Hjälp med förstå hur man räknar ut foderstaten.

C

CindyLou

Jag har liite problem hur jag skall räkna ut foerstaten till min arabvallack på 1.8år.

Försökte räkna ut det på hippocampus men då jag inte lyssnade så mkt i skolan vad betyder Ca,P,Mg och Se? :confused: :confused:

Har ett analyserat hö men vilka värden är vesätliga när man skall räkna ut foderstaten?
Just nu kommer jag att andvända Krafft Grund, Miner blå. Har även soja hemma. Skall jag komplitera med ngt annat?

Sv: Hjälp med förstå hur man räknar ut foderstaten.

Ca är kalcium, P är fosfor, Mg är magnesium, Se är selen.

De väsentliga värdena är (per kg foder) gram smältbart råprotein, energi i MJ och gram Ca, P och Mg.

Vad du ska använda för foder vet du bäst när du kollar på grovfoderanalysen och ser vad ditt hö behöver kompletteras med för att täcka din hästs behov.

Försökte räkna ut det på hippocampus men då jag inte lyssnade så mkt i skolan vad betyder Ca,P,Mg och Se?

Ca = Kalcium, kalk
P = Fosfor
Mg = Magnesium
Se = Selen

Har ett analyserat hö men vilka värden är vesätliga när man skall räkna ut foderstaten?

Energi, anges i Megajoule, MJ
Smältbart råprotein, smrp
Ca
P
Mg

När du räknar ska du använda värdena per kg foder , inte per kg torrsubstans, TS.

Just nu kommer jag att andvända Krafft Grund, Miner blå. Har även soja hemma. Skall jag komplitera med ngt annat?
Det är ju det du tar reda på när du räknar, det kanske inte ens stämmer med de foderslagen du har hemma nu.:)

Det bara snurrar i huvudet nu, fattaringenting:o :(

Du kommer i alla fall behöva komplettera med protein och mineraler enligt din analys.

Vad är det du inte förstår?

Hur jag skall räkna ut hur mkt hö som skall ges och hur mkt krafftfoder/mineraler som skall ges.

Med risk för att upprepa mig,men allt det där står i tråden jag tipsade om.
Jag var nämligen totalt hopplös, så den är väldigt utförlig.. :D

Försöker verkligen men jag fattar fortfarande inte:mad: :cry:

Så här räknar du ut din hästs underhållsbehov...dvs det hästen behöver enbart för att leva.

0,5 x hästens vikt upphöjt till 0,75 = MJ (energi)

MJ x 6 = Smb,rp (protein)

MJ x 0,4 = Ca (kalcium)

MJ x 0,3 = P (fosfor)

MJ x 0,15 = Mg (magnesium)

Nu har du fått fram siffrorna vad din häst behöver i underhåll. Lägg därefter till träning i %. Tex tycker du att din häst ska ha 25% träningstillägg...Lägg då till 25% på ALLA svar du fått.

Detta är grunden. Din häst kanske behöver mer resp mindre än vad dessa siffror visar. Detta märker du, och kan sedan justrera.

Förstår du grunden nu då ??

Jag har räknat så här.

8kg Hö:
84% TS
7.8MJ
46g smältbart råprotein
2.6 Ca
1.8 P
0.9 Mg

1kg krafft Grund
Mj/kg ?? hur får jag fram det?
80g smältbart råprotein
5 Ca
3 P
3 Mg

100g Miner blå
120 Ca
30 P
60 Mg
15 Se

Då får jag fram detta.
Ts Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ Din häst får mer energi än vad medelhästen behöver. Om hästen ändå är i lagom hull skall du sett till att proteintilldelningens balansresultat är i samma storleksordning som energitilldelningens balansresultat.
Pr OK
Ca Foderstaten innehåller onödigt mycket kalcium. Detta är dock inte skadligt.
P Foderstaten innehåller onödigt mycket fosfor. Rätta till detta genom att ta bort/ersätta spannmålskraftfoder med grovfoder eller betfor.
Ca/P OK
Mg Foderstaten innehåller onödigt mycket magnesium. Detta är dock inte skadligt.
Se OK

hur räknar man upphöjt?

0.5x275 och sen?

Nu har jag fått kläm på det!!!

Men hittade detta:

Formeln 0,5 passar kallblod och lättfödda ponnyraser. Har man ett varmblod eller rasponny tar man formeln gånger 1,05 dvs ökar med 5%. För fullblod tar man gånger 1,1 (10%)
Vilket skall jag räkna på?

Räknar jag på 0.5 blir det detta:
protein 618
kalcium 41.2
Fosfor 30.9
Magnecium 15.45

Räknar jag på 1.05 blir det detta:
protein 216
kalcium 86.4
Fosfor 64.8
magnesium 32.4

Fast TS har en unghäst? På 1,8 år? Eller ska det stå 18 år?

Jag tror ändå att jag räknat fel lr?

Han är 1 år och 8 månader. arab. nu ca 140 i mkh

Hur vet man vuxenvikten? Han väger nu ca 275kg.

Alltså unghäst! Och då är det lite andra siffror som gäller. Dels ett annat grundbehov av energi och dels mer protein (6,5 ggr MJ).Kalciumbehovet är högre och MG-behovet något lägre per MJ.

Ja, vad kan en arab tänkas väga som vuxen ?? 450 kg eller ?

Vid 18 månaders ålder räknar du MJ 0,57 (istället för 0,5). Proteinet tar du x 6,5. (istället för 6 )

Upphöjt är yx på din miniräknare.

äger ju ingen miniräknaren än kalkilatorn på datorn och där finnes det inget sådant:mad:

Jodå, om du går in på edit/visa och väljer avancerad/scientific..
x^y ska du leta efter..
(Detta har jag också lärt mig den hårda vägen.. :D )

Liknande trådar

Foder & Strö Jaha, har räknat om lite grann i min hästs foderstat och kommer ändra lite men jag funderar lite på det här med selenbehovet, eftersom...
Svar
11
· Visningar
1 326
C
Foder & Strö Vad tycker ni om foderstaterna på mina hästar? Häst nr 1. Welshsto,17 år,128cm i mkh. Har stor hängig mage. Gått som avelssto till...
Svar
1
· Visningar
628
Senast: CindyLou
·
S
Foder & Strö Häst: Hbl/Fbl val, 5 år, ganska svårfödd, lätt i typen, svårt att sätta muskler. Lätt arbete. Han står nu på denna foderstaten: 13 kg...
2
Svar
28
· Visningar
1 759
Senast: milly
·
A
Foder & Strö Ett rop från en totalt okunnig person, vad gäller att räkna foderstater. Skall inom kort flytta till ett kollektivstall där höet har...
Svar
5
· Visningar
794
Senast: marti130
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II