Hjälp med framridningen??!?

Raggartass

Trådstartare
Frågar någon som har regelboken i närheten eller rent av vet.
Ska tävla två hästar till helgen och i några starter i samma klass. När jag frågade medryttaren om hon kunde följa med och hjälpa till att hålla igång hästarna, sa hon att i engelsk ridning är detta inte tillåtet.
Alltså att någon annan rider den häst som du ska tävla.
Gäller detta även i WRAS - någon som vet?

Sv: Hjälp med framridningen??!?

Har själv ridit fram andras hästar på tävlingar och har aldrig hört talas om att man inte får göra det.
Däremot måste även den ryttaren bära huvudbonad enligt regelboken, hatt eller hjälm. Keps accepteras för det mesta som huvudbonad men har varit med om att det inte gjort det men det har hänt 1 gång.

Visste väl det, sådana skitregler håller ju vi inte på med :rofl::rofl:
Var bara tvungen att dubbelkolla ;)

OT men hej lakrits! Det känns som det var längesedan man såg dig här :) Och vad är det för goding på din avatar?:d

Visste väl det, sådana skitregler håller ju vi inte på med :rofl::rofl:
Var bara tvungen att dubbelkolla ;)

Ursäkta, men "skitregler"?

Ponera att du är på en tävling, din konkurrent har med sig sin proffstränade häst och proffstränaren rider fram hästen åt din konkurrent. Hur jämlik tävling blir det då?

Tycker för övrigt att en del regler inom Ridsportsförbundet är löjliga (att en person som är medlem i ridklubb under ridsportsförbundet inte får delta i tävlingar arrangerade av icke medlemsorganisation, exempelvis) men regeln om framridning handlar nog i grund om risk för orättvis konkurrens.

Att det sedan inte är uttryckligen otillåtet inom westernridningen är en annan fråga.

hmm.. men bara för att hästen är proffstränad och rids fram av ett proffs är det ju inte givet att det går bra inne på tävlingsbanan så länge inte proffset rider hästen där också..

Ursäkta, men "skitregler"?

Ponera att du är på en tävling, din konkurrent har med sig sin proffstränade häst och proffstränaren rider fram hästen åt din konkurrent. Hur jämlik tävling blir det då?

Tycker för övrigt att en del regler inom Ridsportsförbundet är löjliga (att en person som är medlem i ridklubb under ridsportsförbundet inte får delta i tävlingar arrangerade av icke medlemsorganisation, exempelvis) men regeln om framridning handlar nog i grund om risk för orättvis konkurrens.

Att det sedan inte är uttryckligen otillåtet inom westernridningen är en annan fråga.

Ridning har aldig varit jämlikt, den med mest pengar kan skaffa dyrast och bäst häst och anlita den bästa tränaren.
Finns ett antal exempel inom hoppningen på det, om det sedan går bättre för denna person i slutändan när man är inne på tävlingsbanan det är en annan sak.
Fast inom western ser man oftare att tränare har med sig flera hästar som de behöver hjälp att rida fram.
Är det också ojämlikt?

Det jag reagerade på, var att kalla detta för skitregel som ändå kan ha en rimlig bakgrund.
Skitregel i mitt tycke är att förbjuda tävling inom andra grenar "bara för att" eller "obligatoriskt med nosgrimma" som inte har ett syfte. Eller "valfri betsling i fartgrenarna där man också får rida på stång på två händer" vilket verkligen inte gynnar god ridning och skonsamhet mot hästen... Det är i mitt tycke SKITregler.

Jag accepterar den regel som är, och nej, ridsport är inte jämlikt eftersom den som är rikast, har störst förutsättningar att köpa grundmaterialet.

Western är nog annars den riddisciplin som är mest jämlik ekonomiskt såtillvida att man kan köpa en billig vadsomhelsthäst och klara sig mycket bra på tävling (tänker på E. och P. Hillring och deras ponnyer - levande bevis för att dyra hästar inte behövs för framgång).

Det jag reagerade på, var att kalla detta för skitregel som ändå kan ha en rimlig bakgrund.
Skitregel i mitt tycke är att förbjuda tävling inom andra grenar "bara för att" eller "obligatoriskt med nosgrimma" som inte har ett syfte. Eller "valfri betsling i fartgrenarna där man också får rida på stång på två händer" vilket verkligen inte gynnar god ridning och skonsamhet mot hästen... Det är i mitt tycke SKITregler.

Jag accepterar den regel som är, och nej, ridsport är inte jämlikt eftersom den som är rikast, har störst förutsättningar att köpa grundmaterialet.

Western är nog annars den riddisciplin som är mest jämlik ekonomiskt såtillvida att man kan köpa en billig vadsomhelsthäst och klara sig mycket bra på tävling (tänker på E. och P. Hillring och deras ponnyer - levande bevis för att dyra hästar inte behövs för framgång).

Skitregler finns det gott om här i världen och antingen får man acceptera dem eller försöka förändra dem.
vilket man väljer beror helt på hur mycket jobb man är villig och har tid att lägga ner på saken.
Men jag håller med om din definition om skitregler.

Jodå billiga hästar kan också bli bra, inom vad som fungerar för deras begränsningar.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 418
Senast: hhere
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 746
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka