Är denna foderstaten OK?

Sv: Är denna foderstaten OK?

minimi skrev:
Ja sa ju det:smirk: räknenissarna! (Men än har jag inte sett hur de ser att råden ska få din häst att muskla mer) Jag är inte emot att räkna till viss grad för att ha kolla på balansen men trådarna här är hysteriska..

:confused:
Jag har inte heller sett hur dina råd skulle få hästen att muskla sig!

Jag/vi "räknenissar" utgår ifrån forskningsfakta och senaste rönen vad gäller foder. RÅD och rekommendationer FRÅN SLU.
Och SUNT FÖRNUFT!

Jag tycker att det är rent ut sagt idiotiskt att rekommendera någon att SÄNKA grovfodret och höja krafftfodret. Och det har ingenting med att "räkna" å göra!

Sen att man inte analyserar och försöker ge hästen en balanserad foderstat förlorar man nog mest på själv. Jag försöker bara hjälpa folk att förstå hur mycket lättare det är att utgå ifrån en analys (dvs FAKTA) än att gissa sig fram vad som skulle kunna fungera.
Jag vill inte på nåt sätt skälla ut folk som inte analyserar och försöka vara en besserwisser - utan bara försöka få alla att inse vikten av analys - dvs att det blir mycket enklare och i många fall även billigare.

Dom som inte kan så mycket om detta uttalara sig som du - jag hade säkert gjort likadant för ett par år sen!

Senast ändrad:

Jag kan hålla med dig om att vissa räknar lite överdrivet noga. Ett exempel på att man inte ska gå HELT efter tabellerna i foderböcker är att om jag, efter mina egna beräkningar från boken, endast ska fodra utefter hans behov med underhåll och lätt arbete, så skulle 13 kg ensilage täcka all energibehov och nästan hela proteinbehovet (saknas ca 50, och det kan ju vara ok i vissa fall!) Jag menar,skulle jag gå helt efter boken så skulle alltså min häst endast få 13 kg ensilage... Detta är jättesvårt och jag sitter och räknar och funderar varje dag på min häst och hans foderstat. Har ju haft denna foderstaten nu i 6 månader och det enda som förändrats är att han blivit bukigare... Jag vågar inte ta bort mer grovfoder, men ska jag ge ordentligt med kraftfoder (1-2 kg/dag) så överstiger ju tex proteinet med nästan 200 och energin blir med skyhög. Jag räknar på att han väger ca 550 kg. Minst. Någon som har fler tips? Ska jag kanske ha så höga värden för att han ska sätta muskler? Han har även blivit lite seg och trött. Kanske ska sätta till lite havre? Ca 300-500 g?? Ja, jag vet ingenting just nu, tänker kanske lite för mycket!

Ta det lugnt nu :smirk: ...

Du ska givetvis inte gå efter några exakta tabeller i böcker, det är väl mest riktlinjer, utan du vet väl bäst på vilken MJ-nivå din häst behöver. Sen lägger du till ca 6ggr protein... så blir det jättebra!

Oroa dig inte nu mera - kör på den foderstaten du skrev upp (14kg ensilage osv) och ändra inte förrän du märker att det verkar behövas. (ge det tid)
Inte ska du behöva sätta till havre också! Du har ju redan dittan o dattan i foderstaten. Om du skulle vilja prova just havre så byt ut Grunden mot havre. Men de inenhåller nästan exakt samma värden så frågan är om det blir någon skillnad? Grunden inenhåller faktiskt MER MJ än havre (9-10mj i havre och 11mj i grund, proteinet är samma i båda nämligen 80).

OM du absolut vill prova med mindre grovfoder så kör på 12-13kg då. Istället för 14kg. Men gå absolut inte lägre än 12kg!

Senast ändrad:

Hehe ok! Jag kör på det.. Inte så mycket att ändra från det han får nu då, ocg det är ju bra! Är nog bra att han ligger på en högre kvot. Man är ju så nojjig.. Vill ju att ens älskling ska må bra!Tack för all hjälp! :bow: :bow: :bow:

Ja jag vet... jag var också jättenojig med min... (hon är i himlen nu)

milly skrev:
:confused:
Jag har inte heller sett hur dina råd skulle få hästen att muskla sig!

Jag/vi "räknenissar" utgår ifrån forskningsfakta och senaste rönen vad gäller foder. RÅD och rekommendationer FRÅN SLU.
Och SUNT FÖRNUFT!

Jag tycker att det är rent ut sagt idiotiskt att rekommendera någon att SÄNKA grovfodret och höja krafftfodret. Och det har ingenting med att "räkna" å göra!

Sen att man inte analyserar och försöker ge hästen en balanserad foderstat förlorar man nog mest på själv. Jag försöker bara hjälpa folk att förstå hur mycket lättare det är att utgå ifrån en analys (dvs FAKTA) än att gissa sig fram vad som skulle kunna fungera.
Jag vill inte på nåt sätt skälla ut folk som inte analyserar och försöka vara en besserwisser - utan bara försöka få alla att inse vikten av analys - dvs att det blir mycket enklare och i många fall även billigare.

Dom som inte kan så mycket om detta uttalara sig som du - jag hade säkert gjort likadant för ett par år sen!

Jag tänker inte gå in i någon lång diskussion med dej, och när jag skriver räknenissar så är det nog att jag tycker hela det här forumet handlar om så mycket om att sitta och räkan hit och dit. Jag tar det du säger på allvar men samtidigt, jag vet inte hur mycket du faktiskt vet om resultatet av det du föreslår alltså vad gäller att underlätta för hästen att sätta muskler, tex. Erfarenhetsmässigt menar jag? Hur stor är den praktiska erfarenheten här på forumet?? (Gäller ju inte alls bara dej) Hur många hästar har du i praktiken gjort foderstater till och sett att det fungerat också?
Jag tycker att många hamnar i detta räknande och dividerande och rädlsa för att ge kraftfoder och särskilt havre, det ska bara vara grovfoder och hur ser hästarna ut?
Sen är jag inte emot att man har koll på balansen i foderstaten, självklart.
Både den här hästens utseende och beskrivningen av den säger att den behöver mer energi.

MEn ledsen att min irritation över mycekt tyckande och okunskap i det här forumet gick ut över dej. Självklart finns mycket kunnande också. Det var inte alls personligt.

Okej - jag förstår din point. Alltid bra att höra andras tänkande o sådär... :smirk:

Och det är BALANSERNA i foderstaterna som jag också tycker är viktigast, inte ett exakt räknande. Sen tycker jag fortfarande att man ska alltid ge gott om grovfoder och sen, om det behövs, ge kraftfoder. Och om man bara ger mycket grovfoder så kan man också i sånna fall ge ganska mycket kraftfoder. Det som är skrämmande är de som ger en stor häst på 5-600kg "6kg hö och 4kg kraftfoder" eller liknande.

IRL har jag bara räknat ut foderstat till min egen och sett att det fungerat. Sen har jag räknat ut till kompisar också och det verkar fungera.
De som jag rådgör/räknar till här på Buke vet jag faktiskt inte hur det gått för dom. Det har jag bara gjort sen i höstas ungefär så resultaten borde väl visa sig nu framöver...

Oavsett vilket så tycker jag att A och O alltid är så mycket grovfoder som möjligt, minst 1.5kg hö/100kg kroppsvikt. och att man försöker tillfredställa hästens behov med GROVFODER först o främst - finns ju lusern också innan man börjar stoppa i hästen åtskilliga kilon spannmål/annat kraftfoder.

Hej!
Håller med ang grovfodermängden i förhållande till kroppsvikt.
Det går jag också efter. Absolut inte för lite grovfoder! (Jag ger faktiskt lusern dessutom. ) Jag kanske inbillar mej men jag tycker att jag har ungefär i huvudet hur jag behöver ge för att få rätt balans beroende på hövärden och varje hästs behov. Och det brukar fungera, såvitt jag kan se.
Vi kommer nog överens i slutänden, tror jag. Skönt!

minimi skrev:
Hej!
Håller med ang grovfodermängden i förhållande till kroppsvikt.
Det går jag också efter. Absolut inte för lite grovfoder! (Jag ger faktiskt lusern dessutom. ) Jag kanske inbillar mej men jag tycker att jag har ungefär i huvudet hur jag behöver ge för att få rätt balans beroende på hövärden och varje hästs behov. Och det brukar fungera, såvitt jag kan se.
Vi kommer nog överens i slutänden, tror jag. Skönt!

Jadå det kan vi nog göra. :smirk:
Ofta har man ändå i slutändan samma mål men olika sätt att nå dem. Mycket olika erfarenheter här på Buke och det blir också lätt missförstånd...

Skönt att vi kan genom relativt lugna diskussioner koma överens någorlunda. Det är så det ska vara! :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 809
Senast: Ladybug
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 207
Senast: isafore
·
Foder & Strö Nu gjorde jag en egen tråd, får väl se om den blir användbar. Diskuteras ju mikromineraler och balansering av dessa lite överallt i...
Svar
0
· Visningar
1 242
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama