HjÄlp med galoppen!

Tiger06

Trådstartare
Jag en fjording på 4 år, jag kan kontrollera han helt i skritt och trav! Men så kommer det till Galoppen....

När vi rider i padocken så startar jag galopp på ena långsidan.. när vi kommit till halva så galopperar han in mot mitten och du har inte en chans att styra ut han på spåret igen... :(

I skogen drar han iväg i galoppen och stannar inte försen han är först:mad:, har testat ha han först när vi rider men då är han fjöntig och ska hålla på och gå från kant till kant på vägen..

Vet att detta är träning träning & mycket träning som behövs!! Vill gärna ha några tips på träning och så till detta!:D

Sv: HjÄlp med galoppen!

När han börjar tränga in mot mitten så ställ han lite inåt och tryck ut han mot spåret med skänkeln, vilket för det mästa är mycket enklare att skriva än att göra på en häst som inte är så skolad.

För att göra sig lite starkare kan man ta även inner tygel mot spåret.
Detta är ett sätt som får dressyrfolk att se rött, (ja min dressyrtränare spyr galla över mej när jag gör det, medans ingen tränare jag har haft i hoppning har sakt något om det och en del har tom rekomederat det på vissa)

Om du tar tygeln och styr ut han mot spåret så lurar hästen oftas ryttaren och skuter fram inner bog och där har man erbjudit hästen det bästa sättet att gå in mot mitten.

Kram

men han är så stark.. det är precis som vad ska man säga.. att han skenar in mot mitten med mig & där kan jag sitta och dra och skänkla hur jag vill och efter 3 sek så är vi inne i mitten och han har vunnit..

För det första, hur mycket är han riden? Eftersom han bara är fyra år så kanske det är så enkelt att han inte orkar bära sig och därför springer fort/skär av vägen för att hålla balansen.

Det du först och främst måste jobba med är vanlig grundlydnad, samt att stärka honom så att han orkar bära sig. Jobba först och främst i de gångarter där ni är "överens", dvs i skritt och trav, jobba med massor med övergångar för att få honom både lydigare och starkare. Börja med att flytta för skänkeln i skritt, så att det sitter så att du sen kan flytta honom utåt även i galopp. När du galopperar, galoppera bara ett par språng och sakta av innan han "sticker" eller sticker in till mitten.
Jobba i korta pass så att han inte blir för trött, hellre kvalitet än kvantitet.

Preis som nullo-modo skriver är det meningslöst att bara försöka styra ut igen, det ger bara större frihet att dra.

Bästa tipset är dock att ta hjälp av en tränare som kan hjälpa och stötta dig med hur du ska rida, hur du ska få din häst lydigare och hur du ska hantera situationerna när de uppkommer.

Lycka till!

Senast ändrad:

Det är grundlydnad som gäller. :)
träna mycket övergångar, och igångsättningar.
ex. halt-trav-halt är en bra övning som jag kört med de flesta olydiga hästar! lyssnar hästen inte lydig på halten så får man "ta tag", och sen rygga två steg, mjukna, beröm (när hästen står stilla) och sen fram i trav igen. Skänkelhjälpen ska vara väldigt mjuk! bara nudda för förstärka med rösten är bra på unghästar, lyssnar hästen inte då så pisk. Bättre ett pisk istället för att sitta och trycka med skänkeln och göra hästen skänkeldöv. Att hästen lyssnar lydig framåt är lika viktigt som att hästen ska stanna, även om hästen är lite stark.

okej! tack för tipset får testa lite senare.. Har börjat att sluta med att galoppera nu ett tag tills jag känner att han lyssnar RIKTIGT!! i trav och skritt (:

Har även börjat rida ut mkt sj vilket har gått bra! :)

Har du någon tränare? Min medryttarhäst var också ganska olydig i paddocken förr (speciellt i galoppen) och det var svårt att få bukt med själv.

Jag håller med i att du ska stärka honom i skritt och trav först, därmed träna lydnaden och kommunikationen. Sen funderade jag på vad som händer om du lägger en större volt där han svänger in mot mitten? Alltså, när han svänger, om du fortsätter att driva in på en större volt och kommer ut på spåret där han vek av, och sen fortsätter framåt?

Ge det tid och jobba med skritten och traven ett tag. Det är en ung häst och det får lov att ta tid!

Skaffa en tränare.
Fjordingar tar gärna till sin styrka när de inte förstår eller om man kräver för mkt av dem.
Förtroende och tydlighet och lagom arbete är det som gäller.

Vad gäller galoppen så får man använda sig lite av både styrka och precision.
Om hästen springer mot vänster (in mot mitten) så släpp vänstertygel och dra ut den på spåret igen med högertygeln.
Den får inte göra några volter, INTE gå åt vänster, utan den SKA följa din högertygel, tills ni är tillbaka där ni startade (där hästen svängde) och där fortsätter man som att ingenting hade hänt.

Men den konflikten kan ni ju ta senare. Ta det lugnt ett tag och ställ gärna av hästen lite om den inte fått någon vila i höst. Den är ju trots allt fortfarande ung :)
Hästar protesterar ju inte utan anledning så det kan vara värt att lyssna på dem och låta dem få sin vilja igenom ett tag (dvs ingen galopp, som du är inne på).

Vad gäller galoppen så får man använda sig lite av både styrka och precision.
Om hästen springer mot vänster (in mot mitten) så släpp vänstertygel och dra ut den på spåret igen med högertygeln.

Att få ponny det man ville genom att dra i en tygel och släppa den andra gjorde dom minsta barnen på den ponnyridskola jag jobbade på och det gick inget vidare då ponnyerna ändå sprang dit dom ville.

Var inte lätt för dom att få ponnyn dit dom ville när inte benen inte räkte nedanför sadeln ens på en A-ponny :D.
Gick betydlig bättre med lite rutin så dom kunde kontrolera bogarna och framförallt längre ben

Kram

Ja för små barn funkar det ju inte. Just fenomenet med shettis-barn har jag också sett ett par gånger :D

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 823
Senast: Smulu
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar