Hjälp med förstå hur man räknar ut foderstaten.

Sv: Hjälp med förstå hur man räknar ut foderstaten.

Tackar som ödmjukast...nu skall jag försöka igen då...hmmm mattelektioonerna var som sagt för ganska många år sedan och hur intressanta var dom då när pojkvännen gick i samma klass och man var nykär:o :eek: :D

Hjälp mej nu att räkna rätt ni som kan detta!

Alltså tänker jag rätt nu:

0.57 x 275kg upphöjt till 75

Gör man så här då?

275 sen trycker man på xy knappen och sen på = och då blir det 8.9

0.57 x 8.9=5

är jag helt fel ute?

sorry fel igen..jag fortsätter räkna..

Nu skall det vara rätt!!

0.57 x 275kg upphöjt till 0.75

=38.49MJ

Min häst behöver alltså

MJ 38,49
Protein (smb,rp) 250
Kalcium (Ca) 15,39
Fosfor (P) 11,54
Magnesium (Mg) 5,77

Jippi, vilket snille jag är!
:eek: :banana: :bump: :banana: :bump: :idea: :rofl:

Och nu ska jag vara lite glädjedödare..sorry...

Den siffra som Mynta2 gav dig är endast för underhåll, sen får man anta att din häst kanske växer lite också.

Därför måste du lägga till energi för tillväxt, antingen med en ganska omständig formel eller så tar du tabellvärden. Om man tittar i tabellvärdena för en häst på 450 kg så hamnar man på ungefär 55 MJ i åldern 19-36 månader.

Mineralbehoven är också lite annorlunda för växande hästar; 0,50 g / MJ för Ca och 0,10 g / MJ för Mg, P är samma.

Nu får ni hjälpa mej lite.

vad är ts på krafft grund?
struktur på miner blå och krafft grund?

När jag har räknat på optignägg med hö,miner blå och krafftgrund står det att jag skall ge 7kg hö och 4kg krafft grund och inga mineraler så jag måste nog ha skrivit fel någonstans?

Du måste skriva beräknad vuxenvikt. Inte vad hästen väger nu.

Trägen vinner vettu...bara räkna om och om och om....Det är så man lär ;)

Senast ändrad:

Nu räknade jag på som vuxen vikt 450kg (stämmer det på en arab?)

MJ 55,46
Protein 360
kalcium 22
fosfor 16,6
magnesium 8.3

stämmer detta nu då?

Hur skall jag räkna ut hur mkt hö han skall ha? och mineraler, och krafftfoder?

Jag hade en tjej som hjälpte mej med foderstaten jag har nu.
1kg Grund och 200gram sojamjöl (4dl). (hö minst 7-8kg).
Men jag har gett 0.8kg grund, 80gram soja, 8kg hö.

Men jag vill att han skall få isej det han behöver och inte få för mkt det han inte behöver därför vill jag lära mej hur jag skall kunna lägga ihop en egen foderstat.

Behövs soja? På sojaetiketten står allt bara angivet i %, hur skall jag räkna då?

Hur skall jag nu räkna ut hur mkt krafft och grundfoder han skall ha?

Jag behöver hjälp snarast!!

Nu får han, är ej uträknat utan det är bara det jag gett honom:o
: 100g Miner blå, 80g soja,0.8kg krafft grund och 8kg hö.
Så här ser han ut nu.
kk.jpg

0.57 x 450kg upphöjt till 0.75=
MJ 55.46
Smb,rp 360
Ca 22
P 16.6
Mg 8.3

Mitt hö är:
energi i MJ 7.8
smältbart råprotein 46
P 1.8
Ca 2.6
Mg 0.9

HJÄLP mej att räkna ut, har försökt i olika foderprogram men jag förstår ändå inte hur mkt och av vad jag skall ge honom så att det passar uträkningen ovan.

Om din häst inte har mask eller problem med tänderna så får den nog för lite näring ffa protein vad man kan se av bilden. Shettisen ser ut att få tillräcklig av den varan.

Jag skulle sätta hästen på ca 600 gram smältbart råprotein ett tag. 70-75 MJ. När han tagit sig kan man minska 10 % av proteingivan. MJ är litet svårare att pricka in för jag kan inte känna på honom! HH

Och nu ska jag vara lite glädjedödare..sorry...

Mineralbehoven är också lite annorlunda för växande hästar; 0,50 g / MJ för Ca och 0,10 g / MJ för Mg, P är samma.

Nu har jag räknat ut på vuxenvikt. men hur räknat jag ut detta som du skrivit ?

Om din häst inte har mask eller problem med tänderna så får den nog för lite näring ffa protein vad man kan se av bilden. Shettisen ser ut att få tillräcklig av den varan.

Jag skulle sätta hästen på ca 600 gram smältbart råprotein ett tag. 70-75 MJ. När han tagit sig kan man minska 10 % av proteingivan. MJ är litet svårare att pricka in för jag kan inte känna på honom! HH

Är det protein i soja?

vad är ts? Hur räknar jag ut det i Krafft grund.

Har försökt räkna i opitgnägg men de vill att jag bara ska ge honom 5kg hö, totalvägrar räkna ens på mer än 7 kg hö.

vilket avmaskningsmedel skall jag andvända? Jag har nyligen köpt honom så jag tror han inte är avmskad sen i sommras.

Blir detta helt fel foderstat?
När jag höjde proteinet så stack MJ iväg..

8.5kg hö
1kg krafft grund
120g miner blå
200g soja

Ts 7.1 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 79.8 (29.0%)Din häst får mer energi än vad medelhästen behöver. Om hästen ändå är i lagon hull skall du se till att proteintilldelningens balansresultat äär i samma storleksordning som energitilldelningens balansresultat.
Pr 547.0 (36.0%) Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske andvända andra fodermedel.
Ca 42.1 Foderstaten innehåller onödigt mkt kalcium.Detta är dock inte skadligt.
P 23.2 OK
Ca/P 1.8 OK
MG 17.9 Foderstaten innehåller onödigt mkt magnecium.Detta är dock inte skadligt.
Se 1.9 OK

Nu räknade jag på som vuxen vikt 450kg (stämmer det på en arab?)

MJ 55,46
Protein 360
kalcium 22
fosfor 16,6
magnesium 8.3

QUOTE]

Hur mycket ska jag lägga till för tillväxt??

Sen var det att han hade mask, mkt blodmask!!!! Han har fått äta hackat lusern som hjälpt honom att se finare ut (han får det dock ej nu).

Liknande trådar

Foder & Strö Jaha, har räknat om lite grann i min hästs foderstat och kommer ändra lite men jag funderar lite på det här med selenbehovet, eftersom...
Svar
11
· Visningar
1 326
C
Foder & Strö Vad tycker ni om foderstaterna på mina hästar? Häst nr 1. Welshsto,17 år,128cm i mkh. Har stor hängig mage. Gått som avelssto till...
Svar
1
· Visningar
628
Senast: CindyLou
·
S
Foder & Strö Häst: Hbl/Fbl val, 5 år, ganska svårfödd, lätt i typen, svårt att sätta muskler. Lätt arbete. Han står nu på denna foderstaten: 13 kg...
2
Svar
28
· Visningar
1 759
Senast: milly
·
A
Foder & Strö Ett rop från en totalt okunnig person, vad gäller att räkna foderstater. Skall inom kort flytta till ett kollektivstall där höet har...
Svar
5
· Visningar
794
Senast: marti130
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II