rytmisk, i det här fallet, galopp, även om det innebär att jag inte kan göra den där 15 diametersvolten el. dyl.
Rid i det friskare tempot ett tag och använd gärna bommar och kavaletti för att bygga upp styrka, är mitt tips. Funderar även över hur han ser ut i själva fattningarna - översamlar han sig eller ramlar iväg? Det första tyder på att han låser sig och tänker lite bakåt - oftast en övergångsfas - som avhjälps genom just friare tempo även i fattningarna. Det andra är svårare, och tyder på sämre samling och att fattningar borde prioriteras före själva galopperandet. Lycka till!

Tack alla!

Har haft sadelprovare på morgonen som tog hoppsadeln för omvärmning och kollade igenom dressyrsadeln som är ngt för svängd. Den måste vi med andra ord byta. Hon trodde inte att den "stompiga" galoppen berodde på sadeln men jag vågar inte chansa.

Senare longerade jag utan inspänning och med vet/dressyrtränaren som tittade på. Han är fortfarande stompig/markbunden utan ryttare. Hon böjde igenom honom och han visade 0,5 grad både lågt och högt båda fram. Sedan red hon honom och han slutar stompa när han tar stöd och bjuder ärligt. Så vi bestämde att han får gå på Metacam en vecka och ridas samtidigt (av henne) så får vi se vad som händer. Arbetsdiagnos; ridrelaterat i kombination med tillväxt. Håll alla tummar att våran favvokille blir bra!!

Noa

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 284
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 654
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2