Hjälp med förstå hur man räknar ut foderstaten.

Sv: Hjälp med förstå hur man räknar ut foderstaten.

Vad har du haft honom på (vilket foder och hur mycket energi o protein)?
Hur har han reagerat i vikt o hull?
// Linda

Efter mkt spånande i detta med foder så har jag kommit fram till att detta är en jungel och att jag inte riktigt fått kläm ännu på detta.

Just nu får han:MJ 60.6, protein 403=på detta är han jätte lugn och ser jättebra ut i kroppen.Bild:
bild3.jpg

När jag sist skrev i tråden (då jag trodde han ev hade proteinbrist:o ,var full med lillablodmasken EPG 1600!) så fick han detta:MJ 73.6 Protein 560=på detta var han jätte hispig.
Såg ut så här:
kk.jpg

När jag köpte honom i december så fick han: MJ 72.5 protein 481:Var hispig och såg ut så här efter att ha ägat honom i någon dag:
Bild068.jpg

Har han fått för mkt energi förut och därför var så hispig och bråkig, och gick mest på bakbenen.?
Skäll inte för mkt, för jag har ju nu tagit reda på iaf vad för jag har nu fått upp ögonen att det är viktigt med en rättbalanserad foderstat och jag är villig att ge min häst det han behöver. Men vad tycker ni får han rätt mängd MJ och protein nu? el är det för lite el för mkt?

Tycker du det fungerar så fortsätt.
Att han varit jobbig innan kan bero på att han inte mådde bra. Hästar visar det ofta genom att bli istadiga o ägaren tror att hästen bara uppför sig dåligt.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jaha, har räknat om lite grann i min hästs foderstat och kommer ändra lite men jag funderar lite på det här med selenbehovet, eftersom...
Svar
11
· Visningar
1 326
C
Foder & Strö Vad tycker ni om foderstaterna på mina hästar? Häst nr 1. Welshsto,17 år,128cm i mkh. Har stor hängig mage. Gått som avelssto till...
Svar
1
· Visningar
628
Senast: CindyLou
·
S
Foder & Strö Häst: Hbl/Fbl val, 5 år, ganska svårfödd, lätt i typen, svårt att sätta muskler. Lätt arbete. Han står nu på denna foderstaten: 13 kg...
2
Svar
28
· Visningar
1 759
Senast: milly
·
A
Foder & Strö Ett rop från en totalt okunnig person, vad gäller att räkna foderstater. Skall inom kort flytta till ett kollektivstall där höet har...
Svar
5
· Visningar
794
Senast: marti130
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II